FOTO Cum este văzută frumuseţea feminină în lume. Un proiect fotografic spectaculos
0Esther Honig, jurnalist din SUA, a cerut unor fotografi din 25 de ţări să-i prelucreze fotografia de tip portret conform idealului de frumuseţe al ţării lor. Ce a rezultat demonstrează că frumuseţea este o noţiune subiectivă, mult influenţată de valorile culturale.
Proiectul iniţiat de Esther Honig a urmărit să descopere frumuseţea feminină în accepţiunea fiecărei culturi în parte. Femeia în vârstă de 24 de ani şi-a făcut o fotografie de tip portret în care nu era fardată sau coafată şi a rugat apoi 40 de fotografi din 25 de ţări să o prelucreze în Photoshop astfel încât să devină idealul de frumuseţe pentru cultura din care ei fac parte.
Jurnalista amaericană a apelat mai întâi la un designer din Sri Lanka. Ea i-a scris acestuia: „Bună, mă numesc Esther Honig. Fă-mă mai frumoasă”.
A ales apoi să trimită fotografia în regiuni ale lumii foarte diferite din punct de vedere cultural. Astfel, imaginea a ajuns în România, Indonezia, Maroc, Pakistan, Brazilia, Filipine, Argentina, Germania, Israel, Ucraina, Marea Britanie, India, Venezuela, Vietnam, SUA, Italia, Australia, Bangladesh, Chile, Grecia şi Sri Lanka.
Imaginea prelucrată în Maroc
Rezultatul proiectului a fost uluitor: chipul femeii a suferit modificări foarte mari de la o ţară la alta. În unele dintre ele are pielea albă, ca de porţelan, în vreme ce altele o înfăţişează cu un ten măsliniu. Ochii au fost modificaţi în culori şi forme diferite: negri şi rotunzi în India, verzi şi migdalaţi în Argentina ori albaştri în Australia. Culoarea părului şi a buzelor este şi ea diferită de la o ţară la alta. Chiar şi forma feţei şi a pomeţilor a fost modificată în Photoshop.
Fotografia prelucrată în România este destul de apropiată de cea originală. Doar imperfecţiunile tenului au fost eliminate cu ajutorul programului de editare foto, iar buzele au căpătat mai multă culoare.
Fotografia prelucrată în România
Cele mai multe modificări au fost aduse fotografiei trimise în SUA. Părul şaten din imaginea iniţială a devenit blond, ochii de un verde şters au „primit” o nuanţă foarte intensă de verde, iar forma feţei a devenit rotundă.
Fotografia prelucrată în SUA
Concluzia nu poate fi decât că frumuseţea este o noţiune subiectivă, influenţată în mare măsură de valorile culturale ale fiecărei naţii. Fotografia din Maroc a surprins-o cel mai mult pe Esther Honig.
„Am fost upuţin şocată când am primit-o. În fond, era normal ca cineva care trăieşte într-o ţară islamică să adauge fotografiei o burka (voalul islamic), pentru a se alinia obiceiurilor culturale specifice”, a mărturisit jurnalista în cadrul unui interviu pentru publicaţia Huffington Post.