Cât și ce câștigă românii prin o aderare parțială la Schengen ANALIZĂ

0
Publicat:

Soluția aderării la spațiul Schengen cu transportul aerian este prezentată ca o oportunitate de decidenții politici, care subliniază beneficiile pe care le-ar aduce, însă specialiștii spun că marea miză e, de fapt, tot o intrare pe toate palierele.

FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Aderarea României și a Bulgariei la spațiul Schengen, însă doar cu frontierele aeriene, într-o primă etapă, așa cum a precizat Guvernul de la Viena, ar elimina controalele de la graniță pentru cetățenii care aleg să călătorească cu avionul în celelalte state membre. Prin urmare, nu ar mai fi nevoiți să stea la cozi, atât pe aeroportul din țară, cât și pe aeroporturile celorlalte state.

Eurodeputatul Victor Negrescu a explicat că soluția oferă șansa ca românii „să călătorească pe cale aeriană fără controale suplimentare. Deci, românii din diaspora se pot întoarce acasă pentru Sărbătorile Pascale fără să mai întâmpine dificultățile pe care le întâmpinau odinioară. De asemenea, și noi putem călători în alte zone din spațiul Schengen mult mai ușor“.

„Totodată, există și un transport pe cale aeriană care este efectuat, mai ales transportul de urgență sau transporturile care au legătură cu elemente de logistică, aspecte legate de sănătate sau de o componentă civilă de apărare. Toate acele transporturi, de asemenea, vor putea fi efectuate mult mai facil, fără să existe controale suplimentare, deci și pe zona aceasta economică există un avantaj. Evident că România, intrând pe cale aeriană în spațiul Schengen, va fi percepută diferit mai ales de investitori care vor putea să ajungă mult mai ușor la noi în țară. Vor avea posibilitatea să asigure transportul mai facil pentru propriii angajați care lucrează în diferite locații din spațiul Schengen și automat țara noastră poate deveni mai atractivă“, a explicat Victor Negrescu

Cu ochii pe componenta economică

Specialiștii consultați de „Adevărul“ susțin că ar fi un câștig mai degrabă modic pentru România, dat fiind că ochii ar trebui să fie și pe zona comercială, a exporturilor și importurilor. „Este extrem de puțin și ar fi o capcană pentru România să se mulțumească cu acest lucru. Miza totală este intrarea cu drepturi depline în spațiul Schengen, pentru că aici vorbim de o componentă economică ce înseamnă în principal atât deplasarea persoanelor, dar mai ales deplasarea mărfurilor, lucru care ar crește potențialul strategic și economic al României, dacă am fi stat cu drepturi depline în spațiul Schengen“, a explicat Răzvan Munteanu, analist de politică externă.

Totodată, potrivit analistului, rezultatul i-ar putea ajuta mai mult pe politicieni, atât pe cei din România și Bulgaria, cât și pe cei din Austria, ca să pară că fiecare parte a avut fie de câștigat, fie că a mai relaxat nivelul pretențiilor.

Air Schengen presupune doar persoanele care călătoresc cu avionul. Sigur, o să fie un procedeu mult mai rapid pentru acestea. Dar din punct de vedere strategic și economic, România nu câștigă absolut nimic, poate doar un capitol de imagine pe care unii politicieni ar putea să îl fructifice în favoarea lor. Aici mă refer atât la politicieni din România care pot să spună că am realizat ceva, dar și la politicieni din țările care se opun, pentru că până la urmă nu satisfac cu nimic interesele României“, a conchis Munteanu.

Nici Valeriu Turcan, fost consilier prezidențial, nu consideră o aderare parțială demnă de punctat drept câștig: „Ce se vehiculează că este oferit acum României este un surogat menit să reducă presiunea asupra Austriei și nimic mai mult. Este, de fapt, același refuz împachetat într-o folie mai colorată, specifică Sărbătorilor de Crăciun, cu un al doilea obiectiv evident, acela de a îndulci neprimirea în Schengen pentru guvernele și opinia publică din România și Bulgaria“.

Fostul consilier prezidențial susține că punctul principal era legat de traficul comercial: „Nu în materie de acces în aeroporturi era principala problema, unde Poliția de Frontieră și aeroporturile sunt de mult timp pregătite și cu procedurile exersate îndelung. Camioanele românești vor sta la aceleași cozi interminabile la frontierele Schengen și de aceste Sărbători. Toți știu exact ce înseamnă propunerea ambalată în folie lucitoare, dar încearcă să o prezinte, din rațiuni politice, drept un uriaș pas înainte, când, de fapt, nu e“, a mai subliniat Valeriu Turcan.

Totodată, analistul de politică externă Ștefan Popescu a precizat că Guvernul de la Viena creează, prin ingerințele sale pentru acceptarea României și Bulgariei în spațiul de liberă circulație european, un precedent. „Austria deschide o cutie a Pandorei condiționând intrarea cu aeroporturile în spațiul Schengen, care este cea mai ușoară problemă. Practic, nu înseamnă nimic pentru Austria, nu cedează nimic, pentru că este minimal“, a punctat Ștefan Popescu.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite