Pasageri despăgubiți cu sute de euro pentru tarife ascunse la bagajul de mână. Ryanair, condamnată în Spania
0O instanță din Salamanca a decis recent că Ryanair a aplicat ilegal taxe suplimentare pentru bagajul de mână, considerat indispensabil în transportul aerian. Un pasager va fi despăgubit pentru costurile percepute pe cinci zboruri efectuate între 2019 și 2024, printr-o hotărâre care reafirmă protecția consumatorilor în fața politicilor restrictive ale companiilor low-cost.

Sentința se bazează pe o decizie din 2014 a Curții Europene de Justiție, care stabilește că bagajul de mână „trebuie, în principiu, considerat un element indispensabil al transportului pasagerilor, iar transportul său nu poate fi supus unei taxe suplimentare”.
Reclamația a fost susținută de Facua, o organizație spaniolă pentru protecția drepturilor consumatorilor, care a obținut recent mai multe victorii legale în favoarea pasagerilor.
Aceasta este cea mai recentă etapă într-un conflict de durată între autoritățile spaniole și companiile aeriene low-cost, care transportă anual milioane de turiști către diverse destinații din întreaga lume, potrivit Daily Mail.
Despăgubiți pentru lipsa de informare privind costul bagajului de mână
În octombrie 2024, Ryanair a fost amendată și obligată să plătească cheltuielile legale pentru alți doi pasageri care nu fuseseră informați clar cu privire la costurile suplimentare la momentul achiziționării biletelor unei călătorii cu avionul.
Cei doi pasageri, care au zburat cu Ryanair în patru curse, au reclamat faptul că, la check-in, compania le-a cerut suplimentar 96 de euro pentru „bagaj de mână”.
Avocatul spaniol Isaac Guijarro, care i-a reprezentat, a declarat că hotărârea reprezintă „o victorie uriașă pentru călătorii din întreaga lume”: „Este o dovadă că Ryanair nu poate trata pasagerii ca pe niște bancomate ambulante”.
Apărarea s-a bazat pe articolul 97 din Legea navigației aeriene din Spania, care prevede că operatorii aerieni sunt „obligați să transporte nu doar pasagerul în avion, ci și, fără costuri suplimentare, obiectele și bagajele de mână pe care acesta le are asupra sa”.
Dimensiunile bagajelor: între standardele legale și regulile restrictive ale companiilor low-cost
„Refuzul îmbarcării acestor obiecte poate fi justificat doar din motive de securitate, legate de greutatea sau dimensiunile bagajului – însă, în acest caz, era vorba despre trollere de cabină standard, care nu depășeau dimensiunile de 55x35x25 cm”, a explicat avocatul.
El a adăugat că Ryanair a ignorat plângerile și solicitările anterioare, iar clienții săi nu au avut altă opțiune decât să se adreseze instanței, „conștienți de descurajarea cu care se confruntă, de obicei, majoritatea pasagerilor”.
Tribunalul spaniol a concluzionat că Ryanair a dat dovadă de „neglijență” obligând reclamanții să apeleze la justiție și a dispus ca operatorul să suporte și cheltuielile de judecată.
Deși avocatul a subliniat că bagajele în cauză respectau dimensiunile standard de 55x35x25 cm, este important de menționat că, în realitate, majoritatea companiilor aeriene low-cost — inclusiv Ryanair — impun pe site-urile lor dimensiuni mult mai restrictive pentru bagajul de mână inclus în prețul biletului. Astfel, limitele acceptate pentru bagajul personal gratuit sunt, în medie, de aproximativ 40x20x25 cm (deși experții în aviație menționează alte valori). Pentru bagaje mai mari, care depășesc aceste dimensiuni, pasagerii sunt obligați fie să plătească taxe suplimentare, fie să achiziționeze servicii speciale în avion.
Această discrepanță între dimensiunile „standard” invocate în apărare și regulile stricte afișate oficial creează adesea confuzie și nemulțumiri în rândul călătorilor.
Cum a transformat Ryanair bagajul de mână într-o afacere de milioane
Încă din 2019, o instanță spaniolă a stabilit că politica Ryanair de a percepe taxă pentru bagajul de mână este „abuzivă” și că nu mai poate fi aplicată pe teritoriul Spaniei.
Cu toate acestea, compania aeriană, care a introdus această regulă în 2018 și a câștigat milioane de euro încă din primul an, a refuzat să o modifice. Atunci, compania a schimbat regulile jocului, reducând drastic dimensiunile bagajului de mână gratuit de la 55x40x20 cm la doar 40x20x25 cm. Această mișcare, menită să crească veniturile suplimentare, a stârnit valuri de nemulțumiri și procese în rândul pasagerilor, iar alte companii low-cost i-au urmat exemplul, transformând bagajul de mână într-un motiv frecvent de dispute și confuzie.
Deși judecătorii au dat deseori dreptate pasagerilor, puțini au mers până în instanță, descurajați de costurile ridicate și de durata lungă a proceselor.
Disputa bagajului de mână între abuziv și legal: Madrid vs. Bruxelles
Poziția companiilor aeriene și a Asociației Companiilor Aeriene din Spania (ALA) este că taxarea bagajului de mână este legală, fiind susținută de legislația Uniunii Europene. Aceasta prevede că: „Transportatorii aerieni comunitari și, în baza principiului reciprocității, cei din țări terțe pot stabili liber tarifele și prețurile pentru serviciile aeriene în interiorul Uniunii Europene”.
Experții în aviație avertizează că, pentru a evita costuri suplimentare, pasagerii ar trebui să se limiteze la un singur bagaj de dimensiuni foarte mici — maximum 33x25x15 cm, adică mai mic chiar decât un laptop standard. Aceasta este singura opțiune sigură inclusă gratuit de majoritatea companiilor low-cost.
Nu este de mirare că mulți pasageri sunt surprinși să descopere cât de mici sunt, de fapt, dimensiunile acceptate gratuit. Și nu e vina lor: informația este adesea ascunsă în termeni și condiții, iar marketingul companiilor creează impresia că „bagajul de mână” este inclus, când în realitate este vorba doar de un bagaj personal minuscul — un rucsac mic sau o geantă ce încape sub scaun.
Noțiunea de „bagaj de mână gratuit” a fost practic redimensionată radical în ultimii ani, iar mulți pasageri descoperă asta abia la aeroport, când e prea târziu și trebuie să plătească taxe suplimentare. Este o tactică bine cunoscută pentru creșterea veniturilor companiilor low-cost.
Într-o reacție oficială, Ryanair a declarat însă: „Ryanair permite fiecărui pasager să transporte un bagaj personal generos (40x25x20 cm) inclus în tariful de bază, cu opțiunea de a adăuga bagaje suplimentare contra cost, dacă doresc acest lucru. Această politică susține atât tarifele reduse, cât și libertatea de alegere a consumatorilor, respectând pe deplin legislația europeană – așa cum au confirmat mai multe instanțe din Spania, inclusiv cele din Coruña, Segovia, Ontinyent, Sevilla și Madrid”.
Concluzie
Așadar, înainte de a-ți face bagajul, verifică atent regulile companiei aeriene — dimensiunile permise pentru bagajul de mână pot fi mult mai restrictive decât te-ai aștepta. O informare temeinică te poate scuti de taxe neașteptate și de neplăceri la aeroport. Călătorește informat, pentru ca drumul să înceapă fără surprize neplăcute!