Raport. Câți bani au cheltuit partidele pentru publicitatea pe rețelele sociale în ultimii ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Partidele politice au cheltuit în perioada 2019-2023 aproape 100 de milioane de lei pentru publicitate online, dintre care peste jumătate au fost cheltuiți de USR, PSD și PNL, arată o analiză s Expert Forum.

Majoritatea partidelor parlamentare au investit bani serioși pentru promovare FOTO Colaj
Majoritatea partidelor parlamentare au investit bani serioși pentru promovare FOTO Colaj

Între 2019 și 2023 au fost cheltuite aproape 100 de milioane de lei pentru teme politice, electorale și sociale prin reclame Facebook/Instagram (80 milioane lei) și Google/Youtube (18 milioane lei)”, arată o analiză publicată joi de Expert Forum. Potrivit raportului, peste jumătate din acești bani au fost cheltuiți de cele mai mari partide parlamentare.

USR a investit cel mai mult în comunicare online, urmat de PSD și PNL. Cu toate acestea, ca număr de reclame pe Facebook, cel mai activ a fost PNL, cu peste 70.000 de reclame, la distanță semnificativă de PSD și USR. Valoarea cheltuielilor USR din perioada 2019-2023 a ajuns la 15,51 milioane lei, în timp ce în cazul PNL a ajuns la 13,60 milioane lei, iar PSD la 13,59 milioane lei. Dintre formațiunile parlamentare, UDMR a mai cheltuit 1,32 milioane lei, Forța Dreptei circa 300.000 de lei, iar circa AUR 280.000 de lei

Potrivit sursei citate, campaniile cu peste 10 milioane de vizualizări la Google sunt concentrate în jurul alegerilor și sunt relativ puține, în timp Facebook a fost o resursă folosită mult mai intens. De altfel, partidele au avut strategii diferite de promovare ca metode vizuale și indicatori de targeting. Pe Google s-au folosit mai mult imagini (55%) și video (40%).

Bani pentru atragerea utilizatorilor din Capitală și pentru paginile liderilor partidelor

Potrivit analizei, atât în cazul Facebook, cât și la Google, cea mai mare parte a banilor partidelor politice s-au concentrat pe București, dar și pe câteva județe cu municipii importante precum Cluj, Brașov, Iași sau Timiș.

Pe Facebook, cheltuielile paginilor principale ale partidelor reprezintă 20-30% din totalul cheltuielilor.  Iar majoritatea partidelor parlamentare au investit mult și în paginile liderilor sau foștilor lideri, în timp ce în cazul PNL această tendință nu este la fel de vizibilă.

De asemenea nu s-au investit bani în pagina SOS România sau a Dianei Șoșoacă, iar AUR a dat relativ puțini bani. De altfel, unii din politicienii care au un număr mare de urmăritori sau multe interacțiuni nu sunt neapărat și cei care investesc mulți bani.

Publicații ce promovează anumite partide

Printre cei mai activi promotori de reclame politice pe Facebook se numără și o serie de publicații. Unele dintre acestea nu au conținut propriu, ci doar promovează articole din alte publicații, ceea ce arată că ar putea fi de fapt campanii plătite pentru promovarea sau discreditarea unor partide. Am identificat o serie de publicații care promovează excesiv anumite partide. Analiza identifică mai multe astfel de pagini care susțin AUR, dar și alte partide precum PSD, PNL sau USR/Plus”, arată Expert Forum.

Printre cei mai activi promotori de reclame politice se numără și o serie de publicații cum ar fi: Ziarul Puterea, Newsweek România, Guvernare.net, Politice.net sau Litere.net. Ultimele trei promovează mai degrabă conținut scris de alte publicații, ceea ce poate indica faptul că pot prelua anumite teme politice la comanda unor partide.

Cheltuieli ale publicațiilor online
Cheltuieli ale publicațiilor online

Litere.net și Politice.net sunt deținute de Stative Media, care a avut contracte cu PSD.

În cazul Litere.net doar o treime din linkurile promovate au legătură cu siteul, restul trimițând la pagini precum stiripesurse.ro, g4media.ro sau libertatea.ro, la fel s-a comportat și Readblog.news, dar acum nu mai este activ. Iar NewsFalcon, care nu are un site, a promovat 56 de reclame la 81.629 lei, toate făcând referire la articolele altor publicații.

Pagina salvamromania.org a cheltuit 366 de mii de lei, pentru 276 de reclame, legate de publicații foarte diverse (inclusiv site-ul propriu) și care par a favoriza în special USR-PLUS.  Pagina Grupul de Investigații Politice (GIP este condus de Mugur Ciuvică) a cheltuit 259 mii de lei, pentru 160 de anunțuri.

Pagina Online Report a publicat 106 anunțuri în valoare de 76.343 lei, cu linkuri atât pe pagina proprie, cât și către ale publicații online – de remarcat că pagina https://on-report.com are postări până în 2020, care par să sprijine PNL, în timp ce promovarea continuă până în 2023.

Totodată, sursa citată a identificat şi pagini-fantomă precum NewsGroup.biz, care a cheltuit 72.657 lei, dar al cărui conținut a fost blocat.

Pe de altă parte, potrivit sursei citate, cei mai mulți bani de promovare ale partidelor nu merg în campanii de promovare pe platformele sociale media, ci ajung la site-uri, TV și radio.

Datele existente nu permit a înțelege mai bine cum se cheltuie subvențiile. Cu toate acestea, putem concluziona că publicitatea online este o parte infimă din publicitatea politică. În 2023, partidele au cheltuit pentru primele 11 luni 110 milioane de lei pentru presă și propagandă din subvenții, însă în librăria de reclame a Facebook nu se regăsesc mai mult de 9 milioane. De asemenea, din 2021 s-au cheltuit pe propagandă din subvenții mai mult de 273 de milioane de lei, ceea ce depășește cu mult publicitatea online. Acest fapt ne arată că mare parte din banii de promovare nu merg în campanii de promovare pe platformele sociale media, ci ajung la siteuri, TV și radio”, mai concluzionează Expert Forum.

Principalele concluzii privind conținutul

  1. Topul popularității paginilor oficiale de partid nu corespunde cu topul popularității lor în sondaje. Mai exact, cei din USR au 1,3 milioane de interacțiuni în 2023 și AUR are 1,2 milioane de interacțiuni. În schimb,  partidele tradiționale, PSD și PNL, au 368.136, respectiv339.530 interacțiuni, ceea ce înseamnă numarul total de share-uri, like-uri și comentarii). 
  2. În topul politicienilor online îl regăsim pe George Simion, atât pe Facebook cu 1,3 milioane de următori, cât și pe TikTok cu 399 000 urmăritori și 5,7 milioane de like-uri ale conținutului. 
  3. În top 10 pagini politice intră din partea PSD Marcel Ciolacu și Gabriela Firea.
  4. Normalizarea dezinformării drept tactică de promovare politică online a ieșit din sfera expertizei partidelor extremiste și a intrat în mainstream.
  5. În topul paginilor populare, regăsim și pagina oficială USR și pagina lui Cătălin Drulă. 
  6. Top narațiuni din sfera dezinformării s-au concentrat în jurul discursului radical, deseori anti-UE și anti-american. În topul popularității conținutului de acest tip îi regăsim pe Luis Lazarus TV, George Simion, Claudiu Târziu, Cristian Terheș, Diana Șoșoacă și Ana Maria Gavrilă.
Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite