„The Guardian“, despre Festivalul de Teatru Sibiu: aplauze pentru regizorii Gianina Cărbunariu şi Radu Afrim

0
0

Pentru britanicii de la „The Guardian“, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, care a avut loc luna aceasta (6-15 iunie 2014), este un puternic contra-argument faţă de remarcile rasiste ale politicianului Nigel Farage, liderul Partidului Independent englez, la adresa românilor.

Jurnaliştii publicaţiei britanice amintesc despre regizoarea Gianina Cărbunariu, cu spectacolul său documentar despre persecuţiile Securităţii, „Tipografic Majuscul“, precum şi despre reprezentaţia-satiră „Solitaritate“. Despre acesta din urmă, ei remarcă furia cu care românii îşi pot ataca propria ţară, făcând paralele cu realitatea din Anglia. „Dacă am schimba câteva referinţe locale, acest spectacol s-ar fi putut juca pe scena Teatrului Naţionalului ca unul autentic englez (şi sper să se întâmple acest lucru)“, a subliniat Andrew Haydon de la „The Guardian“.  

spectacolul tipografic majuscul

Scenă din spectacolul documentar „Tipografic Majuscul“, de Gianina Cărbunariu

Un alt punct forte al festivalului a fost, potrivit ziarului britanic, spectacolul „Hai Iu Iu Nu Hey You You“, regizat de Radu Afrim. „O celebrare sexy, subversivă, plină de entuziasm a celei mai cunoscute cântăreţe de muzică populară din România, Maria Tănase. Chiar dacă în esenţă a arătat ca un spectacol electronic regizat, cu remix-uri techno-folk ale muzicii Mariei Tănase, tot a fost o experienţă mai puternică din punct de vedere teatral decât noua producţie Oidip, de Silviu Purcărete, care a avut premiera în festival“, a apreciat jurnalistul. 

Evenimentele din festival au arătat că România este o ţară capabilă să lupte împotriva propriilor probleme şi, totodată, să îmbrăţişeze lumea. Sibiul, cu evidenta sa reputaţie civică şi culturală, a arătat ca cea mai bună vecinătate imaginabilă“. Andrew Haydon, jurnalist „The Guardian“.  

Muzica Mariei Tănase, reinventată în ritm de dubstep de actorii Galei HOP 2013 şi de Radu Afrim

   

Ei au mai remarcat că programul festivalului este extrem de strâns şi de divers şi cuprinde, printre altele, sesiuni literare cu intrare liberă, unde se poartă discuţii cu regizorii şi criticii de teatru, se ţin lecturi şi se fac retrospective. Inclusiv Neil La Bute a luat parte la acest program, susţinând un workshopuri de scriere. 

Un spectacol pe care jurnalistul îl cunoştea deja este „Faustul“ lui silviu Purcărete, cu care publicul britanic era deja familiarizat de când a fost prezentat la Festivalul din Edinburgh, în 2009. 

„Evenimentele din festival au arătat că România este o ţară capabilă să lupte împotriva propriilor probleme şi, totodată, să îmbrăţişeze lumea. Sibiul, cu evidenta sa reputaţie civică şi culturală, a arătat ca cea mai bună vecinătate imaginabilă“, a conchis Andrew Haydon de la „The Guardian“.  

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite