Mircea Abrudean, președintele Senatului, la „Interviurile Adevărul”. A vorbit despre reformele asumate de Guvern, blocajul rapoartelor SRI și sancțiunile pentru parlamentari
0Mircea Abrudean, președintele Senatului, a vorbit marți, 30 septembrie, la „Interviurile Adevărul” despre cum funcționează camera Parlamentului pe care o conduce, măsurile fiscale propuse de Guvernul Bolojan, situația din partidul său (PNL) și cea din Coaliția de guvernare.
„Lucrurile cred că s-au schimbat. Avem o guvernare, sigur, de coaliție, coaliția formată din patru partide, cu un guvern condus de un premier liberal, Ilie Bolojan, care face reforme. (...) Un prim-ministru extrem de hotărât, care a condiționat reformele de mandatul său, și aici a fost acuzat la un moment dat că prea mult vorbește despre demisie. Eu cred că este de apreciat acest lucru, pentru că eu n-am mai auzit premieri în ultimii ani, cel puțin cât am fost eu pe aici, indiferent de unde, să condiționeze reformele de propriul mandat”
„Acum lucrurile cred că s-au schimbat. Avem o guvernare, sigur, de coaliție, coaliția formată din patru partide, cu un guvern condus de un premier liberal, Ilie Bolojan, care face reforme. Despre asta cred că este vorba. Nu doar să vorbim despre ele, pentru că sunt câteva despre care s-a vorbit în ultimii 35 de ani, că vorbim de reforma administrației, că vorbim de reforma pensiilor, magistraților, un subiect foarte sensibil, și de alte subiecte, reforma în sănătate. Toată lumea a vorbit despre ele, dar nimeni n-a făcut nimic sau a făcut prea puțin sau nu le-a dus până la capăt.
Iată că avem un guvern, un premier extrem de hotărât, care a făcut niște pași, și-a asumat niște reforme, sigur, cu sprijinul coaliției, lăsând la o parte discuțiile, tensiunile, declarațiile politice, publice, mai benefice sau mai puțin benefice actului de guvernare, că asta e altă discuție. Dar până la urmă a venit cu niște proiecte, cu niște reforme, pe care le-a angajat în fața Parlamentului, prin angajarea răspunderii”, spune Mircea Abrudean.
El a amintit că premierul Bolojan a condiționat reformele de mandatul său:
„Sigur, o parte din ele sunt la Curtea Constituțională și așteptăm verdictul. Dar este pentru prima dată, cred, când în ultima perioadă cel puțin, un prim-ministru extrem de hotărât, care a condiționat reformele de mandatul său, și aici a fost acuzat la un moment dat că prea mult vorbește despre demisie. Eu cred că este de apreciat acest lucru, pentru că eu n-am mai auzit premieri în ultimii ani, cel puțin cât am fost eu pe aici, indiferent de unde, să condiționeze reformele de propriul mandat.
E vorba de responsabilitate și mă întorc la ce am spus la început, de integritate, de dorința de a face lucruri serioase. Asta cred că face acum guvernul Bolojan, cu oamenii pe care îi vedem în guvern, cu această coaliție și cred că asta ar trebui să se vadă un pic și în Parlament și poate imaginea Parlamentului și a politicii în general să se schimbe în timp. E foarte greu să recredibilizezi o instituție sau sistemul public, dar prin astfel de pași, cred că reușim să facem asta.
Și eu cel puțin, alături de colegii mei, încerc să-mi fac treaba cât de bine pot. Observ o oarecare îmbunătățire a realităților, cel puțin la Senat, în modul în care lucrează colegii, comisiile, programul, adică nu mai e ca și percepția publică, mă rog, că parlamentarii nu lucrează, că vin o zi pe săptămână, două zile și în rest nu fac nimic. Realitatea este alta, cel puțin cea pe care o văd eu la Senat, nu mă pronunț asupra camerei, că nu e treaba mea, dar și acolo, cred că sunt îmbunătățiri”.
Ce spune despre rapoartele SRI, blocate în Parlament
„Din punctul meu de vedere, cred că aceste rapoarte trebuie aprobate cât mai rapid, pentru a nu genera speculații inutile, pentru că nu cred că este ceva ce vrem să ascundem, dacă vorbim de transparență și Parlamentul este cea mai reprezentativă instituție din acest punct de vedere”
„Sunt președinte (n.r. - Senatului) de foarte puțin timp. Am văzut subiectele de curând și sigur că încerc să aflu și eu motivele pentru care aceste rapoarte sunt blocate în Parlament, pentru că nu înțeleg rațiunea. Nu cred că există o logică în spatele acestei inacțiuni a Parlamentului. Până la urmă, dacă vrem să avem un control civil serios asupra serviciilor de informații, asta trebuie să se regăsească și prin aprobarea acestor rapoarte de activitate în Parlament și transparentizarea lor, pentru că, până la urmă, asta ne dorim cu toții. (...)
Ele sunt ale comisiilor de control SRI și SIE, membrii acelor comisii au acces la aceste rapoarte, apoi, după ce ele ajung la Birolurile Permanente Reunite, se aprobă în plen și apoi devin publice. Recunosc că nu le-am văzut nici eu și o să mă uit cu mare atenție”, a explicat Mircea Abrudean, șeful Senatului, la interviurile Adevărul.
Președintele Senatului a precizat că urmează „un dialog mai serios pe această temă”.
„Vreau să înțeleg și eu care este situația și să facem ce e de făcut cât mai rapid. Adică nu este normal, ca nu știu, 3 sau 4 rapoarte, 3 sau 4 ani, să nu ai aceste rapoarte transparente, pentru că ele devin transparente odată ce au fost aprobate în plenul Parlamentului. (...) Din punctul meu de vedere, cred că aceste rapoarte trebuie aprobate cât mai rapid, pentru a nu genera speculații inutile, pentru că nu cred că este ceva ce vrem să ascundem, dacă vorbim de transparență și Parlamentul este cea mai reprezentativă instituție din acest punct de vedere. Cred că trebuie să ne facem treaba.
Și dacă vrem ca aceste servicii să fie eficiente, să fie controlate civil, că au un control civil, nu vorbesc doar de directorii civili, ci vorbesc de aceste comisii, care, până la urmă, controlează activitatea lor, trebuie sprijinite în acest sens. Adică ei și-au făcut treaba, și-au făcut rapoarte de activitate, haideți să le publicăm, să vadă oamenii ce au făcut aceste servicii, pentru că prea mult se speculează asupra lor, și nu cred că e sănătos. Și am văzut în istoria recentă că am avut parte de tot felul de speculații”.
Ce spune despre parlamentarii care încalcă regulamentul
„Ce face în timpul său liber. Mă rog, e parlamentar în permanență, ține de responsabilitatea fiecăruia. (...) Cred că trebuie să lucrăm mai mult aici, la exemplul personal”
Mircea Abrudean a vorbit și despre încălcarea regulamentului Parlamentului de către deputați și senatori. Referitor la folosirea unei mașini de la Camera Deputaților de către șeful AUR, George Simion, pentru a se deplasa la Timișoara, Abrudean a menționat că o eventuală sesizare va fi analizată de Camera Deputaților:
„Acum, ce face în timpul său liber. Mă rog, e parlamentar în permanență, ține de responsabilitatea fiecăruia. (...) Cred că trebuie să lucrăm mai mult aici, la exemplul personal. (...) În statutul parlamentarilor există niște sancțiuni, care trebuie aplicate de forurile competente. Dacă cineva a făcut o sesizare, cu siguranță colegii de la Camera Deputaților o vor analiza. E bine să nu avem astfel de lucruri”.
El a precizat că parlamentarii care absentează sau creează scandal în Parlament, vor fi sancționați, menționând că Guvernul funcționează diferit față de Guvern, de unde vine.
„Regulamentul a fost modificat, statutul parlamentarilor a fost modificat. Avem o evidență în fiecare lună. Acolo unde constatăm abateri referitor la absențe nemotivate, e normal să sancționăm. Ține foarte mult de modul în care ești ca om. (...) Venind la Parlament constați o diferență, dar nu poți tu ca parlamentar ales să nu vii să își faci treaba. (...)
În astfel de situații trebuie să existe fermitate, pentru că altfel degenerează, pentru că altfel este un at fără câini. Este un regulament care trebuie aplicat. În ultima perioadă nu am mai văzut astfel de comportament, nici la ședințele de plen reunit. Eu o să aplic regulamentul”, a mai menționat Abrudean.
Ce spune despre AUR, principalul partid din opoziție
Abrudean a vorbit și despre partidul AUR, principalul partid rămas în Opoziție, explicând că subiectul unei eventuale scoateri în afara legii a formațiunii politice este unul sensibil. O astfel de propunere a fost făcută de liberalul Alexandru Muraru.
„E o propunere radicală și a venit din mai multe elemente pe care colegul meu, Alexandru Muraru, le studiază pe zona de antisemitism, pe zona de xenofobie, discurs instigator la ură, la care el e specialist pe zona asta. Și sigur că, având multe elemente de genul ăsta în acest partid, a considerat că poate ar trebui mers în această direcție. E foarte sensibil subiectul și complicat. Până la urmă, acest partid a fost ales reprezentanții săi în Parlament de către cetățeni.
Dacă n-au fost elemente care să ducă la scoatere în afara legii, sigur că e greu să facem asta acum, după ce există această construcție politică. Până la urmă, e vorba de al doilea grup parlamentar în Parlamentul României. Adică, haideți să ne uităm un pic și la asta. Că ne place, că nu ne place, reflectă încrederea oamenilor. Nu mai contează ce a fost. Haideți să vedem de acum înainte ce facem, așa fel încât să nu ajungem la situații de genul ăsta”.
„Poate nu e tocmai sănătos să ai doar un astfel de partid, cu o astfel de doctrină, sau mă rog, mai multe partide, dar în aceeași sferă, în opoziție, pentru că e clar că vor beneficia de toată nemulțumirea care vine din măsurile pe care guvernul de la putere le ia”
„AUR nu este chiar singur în opoziție, dar este principalul partid de opoziție. Mai avem și partidele mai mici, să-i spunem, care mai au sau nu mai au grupuri parlamentare, dar pe același principiu de, așa a zis, suveranism, mă rog, izolaționism, i-aș spune eu, și prin toate acțiunile lor, cam aici au dus. Dacă o luăm din perspectiva democratică, să-i spunem, sigur că poate nu e tocmai sănătos să ai doar un astfel de partid, cu o astfel de doctrină, sau mă rog, mai multe partide, dar în aceeași sferă, în opoziție, pentru că e clar că vor beneficia de toată nemulțumirea care vine din măsurile pe care guvernul de la putere le ia. Și, din păcate, măsurile sunt nepopulare. Reformele nu sunt cele mai acceptate, să-i spunem, de marea majoritate a populației. Deci, din această perspectivă, sigur că poate s-ar simți nevoia să existe și alte partide în opoziție. Dar, pe de altă parte, în situația în care se află România în acest moment, și se afla în urmă cu trei luni și ceva, când a fost investit acest guvern, altă soluție nu exista.
Ca să ai totuși o guvernare stabilă, care să-ți permite să ai angajarea răspunderii în Parlament pe astfel de reforme, de exemplu, să poți respinge moțiuni de cenzură categoric și să-ți faci treaba, ai nevoie de o guvernare cât mai puternică, cu stabilitate în Parlament, cu această coaliție. Deci e greu de spus cum ar fi mai bine. Sigur, situația ideală nu există și e complicat să o comentăm în această situație în care ne aflăm noi ca țară”, a mai spus Mircea Abrudean.
Măsuri împotriva traseismului în Parlament
El a vorbit inclusiv despre parlamentarii neafiliați, care pot fi atrași de un partid sau de altul pentru voturile necesare: „Dacă ajungem în astfel de situații să cumpărăm direct, indirect voturi, ajungem exact la ce vorbeam. N-ai cum să fii serios și să aștepți încrede oamenilor când tu ai astfel de abordă. Deci eu cred că nu e cazul de așa ceva. Nu știu, n-am auzit sau n-am fost parte a vreunui astfel de proces și nu-mi doresc să văd astfel de practici”.
Întrebat dacă ar trebui să fie interzis traseismul politic, Abrudean a precizat:
„E o discuție importantă. Eu cred că, sigur, e complicat de spus dacă ar trebui sau nu. Repet, într-o societate ideală, cred că ar trebui să fie interzis traseismul politic, pentru că ține la fel de responsabilitatea fiecăruia. Din păcate, avem foarte multe astfel de situații și în Parlament și nu numai. În momentul în care ai fost ales spre o listă a unui partid de către cetățeni, sigur că ar trebui să rămâi acolo, pentru că înseamnă că, o fi avut și partidul ăla ceva de spus în alegerea ta, că asta nu se întâmplă, vedem cu toții.
Dar până la interzis, traseismul e un pic de cale lungă, de bătut, pentru că aici discutăm și de zona de administrație locală, unde sunt niște reglementări care spun clar că dacă primarul, în funcție, pleacă dintr-un partid, își pierde mandatul, la consilierii locali, dacă sunt dati afară din acel partid, atunci nu-și pierd mandatul. Sunt niște reglementări care ar trebui corelate și care să se aplice și în zona Parlamentului, pentru că nu-i normal la nivel local să ai niște abordări și la nivel parlamentar să ai alte abordări, indiferent de nivelul de reprezentare. Așa că e o discuție care ar trebui purtată chiar în direcția asta reformei sistemului public, nu numai administrației publice, ci și în partea de parlament”.
Aderarea la OCDE „va credibiliza foarte mult România”
„Sunt optimist că în 2026 vom deveni membri OCDE și asta va credibiliza foarte mult România în perspectivă economică, în fața partenerilor externi. Vorbim și de agenții de rating care, sigur că ne vor clasa mult mai bine din această perspectivă, dar cel mai important, investiții. Vă dau un exemplu scurt ca cifre. 2022 a fost anul în care noi am început acest proces. 2022 a fost cel mai bun an al României din perspectiva investițiilor străine directe.
Am avut 11 miliarde de euro, mai mult decât anul 2008, care era unul istoric de referință în acest domeniu și asta doar pentru că am devenit țară candidată la OCD. În momentul în care vom deveni țară cu drepturi depline, lucrurile se vor schimba și asta se va vedea și mai mult pe investițiile private care vin în România. Despre asta e vorba și oamenii ăsta trebuie să înțeleagă.
OCDE înseamnă un trai mai bun pentru toți. Asta nu se va vedea de azi pe mâine, dar într-un timp foarte scurt, toate reformele pe care OCDE-ul ni le-a cerut, până la urmă, ele merg oarecum în paralel și cu PNRR-ul Comisiei Europene. Își vor produce efecte, cred că vorbim de administrație, de sănătate, economie și așa mai departe. Asta facem și e bine să vedem un pic de speranță, pentru că e vorba de încredere și e vorba de o luminiță, să-i spunem, pe care am mai așteptat-o noi la un moment dat”, a mai explicat Mircea Abrudean.
Ce se întâmplă dacă reforma pensiilor pentru magistrați pică la CCR
Mircea Abrudean a explicat și posibila decizie a premierului de a demisiona în cazul în care proiectul care modifică pensiile speciale va fi respins de CCR:
„Legea se întoarce, evident, la inițiatori. Inițiatorii Guvernului României. Proiectul de lege poate suferi modificări dacă se consideră că e cazul. Eu n-aș vrea să speculez foarte mult pe acest subiect. (...) Toată lumea vorbește de ce o să facă, ce nu o să facă Curtea. Haideți să vedem, până la urmă, e treaba lor ce o să facă, de aia avem independența acestui sistem. Așa cum arată lucrurile, eu pot să vorbesc despre cum a plecat această reformă. De fapt, toate cele patru care sunt pe masa Curții. Guvernul a venit cu aceste proiecte din perspectiva Guvernului și a specialiștilor. Ele sunt perfect constituționale și nu, nu mă pricep la acest domeniu, dar sunt alții mai abilitați care ne-au spus că nu există elemente de neconstituționalitate. Sigur că trebuie să se pronunțe Curtea.
(...) Sigur că Premierul Bolojan a spus de mai multe ori că dacă reformele pe care le-a propus, care sunt prevăzute în programul de guvernare, votat în Parlament, cu care a fost investit până la urmă acest Guvern, nu pot fi duse la îndeplinire, ia în calcul demisia. Un lucru, repet, care ține de responsabilitate și de integritatea unui om politic care vrea să-și facă treaba. Până la urmă nu vrea să fie într-o funcție doar ca să beneficieze de niște avantaje, de imagine, până la urmă, de putere. Despre asta este vorba”
„Bolojan este cea mai bună persoană, singura, care și-a și asumat acest rol. Cred că ar trebui să rămână până la capăt”
Mircea Abrudean a susținut însă că premierul ar trebui să rămână până la capăt, conform protocolului: „Cred că premierul Bolojan este cea mai bună persoană, singura, care și-a și asumat acest rol. La început, să nu uităm, că nu s-a prea înghesuit nimeni să fie prim-ministru, pentru că e o situație complicată și e nevoie de un om cât se poate de responsabil. Este acea persoană și eu cred că ar trebui să rămână până la capăt, în această poziție, până când expiră, sigur, conform protocolului coaliției”.
