Ce schimbări vor aduce în România noile reglementări UE privind publicitatea politică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Parlamentul European a adoptat noi reguli de transparenţă pentru publicitatea politică. Europarlamentarul PNL Dan Motreanu a afirmat, că în acest context, autoritățile din România trebuie să reglementeze mai clar modul de cheltuire a banilor alocați pentru partide.

Europarlamentarul PNL Dan Motreanu explică noile norme adoptate de PE Foto: inquam photos
Europarlamentarul PNL Dan Motreanu explică noile norme adoptate de PE Foto: inquam photos

Parlamentul a adoptat noi norme privind transparența și direcționarea publicității politice, care vor face campaniile electorale și pentru referendumuri mai transparente și mai rezistente la interferențe. Noile norme vor reglementa reclamele politice, în special cele online, oferind în același timp un cadru pentru ca actorii politici să își facă publicitate mai ușor în întreaga UE”, a transmis Executivul European.

Europarlamentarul PNL Dan Motreanu afirmă că, în contextul adoptării de noi reguli la nivel european, autorităţile din România trebuie să adopte reglementări mai transparente în privinţa chelturii banilor alocaţi pentru partide.

În contextul schimbării regulilor la nivelul UE, autoritățile din România trebuie să adopte reglementări mai transparente în privința cheltuirii banilor alocați pentru partide.  Publicitatea politică plătită va trebui să fie marcată în mod clar și să fie furnizate o serie de informații-cheie, printre care numele sponsorului, afișat vizibil. De asemenea, trebuie să conțină o notificare menită să asigure transparența care să fie ușor de accesat și să precizeze suma cheltuită, proveniența fondurilor utilizate, legătura dintre publicitate și alegerile sau referendumurile relevante”, transmis europarlamentarul Dan Motreanu. 

Sponsorizarea reclamelor străine, interzisă cu trei luni înainte de alegeri

De altfel, pentru a proteja alegătorii de manipulare, în cazul publicității politice online: „folosirea datelor cu caracter personal pentru vizarea unui public-țintă în publicitatea politică online va fi permisă numai dacă datele au fost colectate de la persoana vizată, care și-a dat consimțământul pentru utilizarea lor în cadrul publicității politice”, a explicat europarlamentarul PNL. 

„Vor fi interzise tehnicile de direcționare și amplificare în materie de politică care utilizează sau deduc date cu caracter personal sensibile, cum ar fi originea etnică, convingerile religioase sau orientarea sexuală.

Pentru a limita ingerințele străine în procesele democratice europene, sponsorizarea reclamelor din afara UE va fi interzisă pe o perioadă de trei luni înaintea alegerilor sau referendumului”, a adăugat Motreanu.  

Noile reguli europene vizează doar reclamele politice remunerate.

Acestea nu afectează conținutul reclamelor politice și nici regulile privind desfășurarea și finanțarea campaniilor politice. Opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicarea privind organizarea sau participarea la alegeri nu sunt afectate”, a conchis eurodeputatul PNL.

Noile norme, esențiale în contextul anului electoral 2024

Conform Executivului European, raportorul Sandro Gozi (Renew, Franța) a declarat că odată cu apropierea alegerilor europene, toate platformele online majore ar trebui să înceapă să aplice noile norme.

Tehnologiile digitale îi fac pe cetățeni mai vulnerabili în fața dezinformării și a ingerințelor străine. Acum, mai mult ca oricând, este esențial să ne protejăm procesele democratice și electorale. Normele adoptate astăzi joacă un rol esențial în a-i ajuta pe cetățeni să discearnă cine se află în spatele unui mesaj politic și să facă o alegere în cunoștință de cauză atunci când se îndreaptă spre urne. Odată cu apropierea alegerilor europene, îndemnăm toate platformele online majore să înceapă să aplice noile norme cât mai curând posibil și să se asigure că spațiul digital rămâne un loc sigur pentru schimbul de idei și opinii politice”, a declarat raportorul Sandro Gozi (Renew, Franța).

Când intră în vigoare

Potrivit Parlamentului European, noile norme au fost adoptate în plen cu 470 de voturi „pentru”, 50 „împotrivă” și 105 abțineri. Consiliul trebuie să adopte în mod oficial textul.

Normele se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare, în timp ce definițiile și măsurile privind furnizarea nediscriminatorie a publicității politice transfrontaliere (inclusiv pentru partidele politice europene și grupurile politice europene) se vor aplica deja după 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite