Afluenţa de date a lumii moderne. În doi ani, s-a creat 90% din conţinutul global de informaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 30 ianuarie 2013 va avea loc la Grand Hotel Continental prima conferinţă Big Data din România. Împreună cu ei, EuroCloud Romania a creat un eveniment care se adresează lumii tehnice dar mai ales celor care vor să ştie cum Big Data influenţează deciziile pe care le luăm azi, ce oportunităţi există în prelucrarea acestor date şi cum ar putea să facă acest lucru.

Evenimentul Big Data va reuni companii precum GoodData, GigaSpaces, Oracle, Adobe, UberVU, Axemblr care exploatează diverse aspecte ale Big Data, fie ca furnizori de servicii, fie pentru a crea produse inovatoare. Pentru lumea tehnică, partea a doua a zilei vorbeşte exact despre ceea ce trebuie să faci la nivel de implementare şi cum poţi să obţii rezultate.

Dar ce este Big Data şi de ce ar trebui să ne preocupe acest domeniu? 

Trăim într-o eră a vitezei informaţionale şi tehnologice, în care se generează atât de multă informaţie şi din atât de multe surse încât numai în ultimii doi ani s-a creat 90% din volumul de date existente azi în lume.

Astăzi datele sunt generate de camere video, tranzacţii online, bloguri, reţele sociale, senzori, emailuri...şi sursele de date continuă să crească. Calculaţi numai câte date generează de exemplu 25.000 zboruri zilnice, ştiind că un singur zbor poate să genereze 10 terabytes de date în numai 30 minute.

Ce să facem cu ele? Sunt atât de multe, de dinamice şi aparent necorelate...cum să le stocăm, prelucrăm şi cum să găsim un sens în ele? - iată ce înseamnă Big Data.  

Specialiştii atrag atenţia însă că Big Data nu înseamnă numai volum, ci şi viteză şi varietate. Aceste date nu pot fi stocate şi interpretate în mod tradiţional; ele se produc cu o viteză uluitoare şi vin din atât de multe surse că sunt aproape imposibil de urmărit.

De aceea, analiza lor se aplică nu numai companiilor cum sunt Facebook şi Google, ci şi acelor companii care generează “numai” 194 terabytes de date (media volumului de date per companie conform unui recent studiu IDG): bănci, hoteluri, magazine online, lanţuri de magazine, call centere, operatori de telefonie mobilă, industria medicală sau de asigurări...şi lista nu se opreşte aici. 

Conform unui studiu McKinsey analiza Big Data aduce mai multă transparenţă informaţională într-o companie, îmbunătăţeşte procesul de decizie făcând posibile analize mai sofisticate şi dă opţiunea de a segmenta mai bine clienţii. Astfel produsele şi serviciile devin mai uşor de personalizat şi putem avea la îndemână analize mult mai detaliate ale performanţei (de la inventarul produselor, la zilele de vacanţă). Mai mult, aplicabilităţile big data sunt practic neîngrădite, poţi folosi big data ca să măreşti nivelul de securitate al firmei (şi chiar cel al securităţii naţionale), să îţi tarifezi serviciile mai corect, să descoperi noi metode de tratament medical, să faci excavări echilibrate de resurse naturale etc.

Ce industrii adoptă cel mai bine Big Data?

Nu pare să existe o industrie astăzi care să nu aibă beneficii de pe urma analizei Big Data, dar este adevărat că unele din ele au reuşit deja să genereze interes prin sucesul obţinut din analiza acestor date.

Tesco (marele lanţ de magazine din Marea Britanie) este poate unul din cele mai populare cazuri de marketing bazat pe analiza Big Data, ei folosind datele despre cumpărăturile clienţilor pentru a trimite cupoane personalizate sau pentru a aranja în mod optim mărfurile pe raft. Şi ideile lor nu s-au oprit aici; au dezvoltat o întreagă serie de politici de fidelizare a clienţilor bazată pe analiza Big Data: de exemplu publicitatea personalizată pe mobil împreună cu accesul gratuit la internet în magazine. Cine altcineva ar putea spune că a redus cu 6 milioane de lire (7 milioane euro) cantitatea de produse expirate în timpul verii sau că a redus cu 50 milioane de lire (60 milioane euro) stocul ţinut în depozite şi toate aceste cu ajutorul Big Data?

Media este alt domeniu care a facut vâlvă în ultima vreme în legătură cu Big Data din cauza unui alt caz foarte cunoscut: modul în care în campania electorală echipa actualului Preşedinte al Statelor Unite, Barack Obama, s-a folosit analiza datelor pentru a duce la capăt campanii personalizate. Rezultatele au uimit lumea întreagă. În timp ce pentru analizele de opinie se intervievează cam 1.000 persoane pentru un subiect, în campania Obama au fost intervievate 25.000 de persoane. Toate aceste date erau colectate, analizate şi din ele au determinat care era audienţa care avea nevoie să fie convinsă mai mult.

Aceste teme de discuţie vor fi în centrul atenţiei la conferinţa Big Data de la Bucureşti, care va avea loc pe 30 ianuarie la Hotel Continental. La ea vor participa specialişti din domeniu, care vor vorbi despre provocările puse de faptul că trimitem şi primim atât de multe date.

Vreţi să aflaţi şi ce alte industrii au beneficiat până acum de analiza Big Data? Vă aşteptăm la conferinţa Big Data din 30 ianuarie, pentru a-i asculta şi a conversa cu specialiştii în domeniu şi pentru a intra în comunitatea Big Data.

Tehnologie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite