300 de picturi de patrimoniu evoca "Balcicomania"
0La Muzeul de Arta Constanta a avut loc, de curand, un adevarat eveniment expozitional: vernisarea a trei simeze evocatoare pentru ceea ce a fost si ramane in istoria picturii europene "Scoala de la
La Muzeul de Arta Constanta a avut loc, de curand, un adevarat eveniment expozitional: vernisarea a trei simeze evocatoare pentru ceea ce a fost si ramane in istoria picturii europene "Scoala de la Balcic". Astfel, "Castelul de la Balcic in fotografii de epoca" aduce la malul marii colectia-unicat a Muzeului de Arta Nationala a Romaniei, prezentata publicului pentru prima data. "Balcicomania" reuneste lucrari din vechile pinacoteci ale municipiului Constanta si ale Balcicului (intrate in patrimoniul tomitan inca de la infiintarea Muzeului de Arta) si demonstreaza, cum bine argumenteaza Doina Pauleanu, directoarea muzeului-gazda, ca, indiferent de anvergura personajului, toti pictorii nostri interbelici erau atrasi de Balcic intr-un mod irepresibil. Era o miscare catre Balcic la nivelul si dimensiunile unei scoli de arta". Cea de-a treia simeza, "Balcicul in pictura romaneasca", este un regal pictural postimpresionist, insumand 300 de tablouri, de o valoare inestimabila, din 14 muzee si 10 colectii particulare, grupate pentru prima oara intr-o expozitie de anvergura. "Balaciul era mai mult decat un motiv literar. Era o stare de spirit. Si, prin modernitatea pe care si-o asuma fiecare in raport cu acest subiect - Balaciul se constituie in subiectul major al picturii nationale". Prezenta la vernisaj, Balcica Maciuca - fiica lui Octavian Mosescu, primar al Balcicului intre anii 1931-1932 si 1938-1940 (in curtea caruia se adunau seara scriitorii, pictorii si marii nostri actori interbelici), a spus cu emotie-n glas: "in mijlocul acestor tablouri, m-am reintalnit cu mine insami, intorcandu-ma, ca in mitologie, intr-o varsta de aur pe taramul de miracole al orasului care mi-a dat nume. Simt ca, acum, spiritul tatei, modest ca totdeauna, isi traieste momentul de gratie".