Retrospectiva anului 2016 în modă: de la cea mai sexy apariţie pe covorul roşu la vedete care au intrat în rol de modele şi designeri FOTO VIDEO
0Anul 2016 se apropie de final lăsând în urmă evenimente notabile în modă. Printre cele mai importante se numără introducerea conceptului „see-now buy-now“, laitmotivul Săptămânilor Modei, dar şi instalarea unei femei în poziţia de director de creaţie a legendarului brand Dior, în persoana Mariei Grazia Chiuri, schimbare care a însemnat destrămarea cuplului pofesional format timp de 17 ani cu Pierpaolo Piccioli, la Valentino
Anul 2016 a fost bogat în evenimente importante pe scena fashion internaţională. Trecerea acestora în revistă este obligatoriu să înceapă cu valul de mari designeri care s-a alăturat revoluţiei numite generic „see-now buy-now“, de la Ralph Lauren la Tommy Hilfiger şi Tom Ford, care presupune vânzarea noilor colecţii imediat după momentul prezentării lor, anulând perioada de aşteptare de aproape şase luni până când ajungeau în magazine.
Schimbarea a fost „echivalentul unui seism de proporţii în industria modei“, după cum a descris fenomenul editorul Lauren Alexis Fisher, în revista „Harper’s Bazaar“.
Moda străzii, infiltrată pe catwalk
Printre creatorii de modă profund dezamăgiţi de schimbarea survenită s-a numărat venerabilul Karl Lagerfeld, care a punctat faptul că accelerarea ritmului de succedare a sezoanelor în modă va însemna inevitabil un rabat de la calitate. Mai mult, această revoluţie va duce, probabil, şi la dispariţia editorialelor de modă elaborate realizate de marile publicaţii dedicate fenomenului fashion pentru ca viitorii clienţi să aibă timpul necesar să reflecteze la piesele vestimentare pe care doresc să le achiziţioneze pentru a-şi completa garderoba. Nu în ultimul rând va fi influenţat ritmul de producţie şi cel de distribuţie. În mare parte, această schimbare survine pe fondul dezvoltării incredibile a comerţului online şi a presiunii social media, unde totul se întâmplă în timp real.
Poate mai mult ca în anii trecuţi, în 2016 moda străzii a devenit un reper greu de ignorat de brandurile internaţionale. Vetements, Philip Plein şi Off-White se numără printre numele care şi-au inspirat puternic noile colecţii din show-ul străzii, tot mai interesant şi mai promovat prin intermediul social media.
Despărţirea profesională a anului
După 17 ani în care au făcut o echipă perfectă pentru Valentino, cuplul format din designerii Pierpaolo Piccioli şi Maria Grazia Chiuri s-a destrămat. Chiuri a ales să evolueze profesional pe cont propriu, iar în luna iulie a acceptat oferta incredibilă a casei Dior de a deveni prima femeie director de creaţie din istoria de 60 de ani a brandului. O decizie legendară pe care Chiuri vrea să o transforme într-o evoluţie pe măsură la cârma departamentului vestitei case de modă franceze. Chiuri a ales ca prima sa colecţie în noua ipostază să poarte un evident mesaj feminist, „Dio(r)evolution“, feminitatea şi eleganţa romantică a ţinutelor semnate Dior lăsând locul unui stil vestimentar modern şi energic, cu accente sport.
La rândul său, Piccioli a arătat că despărţirea profesională de Chiuri nu a afectat în niciun fel linia creativă a casei Valentino, mizând în continuare pe romantism, croiala celor 64 de ţinute prezentate în cadrul Săptămânii Modei de la Paris amintind de stilul anilor ’60.
Havana şi Viva Coco Libre!
Un alt moment de referinţă în moda anului 2016 a fost decizia lui Karl Lagerfeld de a prezenta colecţia cruise Chanel pentru 2017 în frumoasa Havana, mai exact pe unul dintre bulevardele sale centrale. Astfel a fost punctat şi în modă evenimentul istoric al sfârşitului embargoului american asupra Cubei. Iar defăşurarea de forţe a fost impresionantă, ca tot ceea ce face Kaiserul „Lagerfeld“.
O echipă de 700 de oameni a ajuns în Havana pentru a pune la punct sărbătoarea inspirată de pofta de viaţă a cubanezilor, la fel şi ţinutele de vacanţă etalate cu această ocazie.
Printre modelele care au defilat la Havana s-au numărat modelele Gisele Bundchen, Kendall Jenner şi actriţa Tilda Swinton. Liderul Fildel Castro a fost una dintre muzele colecţiei, prezenţă regăsită în piesele vestimentare de tipul beretelor, dar şi hainelor imprimate cu mesaje de tipul „Viva Coco Libre!“.
Surorile momentului
Deşi vremea în care supermodelele erau tratate ca nişte regine şi cele mai bune dintre ele nu se oboseau să se dea jos din pat pentru mai puţin de 10.000 de dolari pentru o prezentare, aşa cum se spunea în anii ´90, modele de top există şi azi. Iar anu 2016 a aparţinut surorilor Gigi şi Bella Hadid, care au fost aproape nelipsite nu numai din defilările de pe catwalk ale celor mai importante branduri din lume, ci şi de pe copertele revistelor de profil şi din campanii publicitare. Ba chiar, surorile Hadid au ţinut prima pagină a publicaţiilor şi cu apariţii de efect pe covorul roşu al unor evenimente de top. Un exemplu este rochia roşie semnată Alexandre Vauthier Couture, crăpată mai mult decât generos, pe care Bella a purtat-o la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes.
La rândul ei, sora Gigi este răsfăţata designerilor, care nu se mai satură parcă să o solicite pentru cele mai diverse contracte în domeniu. De departe cel mai important contract semnat de Gigi a fost pentru reprezentarea brandului Tommy Hilfiger.
Ca o confirmare a succesului de care se bucură Gigi, aceasta a primit la începutul lunii decembrie, pe 5 decembrie, premiul internaţional pentru cel mai bun model al anului, în cadrul Fashion Awards 2016, de la Londra.
Celebrităţi în rol de modele şi designeri
Pentru că aminteam de perioada de glorie a supermodelelor, una dintre cele mai titrate dintre ele, Kate Moss, şi-a lansat în cursul acestui an propria agenţie de modele şi de talente. Astfel, Moss îşi propune să de descopere nu numai feţe noi şi interesante pentru lumea modei, ci şi actori, cântăreţi şi dansatori excepţionali.
De asemenea, ca în fiecare an şi anul acesta vedetele au fost prezente pe catwalk în ipostaza de modele. O apariţie notabilă a fost cea a excentricei Lady Gaga în prezentarea Marc Jacobs pentru toamna-iarna 2016/2017, de la New York. Îmbrăcată într-o haină lungă, supradimensionată, şi machiată puternic, celebra interpretă a trecut aproape neobservată, alături de celelalte modele din show.
Lady Gaga, în prezentarea Marc Jacobs pentru toamna-iarna 2016/2017
Gaga se simte bine pe podiumul de defilare, iar la final de an, pe 30 noiembrie, a avut o apariţie şi în spectacolul „Victoria’s Secret“.
Rihanna nu a fost însă o prezenţă discretă la prezentarea celei de-a doua colecţii realizate în colaborare cu Puma, „Fenty Puma“, organizată în cadrul Săptămânii Modei de la Paris. Mai în glumă, mai în serios, Riri a declarat că hainele au fost inspirate de „Maria Antoinetta dacă ar fi mers la sala de fitness“ şi a condus prezentarea de modă în calitate de muză şi coordonatoare a actului de creaţie.
Michelle Obama, o nouă lecţie de stil
Printre schimbările semnificative în industria modei s-a numărat şi trecerea ştafetei creative a inegalabilei creatoare de modă Diane von Furstenberg, în vârstă de 69 de ani, către Jonathan Saunders. În luna mai, aceasta a anunţat că britanicul Saunders va prelua frâiele departamentului de creaţie, iar alegerea s-a dovedit una inspirată şi bazată pe experienţa şi talentul dovedite de acesta din urmă şi reconfirmate cu ocazia colecţiei dezvăluite în luna septembrie, în care au abundat imprimerurile şi creaţiile tribut stilului anilor ‘70. De asemenea, designerul Raf Simons a fost confirmat la conducerea departamentului creativ de la Calvin Klein, în luna august, iar colecţia sa de debut în noua funcţie va fi dezvăluită în luna februarie, la Săptămâna Modei de la New York.
Michelle Obama, îmbracată în rochie Atelier Versace
Anul 2016 se încheie într-o notă de o eleganţă aparte, cu ieşirea din scena prezidenţială a Primei Doamne a SUA, Michelle Obama, la fel de stilată ca de fiecare dată în apariţiile publice din cei opt ani petrecuţi alături de soţul său la Casa Albă. Michelle a uluit prin alegerea vestimentară făcută pentru ultima cina de stat în calitate de gazdă, în luna octombrie.
Rochia roz-aurie cu paiete de la Atelier Versace, lungă şi drapată, i-a pus în valoare silueta statuară, asigurându-i o prezenţă remarcată şi lăudată în presa internaţională de specialitate şi nu numai.