Comentariul săptămânii:Intenţii electrice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a dat o declaraţie care prevesteşte o ordonanţă a Executivului ce va pune prima cărămidă la electromobilitatea României.

Potrivit Domniei Sale, „o instituţie" poate beneficia de şase vouchere (cam 5.000 de euro) sau, dacă nu au rable prin curte, statul va suporta până la 25% din preţul maşinii electrice (EV). Se face o diferenţă între EV-uri şi hibride, iar cifrele de mai sus se referă doar la EV-uri.

Mai mult, domnul ministru afirmă că „sunt unele baterii care stau opt ore la încărcat, iar altele care se încarcă în 30 de minute, dar sunt mult mai scumpe." Pentru cei care cunosc materia, este o afirmaţie complet greşită. Din simplul motiv că bateria este aceeaşi, diferit fiind modul de incărcare: la o priză normală sau fast recharge.

Însă dincolo de greşeli, spusele ministrului reprezintă totuşi prima declaraţie mai concretă pe calea electromobilităţii României. Sigur că sunt multe de făcut. În primul rând, de la o declaraţie la fapte este un drum lung. Deci, când apare ordonanţa? Apoi este de dorit ca bonusul acordat unei instituţii să meargă la oricine achiziţionează un EV. Trebuie elaborat un program legat şi de maşinile hibride, cu bonusuri în funcţie de gradul de electrificare. Este evident că plug-in hibridele trebuie să aibă un bonus mult mai consistent decât hibridele normale, dar mai modest decât un EV. Ar trebui luată în calcul o diferenţă între hibridele diesel şi cele pe benzină, primele având emisii CO2 (şi consumuri) sensibil mai mici.

Sunt şi altele de discutat, dar ne oprim aici. Există o directivă a UE care spune că, până în 2030, în marile oraşe ale continentului, jumătate dintre maşini vor trebui să fie EV, iar în 2050 numai acestea vor mai avea dreptul să circule. Până atunci, Comisia Europeană pune la dispoziţie 24,2 milioane de euro pentru a finanţa parţial iniţiative în electromobilitate, adică infrastructură pentru EV-uri şi plug-in-uri. Cum la noi lucrurile se mişcă cu încetinitorul, este puţin probabil să ajungă prea mulţi euro în prize plasate în benzinării, supermarketuri, parcări, străzi şi autostrăzi. Dar poate ajung măcar la „o instituţie" de prăsilă. 

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite