UPDATE Proteste pe holurile Senatului după ce Ilie Bolojan a anunțat restructurări. „Cei care au venit fără concurs dispar”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Președintele Senatului, Ilie Bolojan, a prezentat marți, într-o conferință de presă, un plan de reorganizare a instituției, care va implica o reducere semnificativă a personalului și economii substanțiale la bugetul Senatului. Și la Camera Deputaților urmează restructurări.

Ilie Bolojan. Foto: PNL
Ilie Bolojan. Foto: PNL

UPDATE Și numărul angajaților de la Camera Deputaților va fi redus cu aproximativ 200.

Săptămâna viitoare va fi prezentat un plan de eficientizare a activității și de reducere a cheltuielilor. În prezent, Camera Deputaților are aproximativ 1.400 de angajați, iar personalul administrativ, care se ocupă și de Senat, nu va fi afectat de concedieri. De asemenea, cei aproape 100 de angajați implicați în serviciul de închiriere a sălilor, care funcționează pe bază de autofinanțare și aduce profit, vor păstra locurile de muncă.

În schimb, 1.000 de angajați vor fi afectați de aceste reduceri, inclusiv personalul din comisiile parlamentare, șoferii și angajații cu contracte de muncă pe perioadă determinată. Reducerea posturilor va fi de aproximativ 20%.

Ilie Bolojan, șeful Senatului, a subliniat că, în urma unei analize detaliate a structurii Senatului, au fost identificate mai multe ineficiențe, printre care și existența unui număr prea mare de funcționari parlamentari în comisii care au activitate redusă. „Gândiți-vă că pe lângă fiecare comisie parlamentară sunt un număr de experți și dacă la anumite comisii care au un volum mare de activitate se justifică numărul de funcționari parlamentari, gen Comisia juridică sau Comisia de buget care are o ședință odată la două luni de zile, să ai cinci oameni, dar e greu să explice ce fac în cele două luni de zile. Este prea mult și nu justifică aceste posturi", a declarat Bolojan.

Acesta a adăugat că au fost identificate și structuri funcționale ale Senatului care nu se justifică, precum direcțiile generale cu puțini angajați. „Nu poți să ai o direcție personal justificat în subordine", a explicat el.

Ilie Bolojan a mai menționat că prezența fizică a angajaților la locurile de muncă lasă de dorit și că este necesar să existe un personal corect dimensionat, profesionist și responsabil, pentru a evita risipa banului public. În acest context, a propus o reorganizare a personalului Senatului, care va duce la reducerea numărului de posturi de la 796 la aproximativ 618, fără a afecta activitatea instituției. „Sunt convins că veți constata că activitatea Senatului nu are cu nimic de suferit, dar vor fi niște economii substanțiale, în așa fel încât să respectăm cetățenii țării noastre", a subliniat Bolojan.

Pe lângă reducerea personalului, a fost propusă și o reducere a cheltuielilor de funcționare ale Senatului, în special prin diminuarea flotei de mașini și reducerea cotelor de combustibil cu 20%. „Aveam o flotă foarte mare de mașini și cheltuieli de funcționare destul de mari. Aceste măsuri vor rezolva această problemă", a explicat Bolojan.

De asemenea, au fost anunțate modificări în programul de lucru al Senatului, care va include sesiuni în plen luni și miercuri, comisii marțea și joi, zile dedicate organizării dezbaterilor publice. „În urma acestui pachet de activități extins, vom putea argumenta mai bine proiectele legislative și analiza mai eficient legile. Beneficiem de sfaturile experților care vor veni la dezbateri, iar per total, calitatea actelor emise de Parlament va fi îmbunătățită", a adăugat Bolojan.

Un alt obiectiv al reformelor vizează îmbunătățirea regulamentului de funcționare al Senatului, pe care Bolojan și colegii săi intenționează să-l alinieze celor mai bune practici ale Parlamentului European. "Ne propunem să avem un dialog civilizat în plen și să descurajăm agresivitatea, sancționând pe cei care nu respectă regulile bunului simț", a precizat acesta.

În ceea ce privește relațiile cu alte instituții, Bolojan a subliniat importanța întăririi controlului parlamentar asupra instituțiilor aflate în coordonare cu Parlamentul, având în vedere că unele dintre acestea sunt, în opinia sa, "scăpate de sub control".

Noua organigramă a Senatului va intra în vigoare la începutul lunii februarie, iar reorganizarea activității va fi finalizată cel târziu la sfârșitul lunii martie. Aceste măsuri sunt menite să asigure o funcționare mai eficientă și mai responsabilă a instituției, în concordanță cu așteptările cetățenilor și cu necesitatea economisirii banului public.

Ilie Bolojan, huiduit de sindicaliștii din Senat

Ilie Bolojan a încercat să ajungă la o înțelegere cu sindicaliștii din Senat, ieșind în stradă pentru a discuta despre reorganizarea instituției, dar întâlnirea nu a decurs așa cum se aștepta. După ce a anunțat intenția de a reduce numărul de angajați, inclusiv prin desființarea unor posturi ocupate fără concurs, Bolojan a fost întâmpinat cu huiduieli din partea sindicaliștilor nemulțumiți de măsurile propuse.

„Îmi pare rău, asta e situația, deci eu am discutat cu sindicatele, accept orice discuție, dar dacă credeți că schimbați ceva în felul acesta, nu se va întâmpla", a declarat Bolojan, vizibil nemulțumit de reacția protestatarilor.

El a insistat că reorganizarea este necesară și că angajații care au fost angajați fără concurs și care nu își justifică posturile vor fi disponibilizați. „Cei care au venit fără concurs și nu justifica existența, dispar normal. Haideți să terminăm odată, vor fi făcute conform legii", a adăugat Bolojan.

Cele două memorandumuri adoptate de conducerea Senatului

Conducerea Senatului a adoptat marți două memorandumuri care vizează reducerea personalului cu 24%, eliminând 156 de posturi, și diminuarea cheltuielilor de întreținere a autoturismelor, în scopul eficientizării instituției.

Astfel, numărul de posturi va scădea de la 796 la 610, iar 156 de angajați vor fi concediați. De asemenea, cheltuielile legate de întreținerea autoturismelor vor fi diminuate considerabil, a anunțat vicepreședintele Senatului, Robert Cazanciuc.

„Cu siguranţă sunt măsuri care sunt binevenite. Schema actuală de funcţionare a Senatului este din 2013. Pandemia ne-a arătat că Senatul poate funcţiona cu număr mult mai mic de oameni şi în acea perioadă foarte multe din activităţi au trecut în online. De atunci, în mod constant, Senatul face şedinţe online”, a explicat Cazanciuc, subliniind că reducerea personalului este un pas necesar pentru a face instituția mai flexibilă și eficientă. În plus, digitalizarea a permis eficientizarea multor procese, ceea ce justifică acest demers.

El a adăugat că reorganizarea vizează și îmbunătățirea funcționării Senatului, plecând de la necesitatea ca instituția să răspundă în mod corect și rapid nevoilor cetățenilor. „Mare parte din acest proiect este legat de rămânerea unei structuri fixe la nivelul Senatului care să ţină memoria instituţiei, dar pe de altă parte, cel puţin la nivelul conducerii Biroului permanent, mare parte dintre angajaţi trebuie să vină şi să plece cu demnitarii, pentru a reflecta la un moment dat voinţa politică", a spus Cazanciuc.

În ceea ce privește organizarea comisiilor, Cazanciuc a detaliat faptul că unele vor suferi reduceri semnificative, în funcție de volumul de activitate. „Reducerea, pe ansamblu, este în jur de 24%. Toate structurile Senatului vor fi reorganizate: se vor desfiinţa direcţii, se vor aşeza pe nişte principii de funcţionare mai eficiente. Nu a fost o reducere propunere discreţionară. S-a plecat de la volumul de activitate. Spre exemplu, plecând de la statistică, cel mai mare volum de activitate este la Comisia juridică”, a explicat vicepreședintele Senatului. Comisia juridică va beneficia de 6 angajați, iar în cazul altor comisii, numărul va fi redus semnificativ, de la 5 consilieri la 3.

În plus, Cazanciuc a anunțat că reducerea personalului va include și funcții de conducere. „Din patru secretari generali adjuncţi vor rămâne doi. Acolo unde într-o comisie erau cinci consilieri şi prin decizie vor rămâne trei, toată lumea va da concurs”, a precizat el.

Sindicatele din Senat au reacționat vehement la aceste măsuri, considerându-le „extrem de îngrijorătoare și nebenefice atât pentru funcționarea instituției, cât și pentru angajați și familiile lor”. Reprezentanții sindicatelor sunt de părere că reducerea personalului va afecta grav buna desfășurare a activității Senatului și va lăsa mulți angajați fără locuri de muncă.

Reorganizarea propusă va intra în vigoare după aprobarea plenului Senatului, iar măsurile vor fi implementate într-un interval de 60 de zile, conform anunțului făcut de Cazanciuc.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite