86 de ani de la prima apariţie a lui Mickey Mouse. Cum a înfrânt armata Disney Germania nazistă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
1928 - Prima apariţie a personajului de desene animate Mikey Mouse, creaţie a lui Walt Disney FOTO coroflot.com
1928 - Prima apariţie a personajului de desene animate Mikey Mouse, creaţie a lui Walt Disney FOTO coroflot.com

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Mickey Mouse şi Donald nu au mai fost doar personaje animate Disney care îi distrează atât pe cei tineri şi pe cei maturi cu suflet de copil. Printr-un contract cu guvernul american, personajele create de Walt Disney s-au înrolat într-o misiune de mare importanţă naţională – susţinerea frontului naţional şi a armatei americane în faţa aliaţilor Axei.

Războiul nu este un timp pentru relaxare şi nici afirmare economică. Pieţele se închid, sunt orientate spre producţia naţională, schimburile externe se rarefiază şi sunt căutate parteneriate, mai degrabă, cu prieteni. În susţinerea operaţiunilor armate din cel de-al Doilea Război Mondial a fost nevoie de mai mult decât reorientarea economiei şi industriei spre satisfacerea nevoilor militare. Frontul naţional trebuia menţinut activ, implicat şi entuziast. Deprimarea naţiunii nu putea fi decât o tragedie şi în niciun caz o opţiune. Iar cum prevenirea este mai sigură decât tratamentul, administraţia americană a recurs la toate resursele de care dispunea pentru susţinerea efortului de război şi mobilizarea morală a fiecărui spirit cetăţenesc.

Walt Disney a înţeles aceste noi realităţi şi s-a conformat. În perioada 1942-1945 a colaborat îndeaproape cu Departamentul de Apărare şi a pus întreaga sa ”armată” de desene animate în slujba guvernului american pentru susţinerea războiului. Disney a produs filme de propagandă de război oferind educaţia esenţială pentru fiecare femeie sau bărbat din toate sectoarele serviciilor armate. În perioada 1942-1943 a produs peste 62 000 de metri de film, ceea ce reprezintă de cinci ori mai mult decât realizările din timp de pace.

Albă ca Zăpada cumpără obligaţiuni de război

Toate personajele Disney au fost mobilizate. Într-un film, Mickey şi Minnie explică cum până şi uleiul de gătit folosit este o resursă vitală pentru câştigarea războiului, în altul, familia de şoricei şi Pluto vorbesc despre importanţa raţionalizării produselor alimentare, iar în altul Mickey promovează ”grădinile victoriei” în care fiecare îşi creşte propriile legume şi fructe. La fel ca Mickey în seria de benzi desenate ”Mickey Mouse pe frontul naţional”, şi Albă ca Zăpada propunea cumpărarea de obligaţiuni de război, în timp ce micuţa Bambi lupta stoic împotriva puterilor Axei în ”Armată de voluntari”.

Donald ia Oscarul şi este făcut sergent

Răţoiul Donald a tras, totuşi, lozul câştigător. Filmul ”Der Führer’s Face” din 1943 – când Donald trăieşte un coşmar în Germania nazistă, a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film animat de scurt metraj. Aventurile lui Donald în război au mers până la distrugerea, fie ea accidentală, a întregii flote aeriene japoneze. În ”Spiritul anului ’43”, Donald îndeamnă cetăţenii să îşi plătească taxele căci ele sunt cele care menţin democraţia, iar ”fiecare dolar cheltuit pe ceva de care nu ai nevoie este un dolar cheltuit pentru a ajuta Axa”. Filmul a fost finanţat de Henry Morgenthau Jr., Secretarul Trezoriei SUA, care avea să conceapă mai târziu Planul Morgenthau pentru împărţirea şi dezindustrializarea Germaniei.

De altfel, eforturile din timpul războiului ale răţoiului Donald au fost recunoscute oficial în 1984. La aniversarea unui jumătate de secol alături de Donald, Armata SUA l-a promovat la gradul de sergent, ulterior fiind trecut în rezervă cu toate onorurile.

Citeşte continuarea pe historia.ro

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite