Cum a deraiat CFR Marfă între cele două Palate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) se poate pronunţa asupra unui contract de privatizare doar înainte de începerea procedurii efective. Premierul Ponta cere aviz de la CSAT după atribuirea contractului şi ameninţă, în caz contrar, cu anularea privatizării. Ce spune legea?

La nici două săptămâni de la preluarea interimatului la Transporturi, premierul Victor Ponta a făcut o declaraţie privind privatizarea CFR Marfă care a declanşat o adevărată dispută între cele două Palate. „Contractul de vânzare a companiei CFR Marfă va fi semnat doar după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), probabil în luna septembrie, iar procedura de privatizare va fi finalizată în termen de 60 zile“, a declarat premierul în 24 iulie. 

Prima reacţie a venit din partea Preşedinţiei, prin vocea purtătorului de cuvânt, Bogdan Oprea. Acesta susţinea că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare deja atribuite, iar premierul Victor Ponta nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului şi încearcă să fugă de responsabilitate în privinţa privatizării CFR Marfă. În replică, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a afirmat că, „în condiţiile în care CSAT s-a pronunţat în legătură cu această privatizare înainte de derularea sa, trebuie să se pronunţe şi cu privire la rezultatele negocierii“. 

„Adevărul“ a analizat din punct de vedere legislativ care este circuitul unui contract de privatizare. Potrivit Legii Concurenţei (Legea 21/1996, art.46), dacă privatizarea unei companii prezintă riscuri pentru siguranţa naţională, Guvernul, la propunerea CSAT, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenţei Comisiei Europene în acest domeniu. 

Prima strategie de privatizare a CFR Marfă elaborată de Guvernul Ponta I a fost inclusă într-un proiect de Hotărâre de Guvern şi trimisă, în septembrie 2012, spre avizare la CSAT. Aceasta a fost, însă, respinsă. Guvernul a reformulat proiectul şi l-a prezentat, din nou, membrilor CSAT în data de 5 februarie 2013. „La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă»  S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care „CFR Marfă” - S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate“, se arată într-un comunicat CSAT de la acea dată.

CSAT ARE DREPTUL DE A DA AVIZ

Surse economice au declarat pentru „Adevărul“  că abia din «septembrie 2012 CSAT are dreptul să se pronunţe asupra contractelor de privatizare. Conform Hotărârii CSAT nr.73 din 27 septembrie 2012, referitoare la aplicarea articolului 46, din Legea Concurenţei, Consiliul Concurenţei va comunica CSAT „operaţiunile susceptibile să fie analizate din punctul de vedere al siguranţei naţionale“. Comunicarea adresată CSAT va conţine, obligatoriu, informaţii privind: părţile implicate şi datele lor de identificare, domeniul de activitate, modul de realizare a operaţiunii şi obiectul tranzacţiei. 

„GUVERNUL NU ARE TEMEI LEGAL SĂ CEARĂ IAR AVIZ“

Fostul ministru al privatizării în guvernarea CDR, Valentin Ionescu, a declarat pentru „Adevărul“ că Legea în baza căreia funcţionează CSAT prevede că acest organism avizează doar normativele aflate în faza de proiect, elaborate de Executiv, astfel că Guvernul nu are niciun temei să insiste pentru o nouă convocare a CSAT în chestiunea privatizării CFR Marfă.

„Nu are de ce să mai treacă o dată pe la CSAT, legea de funcţionare a Consiliului arată foarte clar, la articolul 4 litera d, că acest organism avizează doar proiecte normative, nu şi acte deja aprobate de Guvern. Puteau să meargă cu privatizarea CFR Marfă şi la Biserica Ortodoxă, este tot acelaşi lucru, dar aici avem de-a face pur şi simplu cu un joc politic, de imagine“, a spus Valentin Ionescu.

„De asemenea, şi legislaţia de privatizare arată că autoritatea publică este cea care stabileşte termenii de referinţă, iar în acest caz autoritatea este Ministerul Transporturilor, nu Guvernul; atunci când au fost la CSAT s-au stabilit aceşti termeni pentru chestiunile de securitate naţională de la CFR Marfă, acum nu au de ce să mai meargă a doua oară“, a mai spus fostul ministru.

RISC DE BLOCARE A PRIVATIZĂRII

Guvernul a anunţat că neformularea unei poziţii a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării în cazul contractului de privatizare a CFR Marfă se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei. Prin intermediul unui comunicat, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, arată că, până în prezent, CSAT a avizat de trei ori privatizarea CFR Marfă.

„Cu sau fără competenţe, CSAT a avizat de trei ori până acum privatizarea CFR Marfă. În 2011, 2012 şi 2013 s-au dat avize ale CSAT în legătură cu această privatizare. Guvernul aşteaptă în continuare convocarea CSAT de către preşedintele României şi formularea unei poziţii cu privire la finalizarea negocierilor pentru privatizarea CFR Marfă“, afirma purtătorul de cuvânt. Preşedintele Traian Băsescu spune că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei. Şeful statului l-a invitat pe Victor Ponta să nominalizeze cele trei contracte de privatizare care, potrivit premierului, au primit avizul Consiliului.

„De la intrarea în vigoare a Legii nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi până în prezent, CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitaţie, acest lucru neintrând în atribuţiile CSAT. Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, îl invită pe ministrul interimar al Transporturilor şi prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, să nominalizeze cele trei contracte de privatizare care, potrivit domniei sale, au primit avizul CSAT“, afirmă purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Bogdan Oprea. 

Băsescu nu-l vrea pe Silaghi „ţap ispăşitor“

Traian Băsescu a insistat, pe 22 iulie, ca Victor Ponta să rămână ministru interimar la Transporturi, pentru a finaliza privatizarea CFR Marfă. „CFR Marfă este o companie mare, o companie strategică. Cred că, dată fiind conjunctura de la Transporturi, ministrul interimar să rămână până la semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă“, a mai spus şeful statului, adăugând că „Ponta trebuie să îşi asume poziţia politică în continuare”. „Ceva mi se pare în neregulă, jocul care se face legat de privatizare. Ponta trebuie să îşi asume poziţia politică în continuare. Nu aş vrea să îl aud că a fost Silaghi, nu eu am fost“, a explicat Băsescu. Până pe 23 august, când şeful statului a afirmat că va lua o decizie cu privire la numirea lui Ovidiu Silaghi în fruntea Ministerului Transporturilor, „ar fi timpul să se semneze sau să se respingă semnarea contractului de privatizare“, a  conchis Traian Băsescu. (A contribuit Dan Străuţ)

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite