Spectacole de vârf, „Rapsodia Română” şi drone, în deschiderea Festivalului de Teatru de la Sibiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Scenă din spectacolul Amore de Pippo Delbono, la Festivalul de Teatru de la SIbiu
Scenă din spectacolul Amore de Pippo Delbono, la Festivalul de Teatru de la SIbiu

Spectacole de Luk Perceval,  Pippo Delbono, Andriy Zholdak, Mariana Cămărăşan au fost, vineri, în programul primei zile a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Debutul festivalului a fost marcat printr-un spectacol de drone multicolore, care au survolat, pe fundalul muzicii lui Enescu, cerul oraşului de pe Cibin.

„Am început acest festival acum 29 de ani, cu doar trei ţări şi opt spectacole. Era martie, era zăpadă pe străzi. De-a lungul timpului, am făcut deschiderea festivalului în multe locuri - în Piaţa Mare, cu zeci de mii de oameni prezenţi; în universităţi, în biserici, dar, până acum, niciodată într-o clădire de business a unei companii IT celebre în lume, parteneră de inovaţie a FITS”, a declarat Constantin Chiriac, preşedinte FITS şi director general TNRS. Festivalul se va desfăşura până pe 3 iulie la Sibiu.

Evenimentul a avut loc la sediul NTT Data din Sibiu, odată cu inaugurarea oficială a acestuia. Programul a inclus o reprezentaţie remarcabilă a Yamamoto Noh Theatre din Osaka, un spectacol ce a reînviat una dintre cele mai vechi forme de teatru tradiţional japonez, inclusă în patrimoniul UNESCO. Teatrul Noh a luat naştere în urmă cu aproximativ 700 de ani şi rămâne cea mai veche formă de teatru cu măşti care a supravieţuit în lume, jucând un rol esenţial în formarea identităţii culturale a Japoniei.  Evenimentul oficial de deschidere  a fost completat de un scurt moment artistic de la compania japoneză Yamamoto Noh Theater. 

Inaugurare FITS

Au rostit discursuri: Hiroshi Ueda, ambasadorul Japoniei în România,Emil Hurezeanu, ambasadorul României în Germania, Lucian Romaşcanu, ministrul Culturii, Daniel Metz, fondatorul NTT Data, România, l Kaz Nishihata, Representative Director and Senior Executive Vice President NTT Data.

Din partea Primăriei Municipiului Sibiu – principalul finanţator al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, a fost prezentă viceprimarul Corina Bokor.

Muzica lui Enescu a însoţit dronele pe cerul Sibiului

"Femeia mării", după Ibsen, în regia lui Andriy Zholdak, după textul lui Henrik Ibsen, spectacol al Teatrului "Marin Sorescu" din Sibiu, a fost reprezentat în prima zi a festivalului de la Sibiu. Seara,cerul Sibiului a fost luminat de un spectacol de drone, pe fundalul muzicii lui Enescu, proiectându-se FITS 2022, într-un spectacol completat roboscopic de lasere. Spectacolul EVSKY a fost inspirat din tema ediţiei din acest an – Frumuseţe, iar laserele au fost înlocuite cu drone pentru a proteja mediul înconjurător.

„Conceptul unui spectacol de lumini cu drone porneşte de la o idee, apoi sunt desenate pictogramele, iar o echipă de proiectare le traduce în imagini animate.  Show-ul cu drone a fost integrat cu un spectacol de lasere şi a creat un eveniment vizual şi auditiv de proporţii epice, conceptul muzical fiind semnat de compozitorul Vasile Şirli. Coloana sonoră de excepţie care îmbogăţeşte acest spectacol - două monumente ale muzicii universale sub bagheta lui Sergiu Celibidache - contribuie la o experienţă artistică unică: „Rapsodia română nr. 1” de George Enescu (înregistrarea istorică din 1978) şi „Odă bucuriei” de Ludwig van Beethoven. Din echipa acestui proiect au făcut parte regizorii Bobi Pricop şi Alexandru Condurache.

De asemenea, a revenit cu un spectacol recent regizorul italian Pippo Delbono. „Amore” reprezintă o călătorie poetică şi muzicală într-o geografie exterioară – pe lângă Portugalia, vizităm Angola şi Cabo Verde – şi una interioară, cea a corzilor sufletului care vibrează la cea mai subtilă zvâcnire a vieţii. Diferitele limbi care se împletesc, formând linia melodică, întâmpină ascultătorul şi îşi lasă în urmă amprenta, precum o patrie care devine a nimănui. „Acest spectacol, spune Pippo Delbono, prezintă o dublă viziune asupra iubirii. Pe de o parte – şi textele sunt cele care prind glas – toţi suntem în căutarea acestei iubiri şi încercăm să scăpăm de frica care ne copleşeşte. În această călătorie, încercăm să evităm iubirea, deşi recunoaştem că tânjim după ea necontenit; o caut, dar o şi doresc, şi tocmai acest fapt mă sperie. Poate ce căutăm de fapt e împăcare, un moment de pace în care iubirea aceea se poate manifesta dincolo de sentimentul de teamă.”

"Trei surori" în levitaţie, în viitor

În zilele noastre, fiicele generalului Prozorov, personajele principale din piesa lui Cehov "Trei surori", nu mai tânjesc după viaţa de la oraş, ci după vremurile tinereţii. Personajele "levitează" pe scenă cu mişcări în relanti. În viziunea regizorului belgian Luk Perceval, „Trei surori” conturează portretul unei Europe îmbătrânite care nu vrea să se lase pradă trecerii timpului. Astfel, rutina zilnică a celor trei eroine este întreruptă de încercarea de a-şi aminti întâmplări trecute. Într-un azil închipuit, o Europă îmbătrânită este pusă faţă-n faţă cu forţele proaspete ale imigranţilor. Ce rezultă în urma acestei întâlniri? Care sunt consecinţele politice şi sociale ale îmbătrânirii unei întregi societăţi? Cum facem faţă bătrâneţii şi pierderii memoriei? Şi în ce fel reconstruim amintiri şi idealizăm trecutul?

Mama regia Mariana Camarasan

Diana Lazăr (mama) şi Cendana Trifan (Fiica), în spectacolul "Mama"

Două actriţe se întâlnesc la prima lectură cu "Mama", în regia Marianei Cămăraşan, spectacol al Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu. Nu e povestea din text, e povestea reală a spectacolului. "Două actriţe, Diana Lazăr şi Cendana Trifan, două regizoare, două roluri, mamă şi fiică, o zi ploioasă şi un text-CD, dupa Marta Barceló, ne-au adus împreună. Mulţi spectatori care ne-au îmbrăţişat. N-am creat acest spectacol, îl însoţesc doar, mă minunez şi mă bucur. Aşa că am să îndrăznesc să afirm că e bun, că e un spectacol excepţional şi pentru că are o poveste unică: s-a născut la prima lectură. Nu la a doua, nu după repetiţii, ci la prima întâlnire, în faţa mea, cu nerostirea niciunui cuvânt-indicaţie. Un spectacol ale cărui imagini le veţi regăsi în interiorul dvs. De văzut cu ochii închişi şi cu inima deschisă", a declarat regizoarea. Scenografia spectacolului este semnată de Dragoş Buhagiar.

Programul FITS: aici.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite