Gabriela Alexandrescu: „Festivalul Brazilor de Crăciun înseamnă copii care continuă sau reiau şcoala, rechizite, o masă caldă sau medicamente“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gabriela Alexandrescu la o ediţie anterioară a Festivalului Brazilor de Crăciun Foto: Salvaţi Copiii România
Gabriela Alexandrescu la o ediţie anterioară a Festivalului Brazilor de Crăciun Foto: Salvaţi Copiii România

Pentru multe familii din România pandemia a însemnat o creştere dramatică a sărăciei de pe urma căreia au avut de suferit mai ales copiii. Gabriela Alexandrescu, preşedintele executiv al organizaţiei Salvaţi Copiii România, face apel la solidaritate în pragul Sărbătorilor de iarnă.

Adevărul: Ce arată statisticile din România referitor la sărăcia copiilor? Ce înseamnă copil sărac?

Gabriela Alexandrescu: Cele mai recente statistici arată că, pentru prima dată în ultimii cinci ani, riscul de sărăcie sau excluziune socială a crescut pentru copiii din România. În 2020, potrivit datelor oficiale Eurostat, 1.511.000 de copii din România (41,5%) se aflau în risc de sărăcie sau excluziune socială. Asta înseamnă cu 50,000 mai mulţi copii vulnerabili, faţă de anul anterior. Iar ultimii aproape doi ani de criză sanitară au afectat cu precădere acei copii care se aflau deja în situaţii vulnerabile şi pentru care accesul la educaţie nu a putut fi asigurat, tabletele sau internetul nu ajung în multe dintre locuinţele din România. Tot pentru aceştia, calitatea hranei a fost afectată, iar accesul la servicii medicale a fost îngreunat, mai ales în cazul copiilor bolnavi cronic.

Care a fost impactul pandemiei asupra familiilor cu copii şi ce tipuri de intervenţie nu mai pot fi amânate? 

Fiecare familie a resimţit efectele pandemiei, însă pentru categoriile vulnerabile, cu atât mai mult vorbim despre un uriaş pas în spate. Potrivit unui raport al Salvaţi Copiii România, din luna aprilie 2020, 23% dintre părinţi se aflau în incapacitatea de a procura medicamente pentru copiii lor, în vreme ce 15% spuneau că nu au acces la servicii medicale pentru copii. Vorbim, în plus, despre copiii cu dizabilităţi, mai ales cei din zonele rurale şi copiii de etnie romă, care sunt în risc crescut de excluziune socială şi segregare, inclusiv în ceea ce priveşte educaţia. Iar o categorie în mod special afectată este cea a copiilor proveniţi din mame adolescente, care nu sunt imunizaţi la timp şi nu beneficiază de acces periodic la servicii medicale. Aceaste situaţii trebuie corectate urgent, pentru a putea micşora decalajele şi asigura copiilor respectarea drepturilor fundamentale. Pentru a schimba în mod real statisticile, pentru a putea ajuta un copil să iasă din comunitatea vulnerabilă, e nevoie de un program integrat de politici publice, dar, mai ales, e nevoie de proiecte coerente, care să fie continuate indiferent de modificările de pe scena politică. 

Pentru mulţi părinţi bradul de Crăciun şi cadourile rămân doar o dorinţă neîmplinită. Cum ajută festivalul pe care îl organizează Salvaţi Copiii de ani buni?

Festivalul Brazilor de Crăciun înseamnă copii care continuă sau reiau şcoala deja abandonată, înseamnă rechizitele de care au nevoie zilnic şi o masă caldă sau medicamentele necesare pentru a fi sănătoşi pe parcursul întregului an. Acolo unde statul nu face, unde autoritatea pare că s-a retras, e nevoie de noi şi de solidaritatea noastră. Prin cele 20 de ediţii de până acum, Festivalul Brazilor de Crăciun a devenit polul de solidaritate al anului: au fost astfel colectate fonduri totale de 6.517.800 euro, iar 112.285 de copii proveniţi din medii sociale precare au beneficiat de sprijin socio-economic, pentru a putea fi integraţi educaţional şi pentru a se preveni abandonul şcolar, au fost incluşi în programe de tip Şcoala după şcoală, A doua şansă sau Gradiniţa Estivală.

Cum ajunge un brad în festivalul pe care-l organizaţi? Pare un eveniment elitist – este într-adevăr? Au fost şi voci care s-au plâns că braduţii creaţi nu au fost selectaţi. Care sunt criteriile de selecţie şi cine face alegerea? 

Tradiţia evenimentului este ca designeri cunoscuţi şi apreciaţi să creeze brazii de Crăciun pe care companiile să-i liciteze în cadrul Galei. Creatorii de brazi care au intrat în licitaţia cu strigare în anul anterior sunt invitaţi să participe la ediţia următoare. Pe lânga aceştia, membrii Comitetului de organizare al Festivalului pot invita alţi designeri/artişti în lucrările cărora au încredere că vor atrage fonduri semnificative la licitaţie. Sunt bineveniţi şi alţi designeri/artişti mai putin cunoscuţi, care doresc să se alăture evenimentului de strângere de fonduri, dacă îşi anunţă intenţia de a participa din timp şi dacă portofoliul acestora este apreciat de către membrii Comitetului de organizare ca fiind în linie cu tema evenimentului – Crăciunul şi educaţia copiilor – şi având potenţial pentru a atrage fonduri. 

Care sunt donatorii cei mai activi – din ce zonă economică vin – şi ce e întâmplă cu donaţiile? Există şi donatori individuali? 

Susţinătorii şi partenerii noştri provin din toate mediile, iar implicarea lor constantă este cea care dovedeşte că binele comun depinde de efortul colectiv, de responsabilitate socială. Avem alături companii care licitează la Festivalul Brazilor de Crăciun sau aleg să sponsorizeze cu 20% din impozitul pe profit. Ne susţin artişti şi designeri care an de an îşi pun talentul în slujba binelui prin lucrările pe care aleg să le ofere spre licitaţie. Şi ne sunt parteneri în misiunea noastră de a corecta inegalităţile între copii zeci de mii de români care aleg să doneze lună de lună prin intermediul site-ului salvaticopiii.ro sau prin SMS la 8844 cu textul SALVEZ. Tuturor le mulţumim, pentru că fiecare efort ne ajută să facem diferenţa în vieţile copiilor. 

Cât de sensibili sunt românii când vine vorba de solidaritatea cu persoanele vulnerabile şi, mai ales, cu copiii din mediile defavorizate? 

Românii nu pot sta cu mâinile în sân, ştiam asta şi ne-a fost dovedit o dată în plus în ultimii doi ani. De exemplu, la începutul acestui an, printr-o mobilizare impresionantă, spitalul Grigore Alexandrescu a primit două ambulanţe în doar şapte zile. Peste 100.000 de copii sunt incluşi în programele noastre de educaţie, în 102 de unităţi medicale din toată România există 930 de echipamente medicale, care au ajutat la supravieţuirea şi susţinerea tratamentului a peste 130.000 de copii. Toate aceste lucruri le-au făcut românii! 

Care a fost cea mai mare sumă strânsă până acum la un astfel de eveniment şi ce s-a întâmplat cu ea? 

Cum spuneam până acum au fost astfel colectate fonduri totale de 6.517.800 euro, iar anul trecut, de exemplu, cei 30 brazi licitaţi în seara de gală a Festivalului Brazilor de Crăciun au obţinut fonduri totale în valoare de 474.600 de euro, demonstrând că solidaritatea socială e mai puternică decât criza. Cel mai râvnit brad a depăşit 100.000 de euro, iar pomul de Crăciun al lui Smiley a obţinut 60.000 de euro. Toate aceste sume devin programe de reintegrare socio-educaţională pentru copii, corectându-se, astfel, disparităţile sociale care i-ar condamna să nu poată rupe cercul vicios al sărăciei. 

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite