Teatrul bucureştean mizează pe comedie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ilinca Tomoroveanu şi Costel Constantin în „Omul care a văzut moartea“ / FOTO: WWW.TNB.RO
Ilinca Tomoroveanu şi Costel Constantin în „Omul care a văzut moartea“ / FOTO: WWW.TNB.RO

Stagiunea de toamnă începe în acest weekend la majoritatea teatrelor din Capitală. La TNB, primul spectacol se joacă vineri, cu casa închisă.

Comedia politică „Omul care a văzut moartea“, de Victor Eftimiu, este primul spectacol al noii stagiuni teatrale care începe în acest sfârşit de săptămână, iar lucrurile par să pornească bine pentru „Naţionalul“ bucureştean. Toate biletele pentru spectacolele de vineri şi sâmbătă s-au vândut în primele două zile de când au fost puse în vânzare, în urmă cu două săptămâni.

De fapt, primul spectacol pentru care încă mai există bilete este cel de joi, 26 septembrie, „Încă-i bine!“, de Rodica Popescu Bitănescu, începutul săptămânii viitoare fiind de asemenea epuizat.

„Omul care...“, Între cele mai jucate spectacole

Piesa lui Victor Eftimiu, scrisă în perioada interbelică, atrage şi astăzi pentru că povestea, oarecum ridicolă şi absurdă, pare a fi desprinsă din realitatea noastră de zi cu zi, cu breaking-news-uri la fiecare sfert de oră. Tentativa de sinucidere a unui „cetăţean“ copleşit de  greutăţi nu ajunge să se materializeze datorită unui „salvator“, care devine, imediat după aceea, „candidat“ la fotoliul de primar.

Numai că toată afacerea se dovedeşte, până la urmă, a fi mult mai complicată decât părea la prima vedere, contextul electoral, la fel ca în Caragiale (şi la fel ca în ziua de azi) nu lipseşte nicio secundă, iar politica este, ca de atâtea alte ori, concurentă directă cu dragostea.

Distribuţia regizorului Dan Tudor este menită, de asemenea, să aducă spectatorii în valuri spre TNB: numelor vechi Costel Constantin, Ilinca Tomoroveanu, Adela Mărculescu şi Marius Bodochi li se alătură tânărul nominalizat la premiul pentru cel mai bun actor la ultima ediţie a Premiilor UNITER, Lari Georgescu, un  vagabond cool în această producţie.

Celelalte premiere

Cel puţin alte trei premiere sunt anunţate în această stagiune: încă două comedii –  „Micul Infern“, de Mircea Ştefănescu, şi „Revizorul“, de Gogol – şi drama „Nebun din dragoste“, de Sam Shepard. „Omul care a văzut moartea“, „Micul Infern“ şi „Revizorul“ au mai fost montate de zeci de ori pe scenele bucureştene, singura producţie proaspătă din toate punctele de vedere fiind piesa americană „Nebun din dragoste“.

Directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, Ion Caramitru, îşi apără alegerile pentru repertoriul acestei stagiuni. „În orice caz, toate cele patru premiere din această stagiune sunt titluri mari, fie din dramaturgia universală (cum e «Revizorul»), fie din dramaturgia naţională (cum e «Omul care-a văzut moartea», care s-a jucat, cu mulţi ani în urmă, cu Ştefan Bănică senior în rolul principal). Iar «Micul Infern» s-a jucat la Nottara până a dispărut doamna Silvia Dumitrescu-Timică, dânsa jucând rolul principal. E-adevărat că, acum, un «Revizorul» se joacă şi la Teatrul de Comedie, dar s-au mai întâmplat, în istoria teatrului românesc (din Bucureşti, cel puţin), situaţii în care două sau mai multe teatre au jucat aceeaşi piesă. Deci nu e o mare nenorocire...“, consideră Caramitru.

Repertoriu dictat de „şantier“

Un alt argument ar fi, în opinia sa, „pariurile“ din stagiunile trecute, care s-au dovedit a fi câştigătoare. „Anul trecut am făcut o stagiune exclusiv Caragiale... Pentru că era «Anul Caragiale» şi am dorit să ne onorăm patronul... Sigur că a fost un risc major pe care l-am luat... Să joci acelaşi autor toată stagiunea... Şi uite că n-am greşit, am avut o bună intuiţie, iar Teatrul Naţional a avut numai de câştigat din această idee.“

După cum explică directorul TNB,  lucrările de renovare a clădirii teatrului au jucat şi ele rolul lor în alegerea repertoriului din această toamnă. „Hotărâm în comun aici. Iar repertoriul se stabileşte pe baza recomandărilor făcute fie de secretariatul literar, fie de regizorii cu care vrem să lucrăm. Acum, şi din cauza faptului că Sala Mare a intrat în şantier, ne-am orientat spre ce putem juca la sălile mai mici. Şi vom avea premieră la fiecare sală nou-apărută în urma lucrărilor: la Sala Studio, care a fost folosită de Operetă până de curând – «Revizorul», în regia lui Felix Alexa. La Sala Mică – «Omul care-a văzut moartea», în regia lui Dan Tudor; la Sala Pictură, sau Sala cea Nouă, cum o să-i spunem – «Micul Infern», iar la Sala Atelier – «Nebuni din dragoste». «Revizorul» va urca pe scenă de la Sala Studio“, spune Caramitru.

„Şi, cum vorbim de Teatrul Naţional, care are ca vocaţie principală sprijinirea dramaturgiei originale, clasice şi contemporane, iată-ne cu două titluri de piese interbelice de mare succes, clasicul secol XIX şi piesa unui autor contemporan, Sam Shepard. Intră în repetiţie şi o piesă care se va numi «Bârfe, zvonuri şi minciuni», de Neil Simon, o comedie contemporană americană. Şi vom începe cu un atelier şi o audiţie, un spectacol pe care îl va pune în scenă Andrii Zoldak, marele regizor din Ucraina, care a montat deja la Sibiu. El va pune în scenă Ibsen, o piesă care va avea premiera în februarie. Plus că mi-am luat obligaţia de a monta, deocamdată pe sistemul lectură cu public, piesele câştigătoare ale concursului UNITER «Cea mai bună piesă românească a anului»“, adaugă directorul TNB. El însuşi se va ocupa de „Bârfe, zvonuri şi minciuni“, spectacol despre care crede că va fi gata în luna decembrie. ;

E-adevărat că, acum, «Revizorul» se joacă şi la Teatrul de Comedie, dar s-au mai întâmplat situaţii în care două sau mai multe teatre au jucat aceeaşi piesă.

Ion Caramitru
directorul TNB

„Nebun din dragoste“, piesa devenită clasică în teatru şi ecranizată la Hollywood

Singura dramă printre premierele anunţate pentru această toamnă la TNB, „Nebun din dragoste“ („Fool for Love“), este o piesă excepţională, cu o poveste pe măsură. „Nebunii“ în cauză sunt o pereche de îndrăgostiţi, May şi Eddie. May se ascunde la un motel din Deşertul Mojave când e găsită de Eddie, prieten vechi şi fost iubit, care încearcă să o convingă să reia legătura. Numai că amândoi împart mai mult decât o istorie de dragoste comună: un tată. Iar când familiile celor doi adolescenţi îndrăgostiţi au aflat una despre cealaltă, mama băiatului o împuşcase pe cea a fetei.

Pus în scenă pentru prima dată la San Francisco, în 1983, spectacolul i-a adus lui Sam Shepard două premii Obie: pentru cea mai bună piesă nouă şi pentru cea mai bună regie. Shepard a şi jucat rolul principal în pelicula regizată în 1985 de Robert Altman, cea care i-a dat replica în pelicula devenită un clasic al cinematografiei fiind Kim Basinger.

Pentru spectacolul de la „Naţionalul“ bucureştean, care va avea premiera spre jumătatea lunii octombrie, Ion Caramitru are încredere deplină în tânărul regizor braşovean Claudiu Goga. Ce-i place la el? „Măsura şi bunul simţ, în principal. Şi faptul că tratează textul teatral cu seriozitate şi face, în general, distribuţii bune, inspirate... E mare lucru! El a montat «Jocul Ielelor» acum vreo două stagiuni.“

La rândul său, Claudiu Goga s-a pregătit intens pentru acest spectacol. „Am văzut filmul cu mult înainte să vreau să fac acest text. L-am revăzut şi după ce am decis să-l fac, de data aceasta ca parte a documentării mele ca regizor. Filmul e, fără îndoială, un film bun, bine jucat, cu multe părţi interesante... Dar sunt convins că în anumite momente noi putem să avem mai mult haz“, spune regizorul.

De ce a ales „Fool for Love“? „E un text foarte mult jucat în teatrul contemporan european, ţine de multă vreme stagiuni în Europa şi în America. Un text care oferă partituri extraordinare pentru patru actori, care poate fi citit şi receptat în mai multe feluri: ca o poveste complicată şi cumplită de iubire, ca o temă domestică, o poveste de familie sau, la un nivel mai profund, un eseu despre conştiinţă şi despre felul în care putem sau nu să trăim cu propriul nostru trecut şi cu felul în care ne-a clădit. Eu îmi doresc ca textul să poată fi receptat de spectator pe toate aceste paliere. Îmi doresc ca omul să-nţeleagă o poveste, în primul rând, dar, apoi, în funcţie de ce am construit noi şi de structura, de inteligenţa şi imaginaţia fiecăruia, un spectator să poată să pătrundă cât mai multe substraturi.“

În orice caz, nu a fost un spectacol uşor de pregătit. „Shepard a reuşit o permanţă destul de rară: să îmbine, în aceeaşi piesă, realismul psihologic, cel poetic şi suprarealismul. Cred că dacă această combinaţie va funcţiona, va fi destul de spectaculoasă“, spune regizorul, care mizează pe o distribuţie tânără: Gavril Pătru, Diana Cavallioti, Mihai Călin şi Andrei Ionescu.

Hotărâm în comun. Iar repertoriul se stabileşte pe baza recomandărilor făcute fie de secretariatul literar, fie de regizori.

Ion Caramitru
directorul TNB

În funcţie de ce am construit şi de structura, inteligenţa şi imaginaţia fiecăruia, spectatorul trebuie să pătrundă cât mai multe substraturi.

Claudiu Goga
regizor

Comedia – la putere şi pe celelalte scene

Teatrul Nottara îşi deschide sâmbătă, 21 septembrie, noua stagiune cu spectacolele „Un pic prea intim“, o comedie spumoasă de moravuri, de Rajiv Joseph, la Sala Horia Lovinescu, şi „Comedie de modă veche“, la Sala George Constantin. Directorul teatrului, Marinela Ţepuş, precizează că repertoriul cuprinde, în total, trei premiere: „Un pic prea intim“, „Mobilă şi durere“, de Teodor Mazilu (regia Alice Barb), şi „Matrimoniale“ de Lia Bugnar, regia Diana Lupescu.

Cele trei spectacole vor participa de asemenea la un nou festival de teatru, „Fest(In) pe Bulevard“, eveniment internaţional prevăzut să aibă loc între 12 şi 19 octombrie, la care vor mai participa companii de teatru din Franţa, Austria, Bulgaria şi Serbia.

„Bulandra“, un alt teatru cu mare priză la publicul bucureştean, deschide stagiunea ceva mai târziu, şi tot cu două comedii, plus o dramă. Primul spectacol din noua stagiune va avea loc peste o săptămână, pe 28 septembrie: „Mamouret“, de Jean Sarment, cu Tamara Buciuceanu, Ion Cocieru, Şerban Pavlu, Ioana Macaria şi Daniela Nane. Duminică, 29 septembrie, se vor juca două spectacole: „Meşteşugul vieţii“, un text de Hanoch Levin cu accente tragice şi comice în egală măsură, cu Răzvan Vasilescu şi Dana Dogaru, şi comedia clasică „Triumful dragostei“, de Pierre Marivaux, în regia directorului de la „Bulandra“, Alexandru Darie, cu Rodica Lazăr, Anca Androne, Marian Râlea, Daniel Popa şi Manuela Ciucur. Toate cele trei spectacole au avut premierele în anii trecuţi.

Teatrul Mic îşi va relua stagiunea abia joi, pe 3 octombrie, cu „Mutter Courage“, o dramă de Bertold Brecht, cu Rodica Negrea şi Ilinca Manolache, care a avut premiera chiar la sfârşitul stagiunii trecute, la începutul verii. Următoarele două spectacole, vineri şi sâmbătă, 4 şi 5 octombrie, sunt însă comedii: „Pensiune completă“, de Pierre Chesnot, cu Cristian Iacob, Ana Bart şi Ruxandra Enescu (premiera, de asemenea, în primăvară) şi „Băieţii de Aur“, de Neil Simon, cu Dan Condurache, Bogdan Talaşman şi Mihai Dinvale.

Acest text a apărut în ediţia de vineri, 20 septembrie, a ziarului "Weekend Adevărul".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite