VIDEO Surpriza descoperită de nava spaţială Voyager 1 la marginea sistemului solar

Voyager 1 este obiectul făcut de oameni aflat la cea mai mare distanţă de Pământ FOTO NASA

Nava lansată de NASA a devenit celebră după ce a fotografiat Jupiter, Saturn şi lunile lor în urmă cu peste 30 de ani. În călătoria spre marginea sistemului solar, Voyager 1 a întâlnit o „autostradă magnetică”, zonă care nu a fost înregistrată nicio observaţie făcută de pe Pământ.

Nava spaţială traversează zona de la graniţa sistemului nostru solar, conform estimărilor NASA. Zona unde energia solară nu mai ajunge şi începe spaţiul interstelar, heliopauza, este însă precedată de o regiune neaşteptată, a spus Stamatios Krimigis, helio-fizician la Laboratorul de fizică aplicată „Johns Hopkins”din Maryland, SUA. „Natura este creativă”, a spus el ieri la întâlnirea anuală a „American Geophysical Union” din San Francisco, citat de latimes.com.

El a descris regiunea nou descoperită drept „autostrada magnetică” de legătură între heliosferă şi spaţiul cosmic. Cercetătorii NASA anunţaseră în luna septembrie că Voyager 1 ar putea depăşi limita spaţiului solar până la sfârşitul anului. Pe măsură ce s-a apropiat de heliopauză, oamenii de ştiinţă se aşteptau ca nava să detecteze din ce în ce mai puţine particule de energie solară şi mai multe raze cosmice din spaţiul interstelar. De asemenea, se aşteptau şi la o schimbare a direcţiei câmpului magnetic.

„La revedere, sistem solar!”

Previziunile cercetătorilor se confirmă în măsurătorile de după luna iulie, de când intensitatea vântului solar a scăzut de mii de ori, simultan cu creşterea intensităţii razelor cosmice. „Dacă am fi analizat doar datele referitoare la particule, am fi spus «la revedere » sistemului solar”, a spus Stamatios Krimigis.

Deşi au detectat creşterea întensităţii câmpului magnetic, instrumentele de la bordul lui Voyager 1 nu au înregistrat schimbarea anticipată a direcţiei acestuia, conform informaţiilor date de un membru al echipei care operează instrumentele de măsurare  de pe navă, Leonard Burlaga. Cercetătorul de la „Goddard Space Flight Center” din Maryland a adăugat că, din acest motiv, nu există dovezi că Voyager a ajuns în spaţiul interstelar.

Autostrada magnetică

Regiunea „autostrăzii” pe care o traversează nava este creată de câmpul magnetic provenit din emisfera sudică a Soarelui. Conform măsurătorilor, ea permite particulelor din heliosferă să ajungă în spaţiul interstelar, în timp ce razele cosmice pot, de asemenea, să pătrundă în spaţiul sistemului solar.

Voyager 1 este la aproximativ 17 miliarde de kilometri de Soare, fiind obiectul făcut de om cel aflat la cea mai mare distanţă în spaţiu, conform NASA. Sora sa geamănă, Voyager 2, se află la „doar” 14 miliarde de kilometri de Soare. Ambele au părăsit Terra în 1977. Instrumentele ştiinţifice de la bord, alimentate cu plutoniu radioactiv, vor avea sufuciente rezerve pentru a funcţiona până în 2025, dar navele surori vor părăsi sistemul solar cu mult înainte.

Cercetătorii NASA estimează că autostrada magnetică întâlnită de Voyager 1 ar putea avea o grosime de 5 – 10 unităţi stronomice. O asemenea unitate reprezintă distanţa de la Pământ la Soare. Dacă estimările sunt corecte, nava va traversa regiunea în doi – trei ani. Cu menţiunea că NASA nu a prevăzut deloc existenţa acestei zone, iar o estimare exactă a momentului în care Voyager va părăsi sistemul solar este imposibilă.

Câmpul magnetic ar terbui să-şi schimbe direcţia pentru ca Vozager să părăsească oficial sistemul solar, au concluzionat cercetătorii.