VIDEO Asteroidul Apophis nu va lovi Terra în 2036, dar impactul ar putea avea loc în 2068

Asteroidul Apophis a fost observat la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi  FOTO astrogalati.wordpress.com
Asteroidul Apophis a fost observat la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi FOTO astrogalati.wordpress.com

Asteroidul numit după zeul egiptean al întunericului şi haosului s-a apropiat, vineri, de Terra la o distanţă de 14.450.000 de kilometri. Specialiştii l-au observat cu atenţie şi au concluzionat că nu se va lovi de planeta noastră în 2036, însă evenimentul nu este exclus în 2068.

Astronomii nu au încă datele necesare pentru a determina modul în care asteroidul se învârte sau cum radiaţiile solare ar putea să afecteze traiectoria orbitală - un fenomen numit efectul Yarkovsky. Cu toate acestea, porivit ultimelor informaţii,  Apophis nu va lovi Pământul în 2036, dar asteroidul ar putea reprezenta o adevărată ameninţare pentru următoarele decenii, potrivit „The Space Reporter”.

Când Apophis a fost descoperit în 2004, astronomii au calculat orbita asteroidului nou descoperit şi au estimat o probabilitate de 1 la 40 ca Apophis să lovească planeta în 2029. Informaţiile viitoare au eliminat riscul unei coliziunii în 2029. Asteroidul va trece la distanţa de 38.300 km de noi, adică mai aproape de Pământ decât sunt sateliţii geostaţionari.

În 13 aprilie 2029 asteroidul va face un adevărat spectacol pe cer, pentru că va avea magnitudinea de 3.4. Asta înseamnă că va fi vizibil cu ochiul liber din oraşe pe parcursul a câteva ore, mişcându-se vizibil pe boltă.

Şi riscul coliziunii în 2036 a fost eliminat, potrivit ultimelor observaţii

„Şansele unui impact în momentul de faţă sunt de 1 la un milion, ceea ce ne face să spunem că este exclusă o coliziune cu Pământul în 2036. Ne interesează asteroidul Apophis, în viitorul apropiat, doar din punct de vedere ştiinţific”, a declarat Don Yeomans, manager NASA.

Până ce NASA nu obţine mai multe date- suficiente pentru a defini efectul Yarkovsky- nu se pot oferi informaţii definitive pe perioade lungi de timp pe care să ne putem baza.

Un telescop spaţial al Agenţiei Spaţiale Europene a determinat că asteroidul este cu 20 la sută mai mare în diametru şi cu 75 la sută mai masiv decât se estimase până în prezent. Conform noilor date, Apophis are diametrul de 325 metri.

Asteroidul este suficient de mare cât să distrugă un întreg oraş.

În noaptea de 9 spre 10 ianuarie, asteroidul Apophis a fost observat la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi  timp de 40 minute, fiind unul dintre puţinele observatoare din emisfera nordică ce au observat asteroidul.