Michelin și Formula E: opt ani de inovație și progres în beneficiul competițiilor auto și al publicului

0
0
Publicat:
michelin formula e (21) jpg

După mai bine de opt ani Michelin este pe cale să se retragă din Campionatul Mondial ABB FIA Formula E la finalul campaniei 2021/2022. O colaborare care a condus la dezvoltarea primei anvelope pentru competițiile de monoposturi electrice.

Progresul făcut de Michelin prin implicarea sa în Formula E poate fi rezumat în trei etape principale.

1.       Michelin inventează prima anvelopă pentru cursele de monoposturi electrice de clasă mondială - 2014

Încă de la început, anvelopa originală pentru curse, Michelin Pilot Sport EV, la fel ca anvelopele pentru șosea, a avut o bandă de rulare cu model atunci când a fost dezvăluită împreună cu primul monopost în totalitate electric din Formula E. Decizia de a propune pentru circuitele stradale o soluție asemănătoare anvelopelor de zi cu zi  – spre deosebire de "slick-urile" fără model – s-a bazat pe o viziune tehnologică clară.

Într-adevăr, Michelin a dorit să depășească limitele în ceea ce privește versatilitatea și longevitatea și, astfel, să reducă numărul de huse care trebuiau fabricate pentru fiecare e-prix (un set pentru fiecare mașină, per cursă).

În timp ce oferă calitățile legate de performanță așteptate de la o anvelopă proiectată pentru a echipa o mașină de curse capabilă să accelereze de pe loc până la 100 km/h în mai puțin de trei secunde (similar cu o mașină de Formula 1), această similitudine cu o anvelopă de șosea a permis ca Michelin să aducă inovații în curse și, de asemenea, să le transpună în timp record în gamele pentru mașini de șosea.

Michelin Pilot Sport EV
Michelin Pilot Sport EV

În 2015, la doar un an de la introducerea primei generații de anvelope pentru Formula E, marca franceză a lansat Michelin Pilot Sport 4, care prezenta un profil al benzii de rulare identic cu cel al omologului său de curse. Acest timp extrem de scurt de la concept la producție a reprezentat o premieră în domeniul transferului de tehnologie.

2.      Un tur de cursă suplimentar datorită eficienței energetice îmbunătățite - 2016

Dornic să construiască în baza succesului inițial al Michelin Pilot Sport EV, Michelin și-a îndreptat atenția spre reducerea rezistenței la rulare, un factor care are o influență semnificativă asupra autonomiei oricărui vehicul și un domeniu de o importanță deosebită în cazul mașinilor electrice.

Rezultatul a doi ani de muncă de cercetare și dezvoltare, Michelin Pilot Sport EV2 a fost lansat înainte de Campionatul de Formula E FIA 2016/2017 și a oferit un câștig de 16 procente în ceea ce privește rezistența la rulare în comparație cu predecesorul său. Această îmbunătățire a fost obținută fără compromite performanțele aclamate ale acestuia din urmă.

Michelin Pilot Sport EV2
Michelin Pilot Sport EV2

Mulțumită anvelopelor Michelin Pilot Sport EV2, mașinile au avut potențialul de a parcurge un tur suplimentar în timpul curselor, o descoperire care a fost apreciată deopotrivă de echipele, piloții și organizatorii Formulei E!

3.      Patru anvelope care cântăresc cât trei anvelope de generație anterioară - 2018

În sezonul 2018/2019 al Formulei E au fost introduse noile monoposturi de campionat, așa-numitele Gen2. Pentru a echipa aceste mașini complet revizuite, mai puternice și mai rapide, care se mândreau cu o autonomie și mai mare, inginerii de la Michelin au continuat să depășească limitele, cu un accent deosebit pe masa celei de-a treia generații a Michelin Pilot Sport EV.

Cu fiecare anvelopă înclinând cântarul cu până la 2,5 kg mai puțin decât versiunea anterioară, economia totală de greutate s-a ridicat practic la 10 kg pentru fiecare set de patru, echivalentul unei singure anvelope față!

Această îmbunătățire apreciabilă nu a fost semnificativă doar pentru că a însemnat mai puțină greutate necesară pentru a fi transportată la și de la curse, ci a dus și la reducerea numărului de materii prime care trebuie reciclate.

image

La Marrakech E-Prix 2019, a doua rundă a Campionatului FIA de Formula E 2018/2019, noile mașini au fost cu trei secunde pe tur mai rapide decât au fost în condiții comparabile la vizita din sezonul precedent în Maroc.

Toată munca de cercetare și dezvoltare a pneurilor de competiție a condus la dezvoltarea unei game civile de anvelope pentru modelele electrice. Datorită tehnologiilor pe care le-a dezvoltat în Formula E, Michelin a fost cu un pas înainte pe piața anvelopelor pentru vehicule electrice.

Michelin ePrimacy
Michelin ePrimacy

În calitate de lider al acestui nou segment pe care l-a și creat, Michelin este în prezent singurul producător care oferă publicului larg posibilitatea de a alege între două game de anvelope destinate în special vehiculelor electrice de nouă generație. Michelin ePrimacy este efectiv concepută pentru mașinile de dimensiuni medii și mari, în timp ce Michelin Pilot Sport EV a fost concepută pentru mașinile electrice sport de înaltă performanță.

Michelin Pilot Sport EV
Michelin Pilot Sport EV

Mai ușoare, mai eficiente din punct de vedere energetic și mai sigure, aceste anvelope de șosea de nouă generație Michelin își datorează calitățile și tehnologia care le diferențiază Formulei E.

Michelin consideră că motorsportul este o parte indispensabilă a procesului de accelerare a dezvoltării de noi soluții sustenabile.

“Anvelopa de șosea Michelin Pilot Sport EV este ilustrarea perfectă a modului în care motorsportul poate favoriza transferul de cunoștințe și poate accelera dezvoltarea gamei de anvelope pentru vehiculele rutiere. Prin favorizarea acestui tip de progres, Michelin Motorsport poate contribui în mod decisiv la atingerea obiectivelor stabilite în planul "Totul Sustenabil" al Grupului, în timp ce își creează un avantaj valoros față de alte mărci de anvelope.” Matthieu Bonardel (Director, Michelin Motorsport):

“Motorsportul permite Grupului să inoveze, să testeze noi idei, să învețe și să transmită expertiza dobândită, evaluând în același timp noi tehnologii în condiții extreme, în timp record.

Poate că Michelin este pe punctul de a se retrage din Formula E, dar continuă să vadă motorsportul ca pe un laborator excepțional.

În ultimele două sezoane, de exemplu, proporția medie de materiale sustenabile care intră în producția anvelopelor sale pentru Cupa Mondială FIM MotoE de motociclism a crescut până la 40%.

Între timp, Michelin lucrează la proiectul MissionH24, care pregătește terenul pentru ca prototipurile electrice cu pile de combustie pe bază de hidrogen să concureze în Le Mans 24 din 2025. Recent a fost dezvăluită o nouă anvelopă pentru acest program, care conține 53% materii prime biosurse/reciclate.

În asociere cu Zuffenhausen, Michelin echipează, de asemenea, noul Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance de peste 1.000 de cai putere cu o anvelopă care conține 53% materiale sustenabile. Porsche utilizează deja această anvelopă pentru turneul demonstrativ al modelului, care a inclus recentul Festival de Viteză de la Goodwood din Marea Britanie.

Până în 2050, obiectivul Michelin este de a fabrica toate anvelopele pe care le produce folosind numai materiale sustenabile, cu un obiectiv intermediar de 40% până în 2030.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite