Super-viermi apăruți lângă centrala de la Cernobîl. Ce se întâmplă în apropierea celei mai cunoscute zone de dezastru nuclear din lume

Cercetătorii au descoperit că viermii care trăiesc în apropierea celei mai cunoscute zone de dezastru nuclear din lume, de la Cernobîl, par să fi dezvoltat noi super-puteri.

Viermii de la Cernobîl au dezvoltat noi capacități
Viermii de la Cernobîl au dezvoltat noi capacități FOTO arhiva Adevărul

Într-un nou studiu, citat de The Independent, o echipă de oameni de știință a vizitat Cernobîl pentru a investiga nematodele, viermi mici, cu o structură genetică simplă, care se reproduc rapid.

Cercetătorii au colectat viermii din mostre de sol, fructe în putrefacție și alte materiale, apoi au testat nivelurile locale de radiații.

Nivelurile de radiații variau de la unele scăzute, comparabile cu cele din marile orașe, până la niveluri ridicate, asemănătoare celor găsite în spațiul cosmic. Oamenii de știință au dus apoi viermii la New York University unde au fost congelați și studiați.

Dr. Sophia Tintor, autor principal al studiului, a declarat pentru Daily Mail: „Cernobîl a fost o tragedie de o scară de neînțeles, dar încă nu avem o înțelegere clară a efectelor dezastrului asupra populațiilor locale. Alegerea pentru specii sau chiar pentru indivizi în cadrul unei specii care sunt natural mai rezistenți la radiațiile ionizante."

De la dezastrul din 1986, animalele au continuat să trăiască în regiunea ucraineană, în ciuda radiațiilor persistente, aproape 40 de ani mai târziu. Cercetătorii au descoperit anterior că animalele din Zona de Excludere de la Cernobîl sunt genetic diferite față de aceleași specii găsite în altă parte.

Matthew Rockman, profesor de biologie la New York University, a adăugat: "Acești viermi trăiesc pretutindeni și se reproduc rapid, astfel încât trec prin zeci de generații de evoluție în timp ce un vertebrat tipic nu ajunge încă la maturitate".

Cercetătorii au constatat că, în ciuda radiațiilor ridicate, genomurile viermilor nu au fost afectate. Descoperirea interesantă nu înseamnă că Cernobîlul este în condiții de siguranță, ci sugerează că viermii sunt animale rezistente care pot supraviețui condițiilor extreme, a dezvăluit dr. Tintori.

Au fost testați 20 de viermi cu gene diferite pentru a se observa dacă aceștia au o capacitate neobișnuită de a-și proteja și repara materialul lor genetic.

Tintori a spus că descoperirile arată că animalele din Cernobîl nu sunt neapărat mai tolerante sau evoluate, ci că aceste constatări ar putea duce la o mai bună înțelegere a variației naturale.