Festivalul de Film de la Cannes, marcat de sexualitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

CONTROVERSE Cea de-a 66-a ediţie a Festivalului de la Cannes, care s-a încheiat duminică, a fost dominată de pelicule cu teme puternic sexuale, printre care şi filmul câştigător, „Viaţa Adelei“

Filmul „La Vie d’Adèle“/Viaţa Adelei, regizat de tunisianul Abdellatif Kechiche, a obţinut duminică seară marele premiul Palme d’Or la Cannes. Pelicula ne prezintă povestea amoroasă dintre două tinere, pe care regizorul o consideră un tribut adus tineretului francez şi revoluţiei tunisiene în privinţa cuplurilor gay, precum şi o susţinere a legii franceze prin care sunt permise căsătoriile homosexuale. Presa internaţională deja speculează că filmul care a şocat audienţa la Cannes va stârni numeroase controverse. 

Într-un articol publicat pe blogurile „Adevărul“, criticul de film Irina-Margareta Nistor susţine că desemnarea acestei producţii drept câştigătoare a fost o alegere îndrăzneaţă. „Într-o atmosferă de pro şi contra recentei legi a căsătoriilor între persoanele de acelaşi sex, şi a unei manifestaţii de amploare tradiţionalistă, la Paris, Cannes-ul dovedeşte, prin alegerea sa, un gest de mare curaj“, punctează criticul de film. 

Fără premii politice

Întrebat, la finalul decernării premiilor, dacă are regrete în legătură cu filmele pe care ar fi vrut să le premieze, regizorul Steven Spielberg l-a lăsat pe Cristian Mungiu, şi el membru al juriului, să răspundă. „Am vrut să acordăm premii cinema-ului, adică unor filme, nu au fost premii politice. Am avut şansa de a vedea aceste filme şi să luăm o decizie pentru Palme d’Or“, a punctat regizorul român. 

Producţii precum „Viaţa Adelei“, în care protagonistele sunt două lesbiene, „Behind the Candelabra“/„În spatele candelabrului“ (cu actorul Michael Douglas interpretând rolul unui gay), „L’inconnu du lac“/„Necunoscutul lacului“ (care prezintă povestea de dragoste dintre doi bărbaţi), „Venus in Fur“//„Venus în blană“ ( despre relaţiile sado-masochiste dintr-un cuplu obişnuit ) sau „Jeune et Jolie“/„Tânără şi frumoasă“ ( al cărui personaj principal este o prostituată de 17 ani) au stabilit tendinţa generală a filmelor de la Cannes – aceea de a produce filme pe teme sexualizate excesiv. 

Unele dintre acestea au fost chiar şi laureate la gala de decernare a premiilor: alături de „La Vie d’Adèle“, marele film câştigător al festivalului, pelicula „L’inconnu du lac“, regizată de Alain Guiraudie, a obţinut Premiul Queer Palm la Cannes, dedicat filmelor din cadrul festivalului care aduc în centrul atenţiei tematica gay. 

Polanski, regizorul din film

În filmul lui Roman Polanski, „Venus în blană“, soţia regizorului este cea care interpretează rolul unei actriţe aparent haotice care ajunge să-l domine pe partenerul ei, un regizor iniţial foarte puternic. Publicaţiile britanice au catalogat filmul său drept cel mai rasist din întreaga competiţie de la Cannes de anul acesta. „Satira sexistă a fost foarte seducătoare“, a explicat regizorul pentru „The Guardian“. 

„Atitudinea macho a regizorului din film a fost făcută ţăndări. Asta mi-a plăcut. Cei care mă cunosc ştiu că nu este nicio asemănare între mine şi acest personaj, aşa că mi-a dat o mare satisfacţie să fac acest film“. Poate că asemănări de comportament nu există între cei doi, însă trăsăturile fizice ale actorului din film seamănă izbitor cu cele ale lui Polanski. 

O altă peliculă controversată a Festivalului de la Cannes (15-26 mai) este „În spatele candelabrului“, regizat de Steven Soderbergh. În rolul principal este distribuit Michael Douglas, un celebru pianist homosexual, şi Matt Damon, care-i devine partener. Filmul a fost sponsorizat şi distribuit de HBO, după ce a fost refuzat la Hollywood, pe motiv că este „prea gay“.  Filmul regizorului François Ozon, „Tânără şi frumoasă“, respectă tendinţa peliculelor cu teme sexuale şi prezintă povestea tinerei Isabelle (17 ani), care duce în secret o viaţă mai puţin obişnuită: cea de escortă de lux. 

România, premiată 

Unul dintre scurtmetrajele româneşti prezentate la Cannes, „În acvariu“, regizat de Tudor Cristian Jurgiu, a obţinut Premiul al III-lea la secţiunea „Cinéfondation“. La egalitate a fost premiat şi slovacul Matús Vizár, pentru pelicula „Pandy/Pandas”. Premiul I l-a primit Anahita Ghazvinizadeh, pentru „Needle“, iar Premiul al II-lea –„ En attendant le degel“ de Sarah Hirtt. 

Premiaţii de la Cannes 2013

Palme d’Or - „La Vie d’Adèle“ de Abdellatif Kechiche 

Marele Premiu al Juriului (Grand Prix) - „Inside Llewyn Davis“ de Ethan şi Joel Coen 

Premiul de regie - Amat Escalante pentru „Heli“ 

Premiul pentru scenariu - Jia Zhangke pentru „A Touch of Sin“ 

Premiul de interpretare masculină - Bruce Dern- pentru „Nebraska“ de Alexander Payne 

Premiul de interpretare feminină - Berenice Bejo, pentru „Le Passe“ de Asghar Farhadi 

Premiul juriului - „Soshite Chichi Ni Naru /Aşa tată, aşa fiu“ de Kore-Eda Hirokazu 

Un Certain Regard: Marele Premiu - „L’image manquante“, de Rithy Panh 

Secţiunea „Cinéfondation“ (scurtmetraje): 

Premiul I - „Needle“ de Anahita Ghazvinizadeh 

Premiul al II-lea – „En attendant le degel“ de Sarah Hirtt 

Premiul al III-lea – „În acvariu” de Tudor Jurgiu şi „Pandy/ Pandas” de Matús Vizár

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite