File de istorie. Ziua în care Ayrton Senna, super-eroul Formulei 1, a murit. VIDEO: Senna, pe circuit şi la microfon

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ayrton Senna
Ayrton Senna

Chiar şi la 26 de la moartea sa, numele Ayrton Senna stârneşte o emoţie uriaşă. 1 mai 1994 rămâne una dintre cele mai negre zile din istoria sportului, cea în care Formula 1 şi-a pierdut genialul campion. A fost însă şi ziua în care competiţia regină a motorsportului a decis că trebuie să schimbe ceva legat de siguranţa piloţilor, iar asta s-a văzut: au trecut 20 de ani până la unicul deces înregistrat în F1 după Imola 1994.

„Pentru mine, Campionatul Mondial începe la Imola, cu două curse înârziere”, le declara Ayrton Senna jurnaliştilor, joi după-amiază, înainte de începerea weekendului de cursă. După două abandonuri consecutive în primele două Grand Prix-uri, Senna spera să puncteze în sfârşit pentru noua sa echipă, Williams Renault, al cărui monopost se strunea însă cu greu sub regulile abia-impuse, care înlăturau sistemele electronice de asistenţă (suspensiile active, ABS, controlul tracţiunii). Era agitaţie mare în viaţa lui Ayrton: joi, înainte de cursa de la Imola, triplul campion mondial avea discuţii cu partenerii de business ai Senna Import. Firma tocmai semnase primul contract de distribuţie în Brazilia a maşinilor germane Audi, iar Ayrton pregăterea lansarea unei biciclete personalizate. Era agitaţie şi în viaţa personală: familia sa îl delegase pe fratele lui Ayrton, Leonardo, să îl convingă pe acesta că partenera sa de viaţă nu este cea potrivită.

Ayrton Senna voia cu disperare să înceapă cursa de urmărire a tânărului Michael Schumacher în clasamentul general al piloţilor, germanul având deja două victorii, iar la finalul cursei ar fi urmat o dulce revedere cu frumoasa şi mult mai tânăra Adriane, pe care nu o mai văzuse de pe 3 aprilie.

3 accidente majore în trei zile, 2 morţi

Imola 1994 nu a fost doar cursa în care şi-a pierdut viaţa Ayrton Senna. Vineri, pe 29 aprilie, în prima şedinţă de calificări, după doar 15 minute de la aprinderea luminilor verzi, brazilianul Rubens Barrichello, protejatul lui Ayrton, a făcut accident la 200 de kilometri pe oră: Jordanul său a lovit bariera din cauciuri în şicana Variante Bassa. Barrichello şi-a pierdut cunoştinţa în maşina răsturnată şi rămasă cu roţile în sus. Ayrton Senna a reacţionat imediat, a ieşit din maşină şi a fugit spre centrul medical. „Prima faţă pe care am văzut-o a fost a lui Ayrton. Avea lacrimi în ochi, nu-l mai văzusem niciodată în starea aia. Am avut senzaţia că a interpretat accidentul meu ca şi cum îl suferise el”, a povestit Barrichello, pilotul care avea să stabilească ulterior recordul pentru cele mai multe starturi în Formula 1 (322, cu 11 victorii). Senna avea să îi spună: „Stai liniştit. O să fie bine”, apoi fugea înapoi pe circuit, stabilind imediat şi timpul ce avea să îi ofere pole-position-ul pentru duminică, al 8-lea din 10 vizite la Imola şi al 65-lea al carierei (record doborât după mai bine de o decadă de Schumacher, apoi de Lewis Hamilton).

Barrichello a fost pilotul care a avut zile, deşi capul său se zdruncinase violent când a fost scos din monopost. A scăpat cu nasul spart şi câteva coaste lezate. Aşa cum Nikki Lauda se numărase printre piloţii care vorbiseră despre siguranţă înainte de cursa de la Nurburgring, din 1976, în care avea să sufere teribilul accident care i-a mutilat corpul, Senna le-a vorbit în acea vineri jurnaliştilor despre pericol: „zone ale pistei nu sunt în regulă din punct de vedere al siguranţei“, dar  „sunt singurul campion mondial rămas în circuit şi mi-am bătut gura asta mare de pomană de prea multe ori. De-a lungul anilor, am învăţat că e mai bine să stai în banca ta“.

Sâmbătă, după antrenamentele neoficiale fără incidente, a doua sesiune de calificări a fost marcată de accidentul austriacului Roland Ratzenberger. Acesta era debutant, la a doua cursă a carierei în Formula 1, iar impactul maşinii Simtek cu zidul de beton din curba Villeneuve, i-a fost fatal. Senna a văzut pe monitoare accidentul şi a luat imediat o maşină pentru a ajunge la locul accidentului. A ajuns după ce ambulanţa plecase, a inspectat epava, iar chipul său trăda îngrijorarea. A mers mai departe la centrul medical, unde l-a găsit pe bunul său prieten, neurochirurgul Sid Watkins, care ajunsese lângă maşina pilotului austriac la 25 de secunde după impact. Când i-a confirmat bănuielile legate de gravitatea situaţiei, Senna a izbucnit în lacrimi. Roland Ratzenberger era cu patru luni mai tânăr decât Ayrton.

Duminică, înainte de cursă, la tradiţionala şedinţă cu piloţii, s-a luat decizia reînfiinţării Grand Prix Drivers' Association, iar Ayrton Senna, Gerhard Berger şi Michael Schumacher au fost numiţi în conducere.

Fatidicul tur 7 de la Imola

Duminică, startul cursei de la Imola a fost marcat de accidentul dintre Pedro Lamy (Lotus) şi JJ Lehto (Benneton). Maşina de siguranţă a intrat pe circuit în timp ce pista era curăţată de rămăşiţe. La reluarea cursei, Senna a pornit nebuneşte, reuşind ceea ce avea să rămână al doilea cel mai rapid tur al cursei.

La a doua trecere de la restart prin curba Tamburello, Ayrton Senna se pregătea să atace virajul din postura de lider al cursei, însă a pierdut controlul volanului. Maşina sa albastră a părăsit asfaltul şi s-a înfipt în zidul de beton. Medicii ajunşi la faţa locului au văzut imediat semnele unei hemoragii craniene de proporţii. S-a stabilit ulterior că Senna a murit întrucât o piesă a maşinii s-a desprins şi a perforat casca pilotului, deasupra ochiului drept. După ce l-au scos pe Senna din maşină, oficialii cursei au acoperit imediat maşina cu cearşafuri. Cursa fusese întreruptă, însă a fost reluată, piloţii nefiind informaţi de gravitatea situaţiei. Senna avea multiple fracturi la nivelul craniului, iar inima i s-a oprit în timp ce era transportat cu elicopterul spre spital. Medicii i-au repornit inima, iar Senna, declarat în moarte cerebrală, a mai trăit, conectat la aparate, puţin peste două ore. Decesul a fost pronunţat de spitalul din Bologna la ora locală 16:40, pe 1 mai 1994.

Accidentul care a curmat viaţa lui Ayrton Senna a durat 1,8 secunde.

Senna

Echipa, absolvită de vină

O ipoteză vehiculată mult timp a fost aceea că accidentul lui Senna de la Imola ar fi fost provocat de schimbări de ultim moment efectuate pe monopost de către mecanici, la cererea explicită a campionului brazilian. Au fost făcute schimbări la poziţia roţilor din faţă, dar şi a scaunului pilotului. Williams Renault a fost însă absolvită de vină în urma unei ample investigaţii.

Speculaţiile au fost alimentate de o situaţie similară din trecutul lui Senna. Luptând în finala pentru titlul din Formula 3, în 1983, în duelul direct cu Martin Brundle, având ca miză un loc în Formula 1 pentru sezonul următor, Ayrton Senna şi-a acoperit cu bandă adezivă supapa radiatorului, pentru a încălzi uleiul mai rapid. Ideea a fost câştigătoare la start, însă a dus rapid la supraîncălzire, astfel încât pilotul a decis să dezlipească din mers bucata de bandă adezivă. Pentru că nu ajungea, şi-a decuplat centura de siguranţă şi a recunoscut că până să reuşească să o pună la loc, se apropiase prea mult de şicană şi s-a temut că va muri.

Dacă se va întâmpla vreodată să sufăr un accident care m-ar putea costa viaţa, sper să se întâmple foarte rapid. Nu mi-ar plăcea să rămân imobilizat într-un scaun cu rotile. N-aş vrea să rămân într-un spital în urma rănilor. Dacă e să trăiesc, vreau să trăiesc din plin. Foarte intens, pentru că sunt o persoană intensă. Viaţa mea ar fi ruinată dacă n-aş mai putea trăi din plin. Ayrton Senna, ianuarie 1994
 Cei care mor în floarea vârstei devin nemuritori, plasaţi cumva într-o tinereţe veşnică. Timpul nu-l mai poate atinge. Ayrton Senna va rămâne întotdeauna bărbatul sportiv, carismatic şi prezentabil, care se îndrepta spre grila de start, pe 1 mai 1994. Nu va fi niciodată măcar cu o zi mai bătrân. Christopher Hilton, autor al unei serii de cărţi biografice dedicate lui Ayrton Senna

5 lucruri mai puţin ştiute despre Senna

Senna este numele de fată al mamei lui Ayrton. Ayrton Senna da Silva a decis în 1982 să renunţe la al doilea nume, pentru că era prea comun în Brazilia natală.

Senna a iubit enorm kartingul, dar când a urmat cursurile unei renumite şcoli de pilotaj din Sao Paulo, s-a spus despre el că este un cursant mediocru, interesat doar de nota de trecere la fiecare examen.

Ayrton Senna s-a îndrăgostit de pastele carbonara şi de carnea de porc de cum a ajuns în Europa, la 18 ani. Mai exact, în Italia. Ayrton era foarte atent la ce consuma şi era cunoscut în paddock că refuza să bea orice altceva decât apă la dineuri.

Senna a fost pe punctul de a renunţa la carieră, dezamăgit după primul sezon pe monoposturi, care nu îi adusese o sponsorizare, dar şi de lipsa de interes arătată de presa din Brazilia. În octombrie 1981, el revenea în Brazilia şi s-a oferit să îşi ajute tatăl la fermă, însă nu a rezistat fără curse decât până în februarie 1982.

 În mai 1982, Senna a primit o ofertă pentru Formula 3, care l-ar fi propulsat spre Formula 1, din partea unei echipe abia intrate în competiţie, Toleman. Ar fi avut nevoie de dispensă pentru o nou-introdusă Superlicenţă şi câteva curse în Formula 3, însă Ayrton a refuzat, declarând că nu există scurtături şi preferând să aştepte o oportunitate care să îl promoveze la o echipă mai bună.

 Cifrele lui Ayrton Senna

3 titluri mondiale (1988, 1990, 1991) în F1

 41 victorii în F1

 65 plecări din pole-position în F1

 161 starturi în F1

 614 puncte în clasamentul mondial de F1

 2.982 tururi parcurse în fruntea cursei în F1

286.800 de oameni urmăresc în prezent contul oficial de Twitter Ayrton Senna

5,7 milioane de oameni urmăresc contul oficial de Facebook Ayrton Senna

320 de milioane de dolari a investit Fundaţia Ayrton Senna între 2012 şi 2017 în programe educaţionale, majoritatea banilor fiind obţinuţi din valorificarea brandului Senna şi din vânzări de produse licenţiate. Fundaţia a fost creată de sora lui Ayrton, Viviane, la câteva luni după moartea pilotului, şi are sediul la Sao Paulo.

Ayrton Senna, pe circuit

Ayrton Senna, la microfon

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite