Istoria Bisericii Sfântului Mormânt, disputată de secole de păgâni, musulmani și creștini. Cine deține cheia bazilicii VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

E un loc sfânt, cu o istorie zbuciumată, disputat de-a lungul timpului de păgâni, musulmani și creștini. Biserica Sfântului Mormânt cuprinde în interiorul său unele dintre cele mai importante locuri în care a pătimit Mântuitorul Hristos, anunță doxologia.ro

Cele două locuri sfinte – Golgota şi Sfântul Mormânt – au fost venerate de la bun început de comunitatea creştină de la Ierusalim.

Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE
Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE

În Ierusalimul timpurilor lui Iisus, Golgota, ca loc de pedeapsă prin răstignire, dar şi Mormântul lui Iisus, se aflau dincolo de zidurile oraşului. Localizarea Golgotei şi a Sfântului Mormânt se numără printre cele mai sigure din Ţara Sfântă. Arheologia contemporană confirmă pe deplin vechea tradiţie locală a comunităţii creştine de la Ierusalim cu privire la aceste două obiective.

Ierusalim, orașul sfânt
Ierusalim, orașul sfânt

Conform mărturiilor biblice, după condamnarea la moarte, Iisus a fost condus „la locul ce se cheamă al Căpăţânii, care evreieşte se zice Golgota” (Ioan 19, 17; Mate 27, 33), în afara Ierusalimului, dar în apropierea zidurilor cetăţii, nu departe de una din porţile cele mai frecventate (Ioan 19, 20; Evrei 13, 12).

În urma revoltei evreilor împotriva romanilor din anul 70 d.Hr., Ierusalimul a fost complet distrus, iar oraşul nou – Aelia Capitolina –, construit de Adrian pe ruinele Ierusalimului, era identic cu cel vechi. Pe locul Golgotei şi al Sfântului Mormânt au fost ridicate temple romane.

Odată cu emiterea edictului de la Mediolan de către Constantin cel Mare, Sfânta Elena, mama împăratului, a distrus templele păgâne romane şi a construit Biserica Sfântului Mormânt (325-335). Biserica era alcătuită din trei mari construcţii: Bazilica Patimilor Domnului, cu Paraclisul Aflării Sfintei Cruci, Rotonda – construcţie circulară în care se afla Sfântul Mormânt, şi curtea neacoperită, cu patru coloane, ce cuprindea colina Golgotei.

Ierusalim, muntele Tempului, zidul sudic FOTO Shutterstock
Ierusalim, muntele Tempului, zidul sudic FOTO Shutterstock

Următoarele trei veacuri ale cârmuirii bizantine în Palestina (335-630) au constituit perioada de aur în istoria acestei Biserici. Începând cu secolul al VII-lea, Palestina a trecut în mâinile perşilor (614-628), iar mai târziu ale arabilor (630-1099). Biserica a fost serios deteriorată, chiar dacă nu distrusă din temelii. În anul 626, patriarhul Modest a refăcut biserica.

Reconstruită din temelii în anul 1042

În anul 1009, arabii conduşi de califul Hakim au distrus aproape complet Biserica Sfântului Mormânt. Abia în anul 1042, cu ajutorul şi sprijinul material al împăratului Constantin Monomahul, Biserica a fost reconstruită din temelii. Rotonda, s-a păstrat aproape intactă, dar celelalte locuri de pelerinaj s-au transformat în mici paraclise izolate, fără vreo legătură interioară între ele.

Lumina Sfântă în Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE
Lumina Sfântă în Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE

Ideea unirii capelelor separate într-un edificiu unic aparţine cruciaţilor, care cuceresc Ierusalimul în anul 1099.

Confiscată și trecută în proprietatea musulmanilor

În anul 1187, când Saladin ocupă Ierusalimul, Biserica Sfântului Mormânt este confiscată şi închisă, devenind proprietatea musulmanilor. În anul 1246, două familii au primit dreptul de a deţine cheile bazilicii – tradiţie rămasă până astăzi.

Ura, rivalitatea, fanatismul şi desele ciocniri sângeroase dintre comunităţile creştine au fost folosite de mameluci şi mai târziu de otomani, care au transformat locurile de pelerinaj într-un negoţ profitabil, vânzându-le celor care ofereau preţul cel mai mare. Această situaţie s-a continuat până la mijlocul secolului al XIX-lea inclusiv, şi abia după intervenţia Organizaţiei statelor europene în anul 1857, comunităţile creştine rivale au ajuns la o înţelegere semnând Tratatul cu privire la regimul locurilor de pelerinaj cunoscut, de asemenea, şi ca status quo.

Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE
Biserica Sfântului Mormânt FOTO EPA EFE

La începutul secolului al XX-lea şi mai cu seamă după cutremurul din 1927, starea bisericii s-a înrăutăţit considerabil şi a necesitat o intervenţie neîntârziată pentru salvarea de la distrugerea definitivă. Abia în anul 1958, cele trei Biserici principale: cea ortodoxă, cea catolică şi cea armeană au ajuns la o înţelegere unanimă cu privire la lucrările de conservare a monumentului, lucrări ce se continuă şi în ziua de azi.

Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim FOTO Profimedia
Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim FOTO Profimedia

În interiorul Bisericii Sfântului Mormânt se află mai multe locuri sfinte:

  1. Piatra Ungerii – locul unde Iosif a pregătit trupul lui Iisus pentru punerea în mormânt.
  2. Locul femeilor, din care sfintele femei şi Ioan au privit Răstignirea.
  3. Golgota – locul Răstignirii şi al aflării Sfintei Cruci.
  4. Mormântul lui Iisus din centrul rotondei.
  5. Mormântul lui Iosif din Arimateea, săpat în stâncă.
  6. Locul „Nu te atinge de Mine” – unde Hristos S-a arătat, după Înviere, Mariei Magdalena şi i-a spus: „Nu te atinge de Mine” (Ioan 20, 17).
  7. Stâlpul Biciuirii – Capela Catolică, în centrul căreia s-a păstrat cea mare parte a coloanei de care, după tradiţie, a fost legat Hristos înainte de Răstignire.
  8. Închisoarea lui Iisus şi Capela Plângerii – se află în adâncul arcadei Bisericii Sfântului Mormânt unde, după tradiţie, Hristos a fost ţinut un timp.
  9. Paraclisul sutaşului Longhin din partea stângă a coridorului care înconjoară Biserica Învierii.
  10. Paraclisul împărţirii hainelor Mântuitorului (Ioan 19, 24).
  11. Paraclisul Sfintei Elena şi Peştera Aflării Sfintei Cruci.
  12. Paraclisul Biciuirii şi a Cununii de Spini (Matei 27, 27-29).
  13. Paraclisul lui Adam – la poalele colinei Golgota.
  14. Paraclisul celor 40 de Mucenici şi a lui Iacov, ruda Domnului.

Pe lângă cele paisprezece capele descrise mai sus, mai există şi multe altele aparţinând diferitelor comunităţi creştine.

Un musulman deschide unul dintre locurile sfinte ale creștinilor

Un musulman are misiunea de a administra unul dintre locurile sfinte ale creştinilor. Este păstrătorul cheii bisericii Sfântului Mormânt din Ierusalim. O slujbă deţinută din moşi-strămoşi de aceeaşi familie, relatează a1.ro

Abid Joudeh poartă cu sine una dintre cele mai importante simboluri ale creştinătăţii. Deţine cheia Bisericii Sfântului Mormânt din Ierusalim, la fel cum au făcut tatăl, bunicul și strămoșii săi. Pentru Abid, biserica este a doua casă. Faptul că poziţia îi aparţine unei familii de musulmani şi nu uneia creştine e foarte important, susţine el. Acest lucru reprezintă un exemplu cu privire la respectarea altor religii.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite