Teatrul romanesc - peste granite
0Teatrul romanesc se afla, in aceasta vara, in plin paradox: daca de obicei, chiar din primele zile ale acestui anotimp toate institutiile teatrale de stat isi inchid oficial portile, de parca orasele
Teatrul romanesc se afla, in aceasta vara, in plin paradox: daca de obicei, chiar din primele zile ale acestui anotimp toate institutiile teatrale de stat isi inchid oficial portile, de parca orasele s-ar goli complet pe timpul verii, iar banii contribuabililor n-ar fi cheltuiti in continuare, si in aceasta perioada, pentru salariile artistilor, anul acesta ceva e diferit. Teatrele nu si-au iesit din ritmul lor obisnuit (in afara de Nottara, care si-a programat "Nocturnele" si pe timpul concediului general), in schimb mai multe trupe romanesti sunt "in fierbere" creativa, jucand pe alte meridiane, in festivaluri sau la invitatia altor teatre.
Spre deosebire de ultimii ani, cand actorii romani si-au incetat aproape complet contactul cu lumea teatrala internationala, cele cateva deplasari fiind complet aleatorii si avand loc in contexte nesemnificative, 2004 pare sa fie un an ceva mai norocos. Faptul ca suntem reprezentati, anul acesta, chiar daca numai in sectiunea "Off", la Festivalul de la Avignon, de doua spectacole (Scrisoare de dragoste ca un supliciu chinezesc de Fernando Arrabal, regia Radu Dinulescu si Hamlet. Intolerable, scenariu de Anca Bradu si Sebastian Vlad Popa, regia Anca Bradu) inseamna ceva. In plus, invitarea a doua spectacole romanesti la Bienala de la Wiesbaden, importanta manifestare dedicata noii dramaturgii a lumii, este o dovada ca inclinatia noii generatii de regizori romani spre texte contemporane nu a ramas neobservata.
Doua spectacole romanesti la Wiesbaden
Gianina Carbunariu si Radu Afrim la Bienala - "Noi piese din Europa"
In perioada 17-27 iunie a avut loc la Wiesbaden Bienala "Noi piese din Europa", la editia din acest an participand si doua spectacole din Romania. Selectionerii s-au oprit asupra spectacolelor Stop the tempo, text si regie Gianina Carbunariu, o productie realizata la Teatrul Luni de la Green Hours si De ce fierbe copilul in mamaliga de Aglaja Veterany (foto), in regia lui Radu Afrim, pus in scena Teatrului Odeon. Unul dintre cele mai importante festivaluri din lume dedicate noii dramaturgii, Bienala de la Wiesbaden are directori artistici importanti - dramaturgul Tankred Dorst si co-autorul sau, Ursula Ehler, alaturi de Manfred Beilharz, director artistic al Hessisches Staatstheater din Wiesbaden.
La editia din acest an au fost selectate 45 de spectacole din 21 de tari europene, iar reprezentatiile au avut loc in limba fiecarei tari, cu traducere simultana la casca, in germana. Pe perioada Festivalului a a avut loc si un work-shop de dramaturgie contemporana condus de o tanara autoare devenita deja celebra, Biljana Srbljanovic, a carei Trilogie belgradeana a fost montata si la noi de regizorul Theodor Cristian Popescu.
Ion Caramitru si Mariana Mihut spun "Sorry" la Palermo
Intoarcerea actorului Ion Caramitru pe scena cu spectacolul Sorry, la Bulandra, pare sa fi fost de bun augur. Spectacolul, in care lui Caramitru ii da replica o mare actrita, Mariana Mihut, a fost invitat la Palermo in perioada 6-10 iulie. In spatiul special al Teatrului Garibaldi, o cladire dezafectata, pastrata ca atare, in mijlocul unui cartier marginas, rau famat, al orasului, ca simbol al fortei teatrului de a schimba comunitati, actorii romani vor juca doua reprezentatii. Actorii Teatrului Bulandra au jucat pentru prima data la Palermo in 2001, cand un alt spectacol semnat de acelasi Yuri Kordonskiy, Unchiul Vanea, a fost selectionat la Festivalul Uniunii Teatrelor Europene si a repurtat un mare succes.
Colaborarea dintre Teatrul Garibaldi si Teatrul Bulandra va continua in acest an, la inceputul lunii septembrie trupa din Palermo urmand sa joace doua spectacole in romania: Pilade de Pier Paolo Pasolini (4,5 septembrie) si Verbo dupa texte de Verlaine si Rimbaud (7, 8 septembrie), ambele la sala "Toma Caragiu".
Dramaturgul Stefan Caraman, jucat la Praga
Spectacolul Talk show, pe un text de Stefan Caraman a fost invitat la sfarsitul lunii iunie la Festivalul Apostrof '99, de la Praga, aflat anul acesta la cea de a cincea editie. In ciuda dificultatilor tehnice, spectacolul continand o serie de insertii vizuale, actorii Nora Chiriac si Sebastian Barbalan au reusit sa faca o buna impresie. "Dupa o serie de peripetii, care ne-au facut sa ajungem cu numai trei ore inainte de spectacol, si sa reusim sa reparam DVD player-ul, care nu mergea, cu doar 15 minute inainte de incepere, totul a iesit foarte bine. Actorii au jucat "brici" si am primit aplauze si ovatii, lumea stia ca era gata-gata sa ni se suspende show-ul si a simpatizat cu mica noastra drama", povesteste dramaturgul Stefan Caraman.
Festivalul Apostrof '99 se desfasoara in trei locatii: Teatrul Balustrada, Teatrul Melonstranska Beseda, in care a lucrat dramaturgul si omul politic Vaclav Havel si o galerie de arta.