Tânărul care a venit cu Subway la Cluj-Napoca

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Trifan,  gata să prepare  un sandvici gustos
Andrei Trifan, gata să prepare un sandvici gustos

Andrei Trifan (27 de ani) a reuşit să aducă în provincie una dintre cele mai râvnite francize din lume.

Tânărul antreprenor Andrei Trifan şi-a văzut visul cu ochii, deschizând un restaurant Subway la Cluj-Napoca. Andrei Trifan este absolvent al Facultăţii de Automatică din cadrul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca şi al Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor specializare marketing din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Andrei Trifan şi soţia sa, Raluca, au deschis restaurantul Subway.

Potrivit site-ului www.entrepreneur.com, care a realizat un top zece cu cele mai profitabile francize pe 2012, Subway se situează pe locul al doilea în lume. „Subway a crescut cel mai mult în perioada 2007 - 2011, pe perioadă de criză. Voiam o afacere pe care s-o fac cu soţia mea Raluca, nu avea sens ca ea să lucreze pentru alţii, voiam să lucrăm pentru noi. Mă gândeam să deschid o afacere în Iulius Mall, unde deţineam o cofetărie şi un magazin cu jocuri pe calculator. Aveam experienţă în alimentaţia publică şi căutam o franciză de succes, astfel că Subway a venit natural", declară Andrei.

Planul de afaceri

Până să obţină franciza, Andrei a parcurs mai mulţi paşi: elaborarea unui plan de afaceri, prepararea de salate şi întreţinerea curăţeniei într-un restaurant Subway din Praga, training intensiv în SUA.
„Am ales această franciză pentru că lanţul de restaurante se află în primele două locuri în topul francizelor de vreo şapte ani. În 2010, Subway a depăşit McDonald's ca număr de restaurante în lume. Dacă tot am vrut să investesc bani, am zis să investesc într-o afacere consacrată. Am auzit prima oară despre Subway în 2004, când am fost în SUA cu un program work&travel.

Totul a început în 2011, când am aflat din presă că Subway vine în România. Am luat legătura cu ei, întrucât au un birou în Cehia care se ocupă de România. Mi-am completat un formular de aplicare cu veniturile anuale, cu planuri de investiţii. Am fost chemat la un seminar în Bucureşti, mi s-a explicat afacerea şi ce presupune investiţia iniţială", îşi aminteşte Andrei.
După seminar a urmat conceperea unui plan de afaceri, demers simplu pentru Andrei Trifan, având în vedere că era familiarizat cu fluxul de clienţi din mall, după cele două magazine deţinute acolo. Andrei povesteşte că de franciza Subway s-au interesat şi alţii în Cluj, din zona oamenilor de afaceri cu bani.

A servit la tejghea în Praga

„Pentru mine a fost foarte uşor, având în vedere că aveam locaţia, aveam multe informaţii despre fluxul de clienţi din mall, profilul consumatorului, câţi clienţi sunt în mall, între ce ore. După ce am întocmit planul de afaceri, m-am întâlnit cu agentul de dezvoltare pe România, care mi-a cerut să elaborez două scenarii, unul pesimist şi unul optimist, ca să îmi verifice abilităţile manageriale. A vrut să vadă cum reacţionez în condiţii dificile, dacă nu am clienţi sau dacă am foarte mulţi clienţi. După aceea a urmat o săptămână de probă în Cehia, unde am lucrat la două restaurante Subway diferite.

Am preparat salate, carne, am făcut curat şi am servit sandviciuri turiştilor din Praga. Abia apoi am primit acceptul pentru a cumpăra licenţa, după care au urmat alte două săptămâni de training intensiv în SUA, pe partea de contabilitate şi operare restaurant. La întoarcere am încheiat contractul cu Iulius Mall pentru locaţie, iar cu două luni înainte de deschidere m-am apucat de amenajări. N-au fost necunoscute în planul meu de afaceri şi de aceea gradul de risc mi s-a părut mai mic", mai spune Andrei Trifan.

Bani de la nuntă

Andrei Trifan s-a născut în Dej şi este fiul proprietarilor cofetăriei „Lemnul Verde" din Dej, cea mai veche cofetărie din Ardeal. Părinţii săi mai deţin, de asemenea, şi un restaurant în localitate.

Pentru cumpărarea francizei Subway, Andrei s-a folosit de banii primiţi la nuntă, de economiile personale şi restul l-a luat de la părinţi. „Nu pot să vă dau datele exacte în ceea ce priveşte investiţia iniţială, dar sumele se situează între 100.000 şi 200.000 de euro, la care s-a adăugat taxa de franciză, în valoare de 7.500 de euro. Pe lângă aceste sume, vine o taxă plătită săptămânal din cifra de afaceri, în valoare de 12,5%. O mică parte din investiţia totală, aproximativ 25%, provine din banii de nuntă, iar restul - din economiile personale şi ajutor de la părinţi", detaliază Andrei.

"În Cehia, am preparat salate, carne, am făcut curat şi am servit sandviciuri turiştilor. "
Andrei Trifan antreprenor

"Am auzit prima oară despre Subway în 2004, când am fost în SUA cu un program work&travel. "
Andrei Trifan antreprenor

Cot la cot cu angajaţii

Pe o piaţă a muncii în care studenţii nu îşi găsesc loc decât dacă au experienţă, Andrei Trifan are 16 angajaţi, „toţi studenţi fără experienţă în domeniu", după cum mărturiseşte. „Eu lucrez dimineaţa, iar soţia mea, după-amiaza", precizează Andrei. El spune că are multe satisfacţii personale, dar lucrează mai mult decât un simplu angajat. „Duci munca şi acasă, ca antreprenor. Noaptea, înainte să adorm, mă gândesc cum pot să-mi îmbunătăţesc afacerile. Noi nu avem timp să ne relaxăm. Orice reclamaţie o iei personal şi doare, pentru că te străduieşti să-i faci pe plac fiecărui client, dar, din păcate, nu este posibil.

Dacă un client ţi-a lăsat o reclamaţie, înseamnă că îi pasă de afacerea ta, orice feedback pozitiv sau negativ te ajută să îţi duci afacerea spre perfecţiune. Pe deasupra, dacă îi rezolvi problemele acelui client, el automat se poate transforma într-un client fidel", este de părere Andrei.

De la jocuri pe calculator la restaurante

În anul 2007, Andrei a deschis cofetăria „Lemnul Verde" în Iulius Mall Cluj, ducând la un alt nivel afacerea de familie cu tradiţie din oraşul Dej. În 2009, împreună cu un partener, a început o afacere online cu jocuri pe calculator şi console, care în acelaşi an s-a concretizat într-un magazin fizic tot în Iulius Mall.

„Cofetăria e afacere de familie. Eu sunt pasionat de informatică încă din liceu, când am luat locul 2 la olimpiada judeţeană de informatică. Am început afacerea cu jocuri pentru că era pe domeniul meu, e ceea ce îmi plăcea, având în vedere că am absolvit Facultatea de Automatică din cadrul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca. Cum am trecut în domeniul alimentaţiei publice? Nu eram în afara domeniului: pe lângă cofetării, părinţii mei deţin şi un restaurant în Dej. Deci aveam ceva experienţă", a adăugat Andrei.

Moştenirea

Andrei Trifan îşi doreşte trei copii şi încă două restaurante Subway, „unul pentru fiecare copil, ca moştenire". El admite că a amânat foarte mult momentul în care să aibă copii.

„Îmi doresc trei copii şi fiecare dintre ei să aibă câte un Subway. Celelalte două restaurante le voi deschide tot în Cluj, ca să pot să le supraveghez pe toate. Pentru al doilea restaurant sunt în negocieri cu contractul de închiriere pentru spaţiu. În prima lună de la lansarea în Cluj, aşteptările ne-au fost depăşite. Şi ale mele, şi ale oficialilor de la Subway. Au venit din Cehia în vizită şi au fost foarte impresionaţi", se mândreşte Andrei.

Sandviciuri preparate în faţa consumatorului

Restaurantele Subway, faimoase pentru sandviciuri, sunt prezente şi în România. Pe 10 aprilie 2012, Subway a deschis prima reprezentanţă în România, la Bucureşti. România a devenit cea de-a 100-a ţară în care compania îşi vinde produsele. Pe 5 mai 2012 a fost deschis primul restaurant Subway la Cluj-Napoca, în cadrul centrului comercial Iulius Mall.

Specificul restaurantelor Subway îl constituie Sub-urile, sandviciuri preparate în faţa consumatorului, cu ingrediente alese de clienţi. Franciza oferă şi o gamă cu un conţinut caloric redus, destinată persoanelor care urmează un regim alimentar. „La noi poţi mânca chestii diferite şi sănătoase.

Poţi să mănânci sănătos dacă le faci conform reţetei. Majoritatea sandviciurilor sunt fără caşcaval, carnea e de calitate, nimic prăjit în ulei, totul e prăjit pe grătar. Avem foarte multe legume proaspete aduse în fiecare zi. Din Cluj le procurăm", a precizat Andrei Trifan. 

Preţurile sandviciurilor Subway variază între 8 şi 9 lei (2 euro), pentru cele de 15 centimetri, şi 13-14 lei (3,5 euro), pentru cele de 30 de cm.  Preşedintele Subway, americanul Fred DeLuca, era doar un student de 17 ani când a cofondat Subway, în 1965, cu 1.000 de dolari împrumutaţi de la prietenul de familie Peter Buck. Astăzi sunt peste 36.000 de restaurante Subway în 100 de ţări, fiind cel mai mare lanţ de restaurante fast-food din lume în sistem de franciză.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite