Planetă ce ar putea susţine viaţa, descoperită la 117 ani lumină distanţă de Terra

FOTO Mark A. Garlick via BBC

Cercetătorii de la Societatea Astronomică Regală din Marea Britanie afirmă că au descoperit o planetă cu condiţii propice vieţii. Planeta respectivă orbitează în jurul unei stele situate la 117 ani lumină distanţă de Pământ.

Steaua în jurul căreia orbitează planeta descoperită de Societatea Astronomică Regală este o pitică albă. Este vorba de o stea de dimensiune medie - aproximativ cât Soarele nostru - aflată „pe moarte”, adică în ultima fază a evoluţiei sale.

Această descoperire încă necesită unele confirmări. În cazul unei confirmări finale, ar fi prima descoperire de planetă locuibilă care orbitează în jurul unei stele pitice albe, relatează BBC News.

Planeta a fost identificată în zona Goldilocks, aşa-numita „zonă locuibilă”, care reprezintă distanţa potrivită faţă de o stea în care un astfel de corp ceresc poate susţine elemente necesare vieţii.

Planeta descoperită se află la o distanţă de 60 de ori mai mică faţă de steaua proprie, aproape la fel ca Pământul.

„Este pentru prima dată când astronomii au detectat un corp planetar în zona locuibilă a unei pitice albe. A fost un şoc pentru echipă”, a declarat Jay Farihi, de la Colegiul Universitar din Londra, în legătură cu noua descoperire.

Lunile acestei planete sunt diferite, arătând ca nişte comete. „Structurile de tip Lună pe care le-am observat sunt neregulate şi prăfuite, ca nişte comete, nu sunt solid şi sferice. O posibilitate este ca aceste corpuri să fie ţinute într-un tipar orbital graţie influenţei gravitaţionale a planetei. Fără această influenţă, aceste resturi s-ar dispersa şi s-ar ciocni unele de altele. Un precedent pentru acest tip de acţiune este şi modul în care atracţia gravitaţională a Lunilor lui Neptun şi Saturn ajută la formarea acelor structuri inelare din jurul planetelor”, a declarat profesorul Farihi.

„Posibilitatea ca în zona locuibilă să fie o planetă este extraordinară. Şi total neaşteptată, nu credeam că vom găsi aşa ceva. Nu putem observa planeta direct, astfel că o confirmare ar putea veni prin compararea mai multor modele computerizate, dar şi prin observarea stelei respective şi a resturilor din jur”, a subliniat el.

Cercetătorii afirmă că noua descoperire ar putea arăta ce se va întâmpla cu sistemul nostru solar în câteva miliarde de ani.