141 de restaurante au fost selectate în prima ediţie a ghidului Gault&Millau România
090 de restaurante şi 51 de localuri POP din Bucureşti, Cluj, Timişoara, Oradea, Braşov şi Sibiu sunt selectate în prima ediţie a ghidului Gault&Millau România. Ghidul va fi lansat oficial în cadrul unei gale pe 14 mai, când se vor anunţa premiile Gault&Millau România precum şi clasamentul oficial al restaurantelor pentru 2018.
„Misiunea noastră principală este să susţinem cultura gastronomică în ansamblul ei, de la bucătari şi restaurante la producători şi ingrediente locale. Gault&Millau a început acum 50 de ani prin promovarea noii bucătării franceze şi a reprezentanţilor acesteia, cel mai cunoscut fiind Paul Bocuse. Intrarea noastră în România a coincis cu o mişcare similară, din care suntem bucuroşi că facem parte şi pe care o vom sprijini atât în România cât şi în afara ei.”, spune Raluca Hriţcu, co-CEO Gault&Millau România.
„Lansarea în mai a primei ediţii locale a ghidului Gault&Millau va reprezenta o premiera multiplă. Pentru prima dată s-a realizat o evaluare a restaurantelor din România la standarde internaţionale, urmând aceleaşi principii şi acelaşi sistem care se aplică în toată reţeaua Gault&Millau, indiferent că este vorba despre Franţa, Polonia, Australia, Canada sau Japonia. Restaurantele din România vor deveni astfel mai vizibile şi mai conectate cu ce se întâmplă în prezent în lumea gastronomică. De asemenea, pentru prima dată bucatarii vor fi realmente în centrul atenţiei şi nu doar cei deja cunoscuţi publicului larg: recenziile din ghid includ numele chefilor, iar cele mai importante premii Gault&Millau le sunt de asemenea dedicate tot lor.” adaugă Ştefan Mortici, co-CEO Gault&Millau România.
Sistemul de evaluare Gault&Millau
Procesul de selecţie a restaurantelor şi localurilor POP pentru Gault&Millau 2018 s-a desfăşurat între noiembrie şi jumătatea lunii aprilie şi a implicat o echipă mixtă de 14 evaluatori romani şi internaţionali.
Restaurante
Pentru prima dată în România, restaurantele incluse în ghidul Gault&Millau România vor primi puncte şi bonete cu echivalare şi recunoaştere internaţională. Sistemul de notare este de la 0 la 20 şi vor intra în ghid doar restaurantele care obţin minim 10 puncte în urma evaluării.
Pe lângă puncte, restaurantele primesc şi bonete, respectiv 1 bonetă pentru restaurantele cu note între 11 şi 12.5, 2 bonete pentru restaurantele cu note între 13 şi 14.5, 3 bonete pentru restaurantele cu note între 15 şi 16.5, 4 bonete pentru restaurantele cu note între 17 şi 18.5 şi 5 bonete pentru restaurantele cu note între 19 şi 19.5, acesta fiind de altfel şi punctajul maxim care se poate obţine. Restaurantele cu note între 10 şi 11 nu primesc bonete.
Evaluarea restaurantelor se face pe baza mai multor criterii pentru a reflecta conceptul de experienţă completă în care elementele centrale sunt viziunea şi tehnica bucătarului-şef.
Ponderea cea mai mare (~70%) în evaluarea unui restaurant este cea legată strict de meniu, de ceea ce li se oferă clienţilor în farfurie, iar serviciul, atmosfera, designul, raportul calitate-preţ etc. reprezintă diferenţa de ~30% din punctajul final.
În analizarea meniului de mâncare din restaurante, evaluatorii iau in calcul mai multe puncte de referinţă: viziunea bucătarului-şef, creativitatea meniului, sezonalitatea acestuia, tehnici care presupun un grad mediu sau ridicat de complexitate, calitatea ingredientelor, utilizarea ingredientelor locale.
Localurile POP
Ghidul va include şi localuri din categoria POP – care oferă o atmosferă mai relaxată sau/şi mai accesibilă decât cea din restaurante. Meniul este în continuare important şi evaluat, dar de cele mai multe ori nu reflectă o viziune personală a unui chef, iar experienţa culinară este completată în cazul acestor localuri şi de alte elemente care le fac relevante şi populare - design, un meniu mai special de cocktailuri sau o listă semnificativă de vinuri.
Localurile POP sunt evaluate dar nu primesc puncte şi nici bonete, fiind o categorie separată de cea de restaurante în ghid.
Evaluatorii Gault&Millau
Evaluatorii sunt persoane care cunosc foarte bine şi sunt pasionate de domeniul gastronomic, au un stil de viaţă care le permite să călătorească şi să viziteze des restaurante, atât din România, cât şi din afara ţării şi prin urmare stăpânesc un sistem solid de referinţe culinare care le permite să evalueze corect şi complet o experienţă culinară. Echipa locală de evaluatori este formată din cetăţeni români dar şi expaţi care trăiesc şi lucrează în România. În vederea realizării ghidului din mai, evaluatorii din România au fost pregătiţi şi consiliaţi de experţi Gault&Millau Franţa.
Evaluatorii Gault&Millau din România urmează un cod strict de etică, bazat pe aceleaşi principii oriunde este prezent ghidul în lume:
Integritatea
Scopul evaluatorilor este de a aprecia o experienţă culinară de calitate, creativă, autentică şi totală din perspectiva unui client obişnuit. De aceea evaluatorii analizează restaurantele într-un context de anonimitate totală: nu îşi declină niciodată identitatea de evaluator în timpul sau în afara procesului de evaluare, nu interacţionează cu managementul restaurantului, plătesc nota de plată ca orice client, nu cer niciun fel de favoruri personale de la restaurante înainte, pe parcursul sau post-evaluare. Astfel, evaluările sunt realizate fără niciun fel de interferenţă cu restaurantele, care sunt analizate într-un context normal de funcţionare.
Independenţa
Independenţa este una dintre valorile principale pentru Gault&Millau, prin urmare evaluatorii nu sunt afiliaţi comercial niciunui jucător din sectorul culinar.
Responsabilitatea
Evaluatorii au o perspectivă responsabilă asupra misiunii lor şi o inţelegere aprofundată a mizei pe care o are evaluarea realizată pentru poziţionarea acelui restaurant, pentru clienţii şi potenţialii clienţi. Această perspectivă vine atât din aplicarea unui sistem Gault&Millau de evaluare, unic, obiectiv şi recunoscut internaţional dar şi din valorile care le ghidează propria experienţa profesională.