De ieri şi de azi: Zero Mostel şi Nathan Lane
0Zero Mostel şi Nathan Lane au jucat rolul lui Estragon în „Aşteptându-l pe Godot“, de Samuel Beckett.
Actor celebru de comedie american, Zero Mostel a fost una dintre victimele „vânătorii de vrăjitoare" din anii '50 şi i s-a interzis pentru o perioadă dreptul de a juca la Hollywood. Numele lui adevărat era Samuel, iar porecla „Zero" i-a fost dată de unul dintre primii săi impresari, care a spus că „zero i se potriveşte, pentru că el este un tip care o ia mereu de la capăt". La fel ca mulţi alţi actori ai epocii aflaţi pe listele Comitetului pentru Activităţi Antiamericane, Mostel şi-a găsit un refugiu în teatru la sfârşitul anilor '50: a jucat rolul lui Jean în „Rinocerii" (pentru care a câştigat un Premiu Tony), rolul lui Leopold Bloom într-o adaptare după „Ulise" şi rolul lui Estragon. A murit în timp ce repeta rolul lui Shylock în piesa lui Arnold Wesker, „The Merchant" (o rescriere a piesei „Neguţătorul din Veneţia"), eveniment care l-a determinat pe Wesker să scrie cartea „The Birth of Shylock and the Death of Zero Mostel".
Întâmplarea face că Nathan Lane a jucat două roluri pe care le-a interpretat şi Zero Mostel şi pentru amândouă a câştigat câte un Premiu Tony; în 2004, Lane a refuzat să joace rolul lui Tevye în music-hallul „Fiddler on the Roof", tocmai pentru că nu voia să mai fie comparat mereu cu Mostel. Rolul care l-a făcut celebru a fost cel al lui Max Bialystock în „The Producers" (un remake al filmului regizat de Mel Brooks, cu Zero Mostel în rolul lui Max). Lane a jucat acest rol şi pe scenă (atât pe Broadway, cât şi în West End), devenind astfel unul dintre cel mai bine plătiţi actori din teatrul american: „Ceea ce le-a plăcut la nebunie spectatorilor din Londra atunci când au văzut «The Producers» au fost glumele despre nazişti. Dacă spectatorii din New York au fost doar amuzaţi de aceste glume, publicul londonez a fost în delir", spunea Nathan Lane într-un interviu.