Bilanţul sinuciderii patronului Omnia Turism: mii de români au rămas fără vacanţe şi o ţeapă de 7,4 milioane de euro

Bilanţul sinuciderii patronului Omnia Turism: mii de români au rămas fără vacanţe şi o ţeapă de 7,4 milioane de euro

Tot mai mulţi turişti se plâng de ţepele pe care le primesc de la agenţiile de turism FOTO Sever Gheorghe

Sinuciderea lui George Negru, patronul Omnia Turism, a scos la iveală cele mai rele situaţii în care se pot trezi turiştii care îşi cumpără pachete prin agenţii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Toţi turiştii care au cumpărat un pachet turistic prin agenţia Omnia Turism riscă să nu mai plece în vacanţă, deşi au biletele de avion plătite, pentru că agenţia nu le-a plătit cazarea, a avertizat ministrul Turismului Mircea Dobre. El a făcut de asemenea un apel la toţi turiştii care achiziţionează o vacanţă prin agenţie de turism, pe care îi roagă să verifice dacă touroperatorii respectivi le-au plătit mai departe cazarea şi biletele de avion.
 
Avertismentul ministrului vine în contextul în care, după ce patronul agenţiei Omnia Turism, George Negru, s-a sinucis, din cauza problemelor financiare, mii de turişti au rămas „uitaţi” în ţări străine, unde erau plecaţi deja în vacanţe, iar alţii sunt nevoiţi să nu mai plece, deoarece agenţia nu mai are de unde le plăti vacanţele. Un număr de 244 de turişti se regăsesc în prezent în prima situaţie, ei fiind plecaţi cu Omnia în străinătate, iar circa 158 îşi plătesc singuri cazarea. 
 
„Turiştii sunt în regulă, nu mai avem reclamaţii. Toţi cetăţenii români sunt în siguranţă”, a punctat ministrul Mircea Dobre. În schimb, alţi 202 de turişti trebuiau să plece în vacanţe în perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017, de la ei fiind încasaţi aproximativ 433.000 de euro. Pentru anul 2018, agenţia planificase excursii pentru 8.300 de clienţi, cărora le-a vândut pachete în valoare de 11,4 milioane de euro, din datele Ministerului Turismului. 
 
Pagube de milioane de euro
 
Din suma menţionată, 7,4 milioane de euro se poate trece deja la pierderi, reiese din analiza ministerului Turismului. „Cred că este cea mai mare pagubă realizată de o agenţie de turism de după Revoluţie încoace. Este un lucru grav, cu toate că din punctul de vedere al activităţii totul funcţiona perfect. Dar nu înseamnă că toate agenţiile sunt de genul acesta. Exclus!”, a spus ministrul Mircea Dobre.
 
O listă a agenţiilor de turism care se consideră păgubite de Omnia Turism circulă pe internet. Ele au achiziţionat pachete de vacanţe, iar acum se văd în imposibilitatea de a-şi achita obligaţiile faţă de destinatarii finali – turiştii - deoarece firma lui George Negru nu a virat banii către hotelurile din străinătate sau către companiile aeriene. 
Nu mai puţin de 84 de operatori de turism s-au înregistrat până în după-amiaza zilei de miercuri, 18 octombrie, pe o listă a celor care au pierdut bani în urma contractării unor pachete turistice de la Omnia, iar valoarea declarată provizorie a pagubei depăşeşte 555.000 de euro. Conform ministrului Turismului, cea mai mare pagubă este de 300.000 de euro, înregistrată de o agenţie al cărei nume nu l-a dezvăluit şi care nu apare în lista celor 84.
 
Păgubiţii nu au de unde să primească despăgubiri 
 
Problema cea mai mare pentru turişti este că aceştia nici nu vor mai pleca în vacanţe, dar este şi puţin probabil să îşi mai recupereze banii daţi. În primul rând, pentru că Omnia avea poliţă de despăgubire de numai 50.000 dolari, după cum au transmis reprezentanţii Omniasig, unde era încheiată poliţa. Ceea ce înseamnă că fiecare din cei 8.300 de turişti va primi drept despăgubire circa 5 euro. De asemenea, în conturi compania mai avea doar 30.000 de dolari, care sunt totuşi blocate de bănci, potrivit ministrului Mircea Dobre.
 
Vina, pe ASF
 
Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) de „lipsă de profesionalism” şi spune că autoritatea nu a transmis încă datele necesare realizării unui ordin comun, în vederea stabilirii instrumentelor de garantare a pachetelor de servicii turistice la vânzare, instrumente ce vor asigura inclusiv repatrierea turiştilor. 
 
Mai mult, Guvernul României a adoptat în data de 30 august o ordonanţă ce cuprinde o serie de măsuri în domeniul turismului menite să contribuie, pe de o parte la protecţia turiştilor iar, pe de altă parte, la întărirea disciplinei în materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice.
 
De asemenea, ministrul Turismului a anunţat, ca urmare a cazului Omnia Turism, că va fi emis un amendament la această Ordonanţă conform căruia agenţiile de turism vor putea vinde pachete turistice pe o perioadă de maximum 12 luni.
 
De ce dau tot mai multe ţepe agenţiile de turism
 
România deţine în momentul de faţă cel mai mare număr de agenţii de turism din Uniunea Europeană, avertizează Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor - InfoCons. „Din păcate în domeniul agenţiilor de turism, orice cetăţean îşi deschide o agenţie de turism, face două plecări, dă două ţepe, o închide şi, din păcate, peste o lună îşi deschide o nouă agenţie de turism. Este până la urmă o atingere directă asupra consumatorului, a cetăţeanului”, a explicat Mierlea pentru „Adevărul”. 
 
Potrivit acestuia, câtă vreme agenţiile sunt autorizate de Ministerul Turismului, cetăţenii nu ar trebui să stea si să verifice dacă au toate actele în regulă. În schimb, ar putea boicota ofertele lor şi ar putea face rezervările direct la unităţile de cazare din străinătate. 
 
„Eu cred că printr-o reglementare drastică vor rămâne doar 20% din agenţiile de turism de pe piaţă dar măcar să fie nişte agenţii care să funcţioneze la un standard corect. Dacă vor creşte preţurile serviciilor, asta e o cu totul altă discuţie, dar în momentul în care vrem să îi lăsăm pe toţi ca să fie preţuri mici, asta înseamnă şi posibilitatea foarte mare de ţeapă. Cetăţeanul mai bine plăteşte 10 lei în plus decât să fie stresat că e cu familia în concediu şi doarme pe plajă în loc să doarmă într-o cameră de hotel. Nu trebuie să reinventăm roata, există o practică la nivel european, să luăm state precum Spania, Germania, avem metodologie, avem modele de bună practică”, a completat Mierlea. 
 
Acesta a precizat că, în cazul cetăţenilor păgubiţi de Omnia Turism, mare lucru nu se mai poate face. La fel au explicat şi oficialii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România, care spun că şansele turiştilor de a-şi recupera banii sunt egale cu zero. „Turiştii care nu mai pleacă în vacanţele plătite deja sunt îndrumaţi să depună dosarul de despăgubire la societatea de asigurări cu care avea contract agenţia, şi anume Omniasig”, arată ANAT.
 
La ce să fim atenţi când alegem agenţia de turism
 
Dat fiind numărul tot mai mare de clienţi care au fost păgubiţi de agenţiile de turism, specialiştii spun că, atunci când alege o agenţie, turistul trebuie să fie atent la cateva aspecte. „Verificaţi dacă agenţia de turism are licenţă de la Autoritatea Naţională de Turism (ANT)”, spun specialiştii. O listă completă cu agenţiile care funcţionează legal poate fi accesată pe site-ul instituţiei. Apoi, este esenţial ca potenţialul client să verifice dacă agenţia are poliţă de asigurare în caz de insolvabilitate sau falimet, care, dacă nu este găsită online, poate fi solicitată de la sediul agenţiei, înainte de semnarea unui contract pentru un pachet de vacanţă. De asemenea, este esenţial ca turistul să aleagă o agenţie cunoscută la nivel naţional dar şi să verifice, pe site-ul Ministerului Finanţelor, cât de stabilă din punct de vedere economic este agenţia pe care urmează să o aleagă.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: