Cum să nu cazi victimă escrocilor: 7 pași esențiali pentru a-ți proteja banii și informațiile personale, online și la telefon
0Fie că folosești rețelele sociale, faci cumpărături online sau primești apeluri telefonice, există câteva măsuri esențiale pe care le poți lua pentru a reduce riscul de a cădea victimă unei înșelătorii.

Escrocii folosesc diverse tactici pentru a obține informații personale sau financiare, dar au un lucru în comun: încearcă să te facă să acționezi rapid, fără să stai pe gânduri.
De exemplu, un infractor poate suna pretinzând că este de la departamentul antifraudă al băncii tale, susținând că ai contul compromis și că trebuie să transferi urgent banii într-un „cont sigur” – care, în realitate, îi aparține lui.
Potrivit unei companii de securitate cibernetică, cuvântul „urgent” este printre cele mai frecvente în e-mailurile de tip phishing.
Organizația financiară UK Finance desfășoară campania antifraudă „Take Five”, care încurajează consumatorii să își acorde câteva momente pentru a analiza situația înainte de a oferi bani sau date personale, menționează The Guardian. Specialiștii subliniază că „doar infractorii vor încerca să te grăbească sau să te panicheze”. Sfatul lor? „Întreabă-te: ar putea fi o înșelătorie? Cere opinia unei persoane de încredere.”
Iată, așadar, cei 7 pași esențiali:
1. Verifică sursa
2. Nu te grăbi să acționezi
3. Nu da informații personale la întâmplare
4. Verifică detaliile e-mailurilor și site-urilor
5. Fii atent la mesajele de tip „urgente”
6. Folosește protecție suplimentară pe dispozitive
7. Verifică periodic conturile și extrasele bancare
Atenție la înșelătoriile online - semnele clare de alarmă
Un raport recent al Băncii Barclays (una dintre cele mai mari bănci din Marea Britanie) arată că 75% dintre fraudele raportate de clienți au început pe rețele sociale și platforme digitale.
Banca Lloyds (din grupul financiar Lloyds Banking Group, un alt jucător major pe piața bancară britanică) avertizează în special cumpărătorii online: „Majoritatea cazurilor de fraudă înregistrate sunt legate de achiziții făcute prin Facebook sau Instagram. Dacă un vânzător oferă produse scumpe la prețuri neobișnuit de mici sau articole dificil de găsit în altă parte, acesta este un semnal clar de alarmă”.
O altă metodă de fraudă tot mai frecventă este înșelătoria „Bună, mamă!”, în care escrocii se dau drept rude apropiate pe platforme precum WhatsApp. De obicei, aceștia trimit mesaje în care pretind că sunt un membru al familiei și au nevoie urgentă de bani pentru a plăti o factură, susținând că nu mai pot accesa contul bancar online după schimbarea telefonului.
Pentru a evita să devii victimă, nu te lăsa presat să acționezi imediat. Verifică autenticitatea mesajului contactând direct persoana respectivă, folosind numărul pe care îl ai deja sau un alt canal de comunicare. De asemenea, poți testa expeditorul adresându-i o întrebare la care doar adevărata persoană ar ști răspunsul.
Fii atent la detalii
Un e-mail fraudulos poate părea autentic la prima vedere, dar, dacă îl analizezi cu atenție, vei observa că adresa de e-mail este ușor diferită de cea a persoanei sau a companiei legitime. De obicei, o literă, un număr sau un simbol poate fi modificat.
În plus, un e-mail sau mesaj text trimis de un escroc poate conține greșeli de ortografie sau gramatică, deoarece engleza sau româna nu este întotdeauna limba maternă a acestuia.
De asemenea, evită să dai clic pe linkuri sau să deschizi atașamente din e-mailuri sau mesaje text până nu ești complet sigur de legitimitatea acestora. Acestea ar putea să te redirecționeze către un site fals sau să conțină malware care poate fura informațiile tale personale.
Închide apelul
Multe înșelătorii încep cu un apel pe telefonul mobil sau fix. Escrocii se pot da drept reprezentanți ai băncii tale sau ai unei autorități, sau pot încerca să te convingă să cumperi sau să investești într-un anumit produs.
Dacă nu te așteptai la un apel și nu ești sigur cine te sună, închide imediat și caută numărul oficial al companiei sau instituției pentru a resuna tu, dacă vrei să vorbești cu ei.
Organizația caritabilă Age UK recomandă și să fii atent: „Escrocii pot lăsa linia deschisă chiar și după ce ai închis apelul. Folosește un alt telefon, sună pe cineva cunoscut pentru a verifica dacă linia este liberă sau așteaptă 10-15 minute între apeluri pentru a te asigura că au închis și ei”.
Deși multe telefoane mobile îți arată numărul apelantului înainte de a răspunde, escrocii își pot masca identitatea imitând un număr oficial. Acest truc se numește „spoofing” - mascare a numărului și poate fi folosit și pentru a insera un mesaj fals într-o conversație de mesaje autentice de la o companie sau instituție.
În Marea Britanie, autoritatea de reglementare a telecomunicațiilor, Ofcom, a anunțat recent că furnizorii de telefonie trebuie să blocheze apelurile din străinătate care afișează, în mod fals, un număr de telefon fix din Marea Britanie.
Marea Britanie vs România
Tot în UK s-a creat un grup de consumatori - „Which?” - pentru telefoanele fixe, care a întocmit o listă cu servicii ce pot ajuta la blocarea numerelor care provin de la escroci sau de la apeluri deranjante.
Un astfel de serviciu - BT Call Protect - redirecționează automat apelurile suspecte către căsuțele vocale „junk” ale clienților. „Call Protect” este inclus în pachetele de telefonie fixă, fără costuri suplimentare, iar „Which?” are competitori și alte servicii plătite. Există inclusiv servicii telefonice personalizate de screening și blocare a apelurilor, gratuite.
Tot în UK există un registru oficial în care te poți înscrie pentru a nu mai primi apeluri nesolicitate. Totuși, unii susțin că acest serviciu are anumite limitări.
În România, nu există un servicii similare cu cele din Marea Britanie, care să ofere o protecție oficială împotriva apelurilor nesolicitate pentru numerele de telefon mobile și fixe. Cu toate acestea, autoritățile din România și operatorii de telecomunicații au implementat anumite măsuri pentru protecția consumatorilor.
De exemplu, ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) reglementează serviciile de telecomunicații și poate impune sancțiuni operatorilor care nu respectă reglementările privind apelurile nesolicitate, dar nu există un sistem specific pentru blocarea apelurilor nesolicitate, așa cum este în cazul serviciilor din Marea Britanie.
Ce trebuie să știe utilizatorii: Efectuează un screening și blochează apelurile
În cazul telefoanelor mobile, multe dispozitive Android au protecție încorporată împotriva apelurilor și mesajelor spam. De aceea, este bine ca aceste opțiune să fie activate în setările telefonului și ale aplicațiilor de mesagerie. Iar dacă primești apeluri sau mesaje de la numere necunoscute, nu răspunde și nu suna înapoi. Apelatorii legitimi vor lăsa mesaje vocale.
Pe iPhone-uri, poți activa opțiunea „Silence Unknown Callers” în setările telefonului pentru a bloca apelurile de la persoane care nu sunt salvate în contactele tale și „Filter Unknown Senders” în setările mesajelor pentru a muta mesajele de la persoane necunoscute într-un dosar separat și pentru a bloca linkurile din acestea.
Pentru protecția personală împotriva apelurilor nesolicitate, utilizatorii din România pot recurge la următoarele măsuri:
1. Aplicații pentru blocarea apelurilor spam - Există, așadar, aplicații pentru telefoanele mobile care permit blocarea apelurilor deranjante și identificarea apelurilor spam, cum ar fi Truecaller, Hiya sau Call Blocker.
2. Servicii oferite de operatorii de telefonie - Unii operatori, precum Orange, Vodafone sau Telekom, oferă opțiuni pentru blocarea apelurilor nesolicitate, însă aceste funcții sunt adesea limitate la anumite tipuri de apeluri sau servicii premium.
Așadar, pentru a te proteja de apeluri nesolicitate în România, îți recomandăm să utilizezi aplicațiile disponibile și să te informezi despre opțiunile oferite de operatorul tău de telefonie.
Protejează-ți computerul
Asigură-te că desktopul sau laptopul tău beneficiază de protecție adecvată.
„Cel mai important este să păstrezi dispozitivul actualizat și să te asiguri că primești constant actualizări de software și securitate. Dacă îți menții dispozitivul actualizat, nu instalezi aplicații din surse externe magazinelor oficiale, îți actualizezi browserul și eviți site-urile nesigure, va fi mult mai greu să fii piratat”, explică Samuel Gibbs, editor de tehnologie de consum la The Guardian.
Pentru PC-urile cu Windows 11, asigură-te că folosești regulat Windows Update și verifică Microsoft Store pentru ultimele versiuni ale aplicațiilor. De asemenea, actualizează browserul, precum Chrome, la cea mai recentă versiune. Activează Windows Security pentru protecție împotriva virușilor. Poți deschide aplicația căutând-o în meniul Start.
Pentru dispozitivele Apple, menține macOS actualizat folosind Software Update și App Store pentru aplicațiile tale. MacOS include mai multe sisteme de securitate integrate care rulează în fundal.
În toate cazurile, folosește parole puternice și nu le reutiliza pe mai multe conturi.
Autentificarea cu doi factori adaugă un strat suplimentar de securitate. Activează această opțiune pentru fiecare serviciu care o oferă.