De ce iPhone 6s e de câteva ori mai scump decât componentele din care este făcut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Odată ce afli preţul unui iPhone, nu durează mult până apare cel de producţie. De fiecare dată în cazul Apple, preţul final e de cel puţin trei ori mai mare decât cel de fabricaţie. Există însă o explicaţie de ce se întâmplă asta.

Un iPhone 6s costă mult. Începe de la 650 de dolari şi ajunge la peste 1.000 de dolari în cea mai mare şi cea mai "bogată" formă. Desigur, nu acesta este şi preţul de producţie pentru un telefon. Acesta e mult mai mic şi, de regulă, ajunge la puţin peste 200 de dolari. Business Insider prezintă acum o analiză a componentelor din iPhone 6s şi un calcul estimativ. Vom afla exact cât costă fiecare după ce va fi demontat primul iPhone 6s.

Cei mai mulţi bani se duc pe semiconductoare, adică 127 de dolari, din care 36 de dolari costă antenele radio, iar 25 de dolari ar fi noul procesor A9. Alţi 22 de dolari costă diferiţi senzori de pe telefon, de la cel de amprentă la accelerometru şi giroscop, iar 20 de dolari pentru memoria flash de 64GB. Restul componentelor de bază, cum ar fi ecranul, camera foto şi bateria sunt la circa 70 de dolari. Celelalte componente ale telefonului mai costă 33 de dolari.

Cea mai bună alegere este să cumperi un iPhone 6s cu spaţiu de stocare de 64GB, iar acesta costă 750 de dolari. La un cost de producţie de circa 230 de dolari, înseamnă că Apple ar câştiga câte 520 de dolari pentu fiecare telefon. Sunt bani însă care se duc în fabrică, în transport şi, cea mai mare parte, în marketing, suport şi dezvoltarea viitoarelor telefoane. Mai mult, pentru că nu există o versiune intermediară de 32GB, Apple a câştigat anul trecut aproximativ trei miliarde de dolari în plus doar pentru că a vândut modele cu 64GB. 

image

De ce un iPhone 6s costă atât de mult (faţă de fabrică)

Diferenţa este mare, într-adevăr, ba chiar nesimţită ar spune unii care văd cât costă şi ce poate face OnePlus 2. Pe lângă fabrică, transport şi magazinele Apple Store în care sunt vândute produse Apple, fiecare iPhone mai trebuie să producă bani şi pentru marketing, în primul rând, dar şi pentru modelele viitoare. Reclamele Apple sunt fascinante şi cuceritoare, dar nu sunt ieftine. 

Marja de profit pe care vrea s-o obţină compania şi marketing-ul iau „grosul“ din preţul unui flagship şi, implicit, din preţul unui iPhone 6s. Spre deosebire de Samsung, HTC, Microsoft şi alţii, Apple joacă doar în liga premium cu telefoanele vechi vândute la preţ mai mic, dar cele noi sunt la un nivel ridicat. Apple vinde volum din produse scumpe şi investeşte mult în imaginea companiei şi telefonului pentru a face asta. 

Există în acest sens parteneriatele pentru plasare de produse în tot felul de emisiuni, filme şi alte evenimente publice. Totul înseamnă bani şi  brand awareness. Pe de altă parte, companii precum OnePlus au introdus sistem de invitaţii şi au creat o nevoie acolo unde nu te gândeai că mai poate fi: în achiziţia unui telefon. Chiar Steve Jobs a spus la un moment dat că oamenii nu ştiu ce vor până nu primesc, aşa că nici în acest caz oamenii nu ştiau că vor să stea la "coadă" pentru un telefon, dar o fac.

Reclama este şi va rămâne sufletul comerţului

Totuşi, acest calcul nu se rezumă doar la Apple, ci toate companiile investesc mai mult sau mai puţin în marketing. Dacă ai urmărit evenimentul de decernare a premiilor Oscar din 2014, ai observat acel marketing stunt în care Ellen DeGeneres a folosit un Galaxy Note 3 pentru a realiza cel mai popular selfie de pe Twitter. Nu a fost nimic întâmplător, ci o acţiune bine gândită şi remunerată cu multe milioane de dolari. Am detaliat atunci pe „Adevărul“.

Mai este însă ceva: valoarea percepută (sau statut). Dacă tu crezi că respectivul produs face mult mai mult decât preţul pe motiv că e atent lucrat, că zeci de oameni îl gândesc, că este „o piesă de artă“ şi că anumiţi oameni celebri îl folosesc, atunci vei percepe altfel costul. iPhone e şi un simbol al statutului. Logica este următoarea: „Vedetele îl au, mi-l cumpăr şi eu şi voi fi puţin ca ele“.

Cu cât e mai vizibil un produs şi recunoşti o companie, cu atât bugetul de marketing este mare. De aceea Beats vinde căşti şi cu 300 de dolari, deşi ele costă mult mai puţin „la fabrică“. Marques Brownlee explică foarte bine această strategie în videoclipul de mai jos. Telefoanele ieftine sunt însă ieftine în aparenţă, dar ţine cont că undeva se taie nişte costuri.

În final, este un cerc vicios: cu cât bagi mai mulţi bani în marketing, cu atât preţul creşte mai mult, dar şi renumele mărcii respective şi vânzările. Cresc vânzările, creşte profitul şi bagi mai mulţi bani în marketing ca să vinzi mai mult. Şi tot aşa... Sau poţi merge pe rute alternative, ca OnePlus, şi timp de doi-trei ani să "tragi" de o idee bună de promovare. Nu ţine însă la nesfârşit şi cumva, cândva tot vor trebui alocaţi bani. Iar banii trebuie produşi cumva.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite