Alegerile parlamentare 2024. Cum afli secția la care ești arondat 

0
Publicat:

Alegătorii pot vota la secția corespunzătoare domiciliului sau reședinței lor, iar informațiile despre alocare se găsesc în Registrul Electoral, disponibil pe www.registrulelectoral.ro.

o mână cu un buletin de vot pe care îl introduce în urnă
Cum afli secția de vot pentru parlamentare. Foto: Istock

Alegerile parlamentare din 2024, unde se va stabili componența Senatului și a Camerei Deputaților, sunt programate pe 1 decembrie, chiar de Ziua Națională a României. Cetățenii români pot vota atât în țară, cât și din străinătate.

Alegătorii pot vota la secția unde sunt arondați conform domiciliului sau reședinței. De regulă, veți fi inclus pe lista permanentă pe baza domiciliului, dar dacă v-ați înregistrat reședința la primărie, veți fi alocat unei secții conform adresei de reședință. Aceste informații se regăsesc în Registrul Electoral, care poate fi consultat pe pagina www.registrulelectoral.ro. 

Diferența dintre domiciliu și reședință

Domiciliul este definit de art. 87 din Codul Civil ca fiind locul unde o persoană își declară locuința principală. Această adresă apare pe actele de identitate și este esențială pentru exercitarea drepturilor și libertăților cetățenești.

Pe de altă parte, reședința, conform art. 88 din Codul Civil, se referă la locul unde o persoană are o locuință secundară. Pentru a declara o astfel de locuință, este necesară obținerea vizei de flotant, conform OUG 97/2005. Reședința poate fi stabilită, de exemplu, pentru studenți care locuiesc în cămine sau pentru cei care stau cu chirie în alte orașe.

Este important de menționat că o persoană nu poate avea simultan decât un singur domiciliu și o singură reședință, indiferent de numărul de proprietăți deținute. Dacă cineva are mai multe locuințe, poate alege să își stabilească domiciliul sau reședința într-una dintre ele.

Alegerile parlamentare 2024 secție vot arondare aep

Data alegerilor, 1 Decembrie, a fost stabilită prin Hotărârea Guvernului (HG) 755/2024. De asemenea, Guvernul a emis acte normative (HG 1034/2024, HG 1035/2024, HG 1036/2024) pentru a reglementa calendarul acțiunilor și detaliile necesare desfășurării alegerilor.

Astfel, alegătorii cu domiciliul în țară și reședința în străinătate, precum și cei cu domiciliul în străinătate, trebuie să se înregistreze în Registrul Electoral cu adresa din străinătate pentru votul la secția de votare, termenul-limită fiind 16 septembrie. În aceeași perioadă, misiunile diplomatice și oficiile consulare trebuie să comunice Autorității Electorale Permanente propunerile pentru sediile secțiilor de votare din străinătate.

Până pe 17 octombrie, aceleași categorii de alegători se pot înregistra în Registrul Electoral cu adresa din străinătate pentru votul prin corespondență, înregistrarea realizându-se online pe site-ul votstrainatate.ro. Înregistrarea românilor din străinătate care doresc să voteze a început pe 1 aprilie.

Campania electorală va debuta pe 1 noiembrie și se va încheia pe 30 noiembrie, la ora 7:00, când începe prima zi de votare în străinătate (ora locală). Prima zi de votare în străinătate se va încheia, în mod normal, la ora locală 21:00, dar va putea fi extinsă până la 23:59, dacă există alegători la secția de votare.

1 decembrie este, de asemenea, a doua zi de votare în străinătate și coincide cu ziua de votare din țară. Votarea în țară începe la ora 7:00 (ora locală) și se termină, de obicei, la 21:00, cu posibilitatea de prelungire până la 23:59, în funcție de prezența alegătorilor.

În România, votarea se desfășoară într-o singură zi, care, conform Legii 208/2015, trebuie să fie duminică. În străinătate, votarea se desfășoară și în ziua de sâmbătă imediat anterioară datei votării.

Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în România care se află în țară în ziua votului își pot exercita dreptul de vot la secțiile organizate în România, având nevoie de unul dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votului:

  • cartea de identitate
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate
  • pașaportul diplomatic
  • pașaportul diplomatic electronic
  • pașaportul de serviciu
  • pașaportul de serviciu electronic
  • carnetul de serviciu militar, pentru elevii din școlile militare.

Cetățenii români cu domiciliul în România, dar care sunt înscriși în Registrul Electoral cu adresa de reședință în străinătate, își pot exercita dreptul de vot la secțiile organizate în străinătate cu unul dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votului, însoțite de un document oficial emis de statul străin pentru a atesta reședința:

  • cartea de identitate
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate
  • pașaportul diplomatic
  • pașaportul diplomatic electronic
  • pașaportul de serviciu
  • pașaportul de serviciu electronic
  • pașaportul simplu
  • pașaportul simplu electronic
  • pașaportul simplu temporar.

Cetățenii români cu domiciliul în străinătate pot vota la secțiile de votare organizate în străinătate, având nevoie de unul dintre următoarele acte de identitate, valabile în ziua votului:

  • pașaportul simplu, cu menționarea țării de domiciliu
  • pașaportul simplu temporar, cu menționarea țării de domiciliu
  • pașaportul simplu electronic, cu menționarea țării de domiciliu.
Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite