Ce avantaje vor avea românii în urma aderării parțiale la Schengen. Ce spun experții
0Eurodeputatul Victor Negrescu a transmis într-un mesaj pe pagina sa de Facebook care sunt principalele avantaje ale românilor în urma aderării parțiale la spațiul Schengen: tranzitul accesibil în țările deja membre, intensificarea schimburilor comerciale și creșterea investițiilor în România.
„România intră în spațiul Schengen! S-a trecut o primă etapă importantă și ne câștigăm un drept de foarte mult timp meritat”, a transmis Victor Negrescu, Vicepreședinte al Comisiei pentru Educație din Parlamentul European.
Acesta a prezentat avantajele pe care românii le vor avea în urma aderării parțiale la spațiul de liberă circulație, ce vizează domeniul transporturilor, investițiilor, turismului sau comerțului. În urma aderării parțiale, „cetățenii români vor circula mai ușor în alte state din spațiul Schengen”, a transmis Victor Negrescu. Astfel, românii din diaspora se vor putea întoarce în țară pe care aeriană, beneficiind de aeroporturile din România care vor fi în proces de extindere și modernizare, a subliniat eurodeputatul.
„România va putea transporta mai ușor în zona Schengen produse de maximă necesitate folosind transportul aerian”, este alt avantaj prezentat de Negrescu. Tipurile de transport care vor beneficia de această măsură sunt cele de medicamente, cele în regim de urgență, cele pentru echipamentele tehnice sensibile, cele pentru colete sau transport logistic sau cele logistice cu componentă civil-militară.
„Țara noastră va deveni mai atractivă pentru investiții, investitorii străini și turiști”, a mai transmis Negrescu, menționând că investitorii vor putea conecta mai ușor filialele din România cu cele din țările aflate în spațiul Schengen. De asemenea, România va putea deveni gazda unor evenimente importante, care ar putea atrage și mai mulți turiști.
Aderarea la spațiul Schengen pe cale maritimă va facilita intensificarea schimburilor comerciale, iar România va deveni astfel „principala poartă de acces în Uniunea Europeană din estul Europei”, conform mesajului eurodeputatului. „Deja Portul Constanța a înregistrat în 2022 o creștere de peste 15% a cantității de marfă manipulată față de 2021, a treia cea mai mare creștere în rândul porturilor europene, iar 1,6% din volumul transportului portuar maritim, exprimat în mărfuri încărcate şi descărcate în transport maritim la nivel european, se realiza prin România la nivelul anului precedent”, a transmis Victor Negrescu în cadrul mesajului său pe pagina de Facebook. Un alt avantaj îl reprezintă „conectarea serviciilor consulare, abilitarea personalului de frontieră și acces nelimitat la toate mecanismele și procesele decizionale din spațiul Schengen.”
Anunțul premierului
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat miercuri seara obținerea unui acord pe tema aderării României la Spațiul Schengen. Din martie anul viitor, România va beneficia de avantajele includerii în spațiul de liberă circulație european pe cale aeriană și maritimă.
„După 13 ani, în sfârșit România va intra în Schengen! Avem acord politic în această privință! Din martie anul viitor, românii vor beneficia de avantajele spațiului Schengen pe cale aeriană și maritimă. Implicit, Portul Constanța își va crește exponențial importanța. De asemenea, sunt convins că în 2024 vom închide negocierile și pentru frontiera terestră”, a transmis premierul Marcel Ciolacu pe Facebook.
„Cu un pas în Schengen“
„Este importantă pentru că foarte mulți români care iau avionul sunt supuși unor controale umilitoare, în primul rând, deci este vorba despre o victorie simbolică din punct de vedere al imaginii, faptul că nu mai mergi cu pașaportul la control la ghișeul extra Schengen este deja ceva pe care oamenii îl vor percepe, pentru că foarte mulți români iau avionul și în general această aderare chiar parțială este un pas înainte în direcția aderării la spațiul Schengen. Suntem cu un pas în acest spațiu, care va fi reformat, și în momentul în care vor începe discuțiile referitoare la reforma spațiului Schengen este important ca România să fie înăuntru, chiar și parțial, să fie parte a deciziei care se va lua pentru reformarea acestui spațiu”, a explicat analistul de politică externă Ștefan Popescu.
Cristian Pîrvulescu susține că proiectul acordului juridic privind aderarea maritimă şi aeriană la Schengen este o concesie care permite deschiderea granițelor și faptul că discuțiile nu au privit subiectul Schengen, dar și că liderii de la Viena își pot schimba opinia în contextul dat în urma anunțului făcut de premier în contextul electoral al Austriei. „Orice pas înapoi va fi în profitul Partidului libertății, care este total împotriva extinderii Schengen pentru a apăra frontierele naționale”, a explicat Cristian Pîrvulescu.