10 oraşe şi 10 Palme d’Or-uri la ediţia din acest an a Les Films de Cannes

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine din filmul „Un homme et une femme”, regizat de  Claude Lelouch
Imagine din filmul „Un homme et une femme”, regizat de  Claude Lelouch

O selecţie cu zece filme premiate cu Palme d’Or la Cannes va putea fi văzută cu ocazia celei de-a 10-a ediţii a Les Films de Cannes à Bucarest, la Cinemateca Union. Filmele vor fi precedate de scurte interviuri video cu unii dintre cei mai mari regizori contemporani care răspund la întrebarea: Cum s-a schimbat cinematograful în ultimii 30 de ani şi încotro se îndreaptă?

Cea de-a 10-a ediţie a Les Films de Cannes aduce în România cele mai aşteptate filme ale anului în 10 oraşe din ţară: pe lângă Les Films de Cannes à Bucarest, vor exista ediţii ale festivalului şi la Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara, Botoşani, Braşov, Arad, Suceava, Brăila şi Slobozia.

Între 18 şi 20 octombrie, cinefilii se vor putea bucura de filmele premiate pe croazetă în Cluj-Napoca, la Cinema Victoria, într-o ediţie finanţată de Primăria şi Consiliul Local Cluj-Napoca, Timişoara la Aula Magna a Universităţii de Vest, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Casei de Cultură Timişoara şi în Iaşi, la Cinema Ateneu, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iaşi şi al Ateneului Naţional din Iaşi.

Cinema Unirea din Botoşani devine gazda Les Films de Cannes, între 20 şi 22 octombrie, o primă ediţie prezentată de Elsaco şi Primăria Botoşani.

Urmează Braşovul, aflat la cea de-a treia ediţie, care are loc la Centrul Cultural Reduta şi Cinema One, între 23 şi 27 octombrie, fiind finanţată de Consiliul Judeţean Braşov.

Filmele călătoresc apoi la Arad, Cinema Arta, între 25 şi 27 octombrie, cu sprijinul Centrului Municipal de Cultură Arad. În noiembrie, festivalul ajunge la Suceava, Cinema Modern, între 1 şi 3 noiembrie, unde ediţia a 4-a este organizată de Asociaţia Radio As în asociere cu Municipiul Suceava şi  Consiliul Local Suceava. Tot în noiembrie, Les Films de Cannes merge la Brăila, Cinema Cinefeel, între 15 şi 17 noiembrie, în colaborare cu Asociaţia Cinefeel şi la Slobozia - Casa Municipală de Cultură.

În Bucureşti, pe lângă sălile tradiţionale ale festivalului (Cinema Elvire Popescu, Cinema Pro, Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinemateca Union) proiecţiile vor avea loc şi la Sala Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României şi Instituto Cervantes.

Printre producţiile care vor rula în ediţiile din ţară se numără filmele favorite ale publicului şi ale juriului de la ediţia din acest an de Cannes: Parasite (Palme d’Or), Dolor y Gloria (Premiul pentru interpretare masculină, Antonio Banderas), Matthias et Maxime (Competiţia oficială), Portrait de la jeune fille en feu (Premiul pentru scenariu) sau Little Joe (Premiul pentru interpretare feminină, Emily Beecham).

Antonio Banderas_Dolor Y Gloria_Almodovar

Actorul Vlad Ivanov şi regizorul Adi Voicu, doi dintre reprezentanţii României la Cannes anul acesta, vor fi prezenţi la mai multe ediţii Les Films de Cannes din ţară

Vreau să joc roluri puternice şi care vin de undeva, din profunzimea sufletului uman. Chiar dacă e vorba de numai o secvenţă” declara Vlad Ivanov într-un interviu pentru influenta publicaţie americană Variety. Actorul, unul dintre cei mai versatili şi mai apreciaţi interpreţi europeni ai momentului, căruia Les Films de Cannes à Bucarest îi dedică secţiunea aniversară Ivanov 50, va deschide şi prima ediţie a Les Films de Cannes la Botoşani. Proiecţia de deschidere va fi La Gomera, filmul cu care  actorul a fost prezent la Cannes anul acesta, pentru a cincea oară în competiţia oficială – un record pentru un actor din România.

Regizorul Adi Voicu va merge la Cluj, Braşov şi Suceava cu scurtmetrajul Ultimul drum spre mare, inclus în acest an în selecţia secţiunii La Semaine de la Critique.

Vocea” filmelor din anii 80, criticul Irina Margareta Nistor, va prezenta la Iaşi, Braşov, dar şi în Bucureşti, la Instituto Cervantes, documentarul Cannes, le festival libre, regizat, de Frédéric Chaudier şi Frédéric Zamochnikoff (2018), care urmăreşte încercarea de a organiza prima ediţie a Festivalului de Film de la Cannes în 1939, demers eşuat din pricina izbucnirii celui de al Doilea Război Mondial. Proiecţiile vor fi însoţite de prezentarea cărţii Cannes 1939, Festivalul care n-a mai avut loc, de Olivier Loubes (Ed. Libris & Mioritics, 2019) carte apărută în România în traducerea Irinei Margareta Nistor.  Irina Margareta Nistor se va întâlni cu publicul pentru a vorbi despre carte şi film în fiecare dintre aceste oraşe. Totodată, Irina Margareta Nistor va introduce proiecţii din Les Films de Cannes la Iaşi şi la Braşov şi va fi partenera de dialog a lui Vlad Ivanov, pe 20 noiembrie, la Botoşani.

10 Palme d'Or pentru ediţia cu numărul 10

La a 10-a ediţie de Les Films de Cannes à Bucarest, publicul poate descoperi sau revedea zece capodopere răsplătite cu Palme d'Or. Ele vor rula din prima şi până în ultima zi de festival, la Cinema Union.

Entre les murs, regia Laurent Cantet / Palme d'Or, Cannes 2008

„Energic şi sclipitor, acest hibrid de stil documentar şi intrigă dramatică contemplează prezentul şi viitorul Franţei prin intermediul unui profesor şi al studenţilor săi dintr-o şcoală de periferie. Filmul ridică întrebări importante despre învăţământ, despre autoritate şi disciplină, şi e suficient de onest ca să admită că nu are niciun răspuns.” Times UK

Dheepan, regia Jacques Audiard / Palme d’Or, Cannes 2015

O poveste pasionantă, umanistă, despre supravieţuire. O saga sfâşietoare despre trei străini uniţi de circumstanţe şi de lupte personale, Dheepan închipuie un thriller ca un tur de forţă. „Asemenea celei mai bune ficţiuni literare, preia cele mai impenetrabile poveşti ale timpurilor noastre şi le face obsedant de clare.” Washington Post

The Square, regia Ruben Östlund / Palme d’Or, Cannes 2017

„Navigând vârtejul de hype, marketing, ego şi pură aiureală ce antrenează scena modernă artistică, The Square e aproape prea perfect în simplitatea sa înşelătoare. Lumea artistică a fost mereu predispusă la satiră (...). Dar rar aceste idei au fost ironizate cu atâtea splendoare. Perspectiva lui Östlund despre goliciunea artei moderne e slăbatic de hilară.” Consequence Of Sound

I, Daniel Blake, regia Ken Loach  / Palme d’Or, Cannes 2016

„Regizorul şi scenaristul Ken Loach vorbeşte despre clasa muncitoare britanică încă din anii '60 şi acest film de maestru dovedeşte că, după atâţia ani, încă se mai poate alimenta de o mânie pură, justiţiară. O poveste captivantă, profund umană, despre impactul pe care un singur om îl poate face.” Chicago Reader

La vie d'Adèle, regia Abdellatif Kechiche / Palme d’Or, Cannes 2013

La vie d'Adèle m-a lăsat atât de buimac, încât a trebuit să mă plimb fără ţel timp de o oră ca să-mi revin după acestă examinare devastatoare a abilităţii noastre de a iubi (şi de a pierde) atât de profund. După aproape două ore şi 20 de minute, filmul culminează cu scene care te fac să simţi cum inima ţi-e răzuită cu un cuţit, lăsându-ţi intactă doar o carcasă de vene. Uitaţi de scenele lungi şi explicite de sex, ele sunt doar o mică parte din filmul care e o poveste modernă despre puterea dragostei asupra noastră. E posibil să simţim atât de adânc? Şi putem trece peste asta?” LowbrowCinema

Shoplifters, regia Hirokazu Koreeda / Palme d’Or, Cannes 2018

„Un film care creşte şi creşte. Pare foarte discret, dar te captează complet.” FilmWeek

„Regizorul şi scenaristul Koreeda umple filmul cu note graţioase, cu umor şi observaţii fine, alternând şi completând fiecare personaj, în timp ce aflăm mai multe despre inocenţă decât despre pervertire.” Detroit News

Amour, regia Mikael Haneke / Palme d’Or, Cannes 2012

Cu interpretări uluitoare şi un scenariu necruţător, Amour e o descriere onestă, devastatoare, a iubirii profunde şi a responsabilităţii. „O capodoperă. Nu doar cel mai bun film al anului, dar şi unul dintre cele mai bune din istorie.” The New Republic

Winter Sleep, regia Nuri Bilge Ceylan / Palme d’Or, Cannes 2014

Winter Sleep are textura unui roman epic, oglindind ritmul şi temele lui Cehov, scriitor care l-a inspirat pe cineast.” Los Angeles Times

„Ultima piesă camerală, claustrofobă, a lui Ceylan se ţese într-o vastă, bogată şi frumoasă tapiţerie.” CineVue

L'enfant, regia Jean-Pierre Dardenne şi Luc Dardenne / Palme d’Or, Cannes 2005

Fraţii Dardenne continuă să exceleze în a face opere de un naturalism riguros, cu observaţii detaşate despre eroi autentici tulburaţi de probleme morale complexe. „Cu o acţiune desfăşurată în timp real pe străzile sordide ale Belgiei industriale, această odisee răvăşitor de intensă urmăreşte goana disperată a lui Bruno pentru izbăvire.” Newsweek

Un homme et une femme, regia Claude Lelouch / Palme d’Or, Cannes 1966

„Un film romantic, tandru, frumos... cu dialoguri care sunt, simultan şi frivole şi profunde. Elegant scrise şi dezvoltate, personajele principale par reale şi empatice, totuşi, există ceva în legătură cu ele, poate frumuseţea lor, care le face excepţionale...” A Film a Day

Programul complet al ediţiilor Les Films de Cannes din ţară va fi disponibil în curând pe filmedefestival.ro.

Biletele pentru ediţia din Bucureşti vor fi disponibile începând cu 1 octombrie pe Eventbook.ro. Vă invităm să rămâneţi la curent cu cele mai noi ştiri despre ediţia a 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro şi pagina oficială de Facebook.

 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite