Ce taie românii de Crăciun? Cadourile de pe listă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii vor aloca pentru acest Crăciun un buget ceva mai mic decât cel de anul trecut. Ei vor prefera să renunţe la cadourile pentru cei dragi şi să cumpere alimente mai ieftine.

Criza a afectat bugetul ce va fi alocat cheltuieilor de sezon, dar, ca şi anul trecut, nebunia reducerilor de Sărbători îi va face pe români să scoată din buzunar cel puţin 400 de lei. Specialiştii şi consultanţii în obiceiuri de consum spun că, în medie, bugetul românilor va fi cu 1-2% mai mic decât anul trecut şi că aceştia, ca şi în urmă cu 12 luni, vor tăia de pe lista de cumpărături în special cadourile pentru cei dragi.

Ce suntem obişnuiţi să dăruim

Cel mai probabil ei nu vor renunţa cu totul la anumite tipuri de produse pe care le oferă cadou în mod tradiţional în această perioadă, dar îşi vor regândi bugetul, spune Raluca Răschip de la GfK. „Prin urmare, cred că vom remarca continuarea uneia dintre principalele tendinţe ale anului: îndreptarea către obiecte mai ieftine din aceeaşi categorie, dar şi către pachete promoţionale, în special în cazul produselor alimentare", explică ea.

În general, vânzările pentru multe categorii de produse cresc în perioada Sărbătorilor. „Totuşi, cu predilecţie, românii au început să ofere cadouri simbolice care să «îndulcească» şi să înveselească Sărbătorile de iarnă. Ei cumpără mai degrabă dulciuri de sezon, îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare (ceasuri, bijuterii), decoraţiuni, jocuri şi jucării, dar şi produse sau servicii cosmetice", afirmă specialiştii.

Cei care îşi vor permite vor trece pe listă şi obiecte mai scumpe. „Şi aparatura electrocasnică, echipamentele IT şi cele telecom cunosc o perioadă propice în privinţa vânzărilor. De regulă, în fiecare an, luna decembrie aduce creşteri notabile ale vânzărilor comparativ cu alte luni ale anului. Nici 2011 nu va face excepţie, fie că vorbim de produse destinate a fi oferite cadou, fie că acestea sunt achiziţii pentru casă", mai explică analiştii din piaţă.

Cum vom împărţi bugetul

Din punct de vedere al categoriilor de produse achiziţionate, anul trecut 84% din persoanele intervievate într-un studiu GfK au ales dulciurile, peste trei sferturi obiectele de îmbrăcăminte şi accesoriile vestimentare, dar şi produsele sau serviciile cosmetice (67%).

De obicei, cea mai mare parte din buget este dedicată produselor specifice Crăciunului şi Revelionului. Românii ţin încă destul de mult la masa tradiţională cu nelipsitele sarmale, cozonaci şi fripturi. „Cu siguranţă, se vor strădui ca şi anul acesta să aibă Sărbători cel puţin decente din acest punct de vedere. Astfel, peste jumătate din bugetul de Crăciun să fie direcţionat către alimente şi băuturi", explică Raluca Răschip.

Potrivit unui studiu realizat anul trecut în perioada Crăciunului, 80,6% din români au preparat un meniu special pentru Crăciun, iar 65% din aceştia au ales preparatele tradiţionale. În plus, oferirea de cadouri cu ocazia Crăciunului a fost un obicei pentru 90,5% din români, iar aceste date nu se vor schimba radical nici anul acesta. În privinţa bugetului, 65,8% din români susţineau că acesta a fost afectat de criza din ultimii ani, dintre care 35,6% în foarte mare măsură, iar 30,2% în mare măsură. În medie, jumătate dintre români au cheltuit anul trecut aproximativ 400 de lei pentru masa de Crăciun şi pentru cadouri.

Pesimism accentuat   

Studiile recente au demonstrat însă că neîncrederea românilor în viitorul lor financiar a crescut în ultimul an. Iar, din acest motiv, intenţia de cumpărare a scăzut. Potrivit unei cercetări internaţionale, lansate recent de Nielsen, România se află în topul celor zece pieţe cu intenţie mai mică de consum, 43% din respondenţi declarând că se vor abţine de la cumpărături în sezonul Sărbătorilor de iarnă. Acelaşi studiu arată că la nivelul Uniunii Europene, consumatorii vor cheltui cu 0,8% mai puţin decât anul trecut.

"Vom remarca continuarea uneia dintre principalele tendinţe ale anului:  îndreptarea către obiecte mai ieftine din aceeaşi categorie.''
Raluca Răschip
director departament Consumer Tracking GfK România

80,4% din români cred că cea mai frumoasă sărbătoare din an este Crăciunul.

Pericolul reducerilor şi promoţiilor din magazine

Administrarea bugetului de Crăciun poate fi un lucru dificil, mai ales că retailerii ne asaltează la fiecare pas cu reduceri şi promoţii. În plus, în sezonul Sărbătorilor, pericolul unor cheltuieli necugetate este mai mare. Specialiştii americani, citaţi de „The Washington Post" dau mai multe sfaturi celor care vor fi asaltaţi anul acesta de reducerile de Crăciun:

- Fă-ţi o listă. Trebuie să te gândeşti înainte dacă te duci doar să testezi piaţa sau dacă vrei să cumperi cadouri pentru toată familia, astfel nu vei aluneca în cursa reducerilor.
- Pregăteşte-te să rezişti tentaţiilor. Chiar şi cu o listă bine pusă la punct, te vei lovi şi de alte oferte tentante.
- Interesează-te ce produse se află în ofertele magazinelor. l Cele mai mari reduceri se aplică în cazul electronicelor şi electrocasnicelor, dar şi produselor de sezon.
- Calculează atent bugetul alocat şi valoarea produselor de pe listă. Fii consecvent în privinţa bugetului şi încearcă să reduci din cheltuieli.
- Cumpără cadouri simbolice, dar inspirate.

infografie
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite