Cele mai comune 5 înșelătorii pe WhatsApp și cum să le eviți

0
Publicat:

Cu peste două miliarde de utilizatori, WhatsApp oferă o mare varietate de ținte potențiale pentru escroci. Iar pentru a complica lucrurile, infractorii cibernetici învață abilități noi și sofisticate de inginerie socială pentru a-și atrage cu dibăcie victimele. 

Mesaje pe WhatsApp. FOTO Shutterstock
Mesaje pe WhatsApp. FOTO Shutterstock

Aplicația este folosită de atât de mulți oameni de vârste diferite, din medii diferite și în contexte atât de diverse încât vigilența și precauția devin din ce în ce mai importante. Și pentru că oricine îți cunoaște numărul de telefon îți poate trimite un mesaj pe WhatsApp, este și mai ușor pentru escroci să-și atingă obiectivele.  

Într-adevăr, în decembrie 2022, a fost dezvăluit că o bază de date cu peste 500 de milioane de conturi WhatsApp a fost postată spre vânzare pe dark web. Pentru câteva mii de dolari, escrocii au putut accesa informații despre un număr nesfârșit de utilizatori WhatsApp actuali și activi. Pericolul este la tot pasul, întrucât preluarea controlului asupra unui singur cont poate avea efecte majore și neașteptate, situația putând escalada. 

Sunt toți utilizatorii de WhatsApp în pericol? 

Din păcate, orice utilizator de WhatsApp riscă să fie înșelat. Escrocii nu au ținte precise pentru atacurile lor, în mare parte fiind aplicată metoda trial&error: își vor folosi strategiile împotriva unui număr mare de oameni, sperând să-i ademenească pe unii dintre ei. Iar realitate este că rata de succes este ridicată, autoritățile din întreaga lume primind rapoarte de fraudă de ordinul a milioane de dolari.

Iată o scurtă listă ale unora dintre cele mai comune trucuri pe care escrocii le folosesc pentru a-și păcăli victimele pe WhatsApp și sfaturi pentru a vă proteja împotriva lor, de la Andre Lameiras, security writer la ESET.

  • Smishing și coduri de verificare

Scenariul 1: Tocmai ați primit un mesaj text cu un cod de autentificare nesolicitat care pretinde a fi de la Microsoft, Google sau chiar WhatsApp. Îl ignorați, dar apoi o a doua notificare îți atrage atenția: ai primit un mesaj WhatsApp de la unul dintre contactele tale. care îți solicită acel cod de autentificare, pe un ton grav și urgent. Povestea este ciudată, dar pare că prietenul tău sau cineva din familie chiar are nevoie de acel cod pe care l-ai primit mai devreme și care se pare că ți-a fost trimis din greșeală. Și uite așa victima este convinsă de legitimitatea mesajelor și cade în plasa fraudatorilor, prin transmiterea codului primit către o pagină web falsă sau introducerea lui într-o aplicație malițioasă. 

Scenariul 2: O persoană necunoscută susține că a „greșit unele cifre ale numărului său de telefon” și astfel ai primit tu în locul lui un cod SMS de autentificare. Scopul escrocului este să compromită numărul de telefon al victimei pentru a-l putea folosi ulterior la accesarea unui cont online asociat, care necesită un cod SMS pentru autentificare. Dacă transmiți acel cod primit „din greșeală” este posibil ca escrocii să-ți fure informațiile personale sau să îți uzurpe identitatea. 

  • Escrocherii de uzurpare a identității

Dacă ești părinte, este posibil să nu pui la îndoială un mesaj de la copil  care îți solicită un transfer de bani pentru a plăti o factură urgentă, chiar dacă mesajul vine de la un număr necunoscut și începe cu formularea „Bună, mama. Acesta este noul meu număr de telefon”.

Impostorul va face eforturi suplimentare pentru această înșelătorie, alocând suficient timp pentru a construi încrederea și pentru a folosi răspunsuri generale care se potrivesc aproape oricui. Înainte să realizezi că e o escrocherie, ai și transferat o sumă de bani către un cont fals, pe care nu o vei mai recupera niciodată. 

Pentru a preveni ca și alte persoane din anturajul tău, inclusiv alți membri ai familiei, să devină victimele aceluiași escroc, povestește cât mai multor persoane ce s-a întâmplat pentru a fi în gardă.

  • Notificări, sondaje online sau loterii online false

În loc de un transfer de bani, ai putea fi, de asemenea, înșelat să transmiți informațiile personale. Deși ar putea părea mai puțin tulburător decât o pagubă materială imediată, pe termen lung acest lucru ar putea fi de fapt mult mai rău. 

Unele servicii legitime oferă asistență clienților prin WhatsApp. Așa că poate să nu pară ciudat dacă ești contactat, de exemplu, de către banca ta care te avertizează cu privire la o „înșelătorie care afectează clienții” și îți solicită o acțiune imediată: completarea unui formular pentru a dovedi că datele tale cu caracter personal sunt corecte, inclusiv acreditările tale bancare.

O altă modalitate ușoară de a ați fura informațiile este prin trimiterea de mesaje text false de la DHL sau UPS, prin care ți se solicită să participi la un sondaj pentru a-ți confirma detaliile de livrare, cu promisiunea unei scutiri de taxe drept răsplată. 

O altă categorie vulnerabilă o reprezintă campaniile speciale de reduceri legate de Crăciun sau de Black Friday, când companiile tind să facă oferte speciale, iar escrocii creează campanii false care le imită pe cele reale. O oarecare atenție la detalii, cum ar fi greșelile gramaticale sau linkuri URL ciudate, poate fi suficientă pentru a detecta diferența. Dar nerăbdarea de a câștiga un premiu sau de a profita de un discount cât mai mare te poate face să treci cu vederea semnalele de alarmă. 

În plus, aceste tipuri de escrocherii tind să fie destul de agresive. Livrate sub formă de anunțuri publicitare, sunt concepute special pentru a stârni curiozitatea. Printr-un simplu click poți partaja datele tale personale sau bancare sau lista de contacte și ai pierdut lupta cu infractorii informatici. Unele dintre aceste link-uri URL pot răspândi, de asemenea, diferite tipuri de malware.

Mulți dintre voi poate nu cred că ar putea fi vreodată păcăliți să furnizeze aceste informații printr-o aplicație de mesagerie. Dar acest lucru se întâmplă cu mii de oameni în fiecare an, pe măsură ce fraudele devin mai sofisticate și convingătoare, uneori disimulând chiar empatia și creând astfel o legătură de încredere între victimă și escroc.

  • Escrocherii prin acțiuni de caritate

Sprijinirea unei organizații de caritate sau a unei cauze caritabile, în cazul în care este posibilă, este un lucru nobil. Dar în vremuri de criză, este destul de probabil ca escrocii să profite de intențiile bune. Aceștia sunt lipsiți de scrupule și vor folosi tot felul de imagini și mesaje emoționante pentru a te face să donezii pentru „o cauză bună”. Aceste escrocherii implică adesea site-uri web false și sunt răspândite prin WhatsApp și alte aplicații de mesagerie sau prin rețelele sociale. Fără a avea niciun motiv ascuns, oamenii care doresc să ajute și să facă cunoscută cauza ajung de fapt să contribuie la succesul fraudei, prin răspândirea informațiilor false. 

Escrocii folosesc adesea tactici emoționale, cum ar fi faptul că ajută victimele dezastrelor naturale sau ale bolilor, pentru a păcăli oamenii să dea bani. În unele cazuri, ei pot folosi chiar numele unei organizații caritabile legitime pentru a câștiga încrederea victimelor. Cu toate acestea, donațiile nu ajung niciodată la destinatarii vizați.

Pentru a evita o înșelătorie prin acțiuni de caritate, este important să faci o cercetare amănunțită asupra organizației înainte de a face donații și să fii atent la cererile nesolicitate, mai ales dacă acestea provin de la numere necunoscute. Cel mai bine este întotdeauna să contactezi direct organizația de caritate și să verifici legitimitatea cererii.

  • Înșelătorii sentimentale

Ai găsit o persoană pe o aplicație de întâlniri online și, după câteva mesaje, ai schimbat numerele de telefon și ai mutat conversația pe WhatsApp. Poate că sunteți în orașe diferite, poate chiar în țări diferite. Poate că nu vă veți întâlni curând. Poate că cealaltă persoană lucrează sau chiar este în armată undeva departe de casă. Într-un fel, toate întrebările și îndoielile încep să dispară pe măsură ce conversația devine mai personală și mai intimă.

Problema este că șansele sunt foarte mari ca totul să fie o înșelătorie romantică. În scenarii ca acesta, escrocul va profita de speranțele victimei, construind o relație de încredere până când va cere o favoare, însoțită de o poveste emoționantă, de cele mai multe ori fiind vorba despre o sumă de bani pentru a-și ajuta o rudă sau pentru a ieși dintr-un necaz. 

În cazul în care ai transferat suma de bani, este foarte posibil ca aceștia să fie pierduți pentru totdeauna. În unele cazuri și mai grave, victimele fi recrutate și pot deveni, fără voia lor, catâri pentru organizații infracționale, cu scopul de a spăla banii obținuți în activități ilicite.

Rețelele de socializare și platformele de mesagerie rămân locurile preferate și cu cele mai mari șanse de succes pentru fraudele sentimentale. Dintre toate tipurile de escrocherii, cele romantice pot fi deosebit de traumatizante și dăunătoare: acestea exploatează și manipulează sentimente de încredere și dragoste, conexiunea emoțională a victimei, dar și o dorință profundă pentru o relație romantică și disponibilitatea de a ajuta „orice ar fi”.

Cum te poți proteja?

Există o regulă de aur: presupune că există întotdeauna șansa ca străinul care îți trimite mesaje pe WhatsApp să fie un escroc. Dacă este posibil, evită mereu să răspunzi străinilor care îți trimit mesaje din senin.

Există, de asemenea, câteva sfaturi de care poți ține cont:

  • Configurează autentificarea cu doi factori (2FA) nu doar pe contul tău de WhatsApp, ci și pe toate celelalte conturi online în care această opțiune este disponibilă.
  • Evită să împărtășești informațiile sensibile cu persoane pe care nu le cunoști.
  • Nu transfera bani fără a confirma autenticitatea cererii. De exemplu, dacă copilul tău îți trimite un mesaj prin care îți cere bani, sunați-l pentru a te asigura că solicitarea chiar a venit de la el.
  • Nu împărtăși niciodată codurile de verificare cu nimeni. Dacă codul a fost trimis către o altă persoană din greșeală, poți solicita un cod nou.
  • Nu da click pe linkuri nesolicitate și nu deschide fișiere atașate nesolicitate. Dacă se pare că un prieten ți-a trimis ceva, întrebă-l și prin alte canale dacă mesajul ți-a fost cu adevărat destinat. Asigură-te că urmărești și greșelile gramaticale sau linkurile ciudate (de exemplu, linkul te direcționează către o adresă URL care nu se potrivește cu numele companiei expeditoare).
  • Băncile nu trimit mesaje pe WhatsApp pentru a cere detalii sau verificări de date. Nu divulga niciodată informațiile tale personale și datele de conectare prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. Vizitează site-ul web oficial al băncii, în mod ideal introducând adresa URL a acesteia în browserul web.
  • Păstrează actualizat sistemul de operare și actualizează aplicațiile telefonului.
  • Asigură-te că utilizezi magazinele oficiale Google Play Store sau App Store pentru a actualiza nu doar WhatsApp, ci și toate aplicațiile pe care le utilizezi. Nu insta „actualizări” nesolicitate, care apar online și care promit teme pline de culoare pentru WhatsApp.
  • Utilizează o soluție de securitate mobilă de încredere.
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite