VIDEO Sistemul nostru solar a pierdut o planetă

Planeta lipsă a fost aruncată din sistemul solar de Jupiter FOTO NASA

Simulările pe computer au dezvăluit o planetă lipsă în sistemul nostru solar, „alungată” în spaţiu de cele nouă cunoscute de noi azi, înainte de a se stabiliza pe orbitele lor. Oamenii de ştiinţă au efectuat peste 6.000 de simulări în încercarea de a determina cum s-a format sistemul solar.

Conform acestor simulări, Jupiter, Saturn, Neptun şi Uranus nu erau singurele planete gigant din jurul Soarelui. Încă o planetă uriaşă încerca să-şi găsesască orbita, posibil chair două, înainte de a fi aruncată în spaţiu de Jupiter, cu care intrase în conflict gravitaţional acum  4 miliarde de ani.

Fenomenul de respingere a unor planete ar putea fi destul de comun, multitudinea de planete „orfane” care hoinăresc prin Univers fiind un argument în acest sens.

Sistemul solar, instabil la formare

Simulările au demonstrat că probabilitatea ca sistemul solar cu patru planete masive s-ar fi putut forma şi rezista cu o probabilitate de doar 2,5%, pentru a ajunge la orbitele planetelor din prezent. Aceste sisteme ar fi fost mult prea violente în tinereţea lor pentru a ajunge să semene cu al nostru, scrie scientificamerican.com.

Modelele computerizate sugerează faptul că planetele s-au stabilit pe orbitele actuale în urmă cu doar câteva miliarde de ani. Sistemele cu cinci planete ar avea, în schimb, de 10 ori mai multe şanse de a atinge configuraţia actuală a sistemului nostru solar.

Cea de-a cincea planetă, cu o masă comparabilă cu cea a lui Uranus sau Neptun, s-ar putea să fi fost un gigant îngheţat, la fel ca acestea, au explicat cercetătorii de la the Southwest Research Institute din Boulder, Colorado.

Instabilitatea din perioada de formare a sistemului solar, pe când avea doar 600 de milioane de ani, a dus la împrăştierea planetelor în spaţiu, iar planeta misterioasă nu a făcut faţă respingerii din partea lui Jupter, explică cercetătorii.

Cercetarea, abia la început

Descoperirile pun întrebări interesante despre istoria timpurie a sistemului solar. „De exemplu, în mod tradiţional, majoritatea cercetărilor s-a concentrat pe planetele gigant şi sateliţii lor, asupra modului lor de formare. Ce s-a întâmplat însă cu Marte şi cu planetele de dimensiunea Pământului? Obiectele de aceste dimensiuni au fost formatee în exteriorul sistemului solar şi au fost eliminate mai târziu? De ce?”, a exemplificat David Nesvorny.

Cercetarea sa este abia la început, înainte să fie el însuşi convins de valabilitatea ipotezei sugerate de simulări. Studiul său a fost publicat online în „Astrophysical Journal Letters”.