Dacă nu vom avea o decizie a parlamentului privind prelungirea stării de alertă, cu lista restricţiilor pe care le impune această prelungire, totul devine o joacă de grădiniţă. Că astfel de măsuri sunt necesare, este posibil să fie adevărat. Numai că decizia nu e la CNSU, nici la guvern, ci la parlament.

Se repetă istoria, uităm într-o lună de zile

Să repetăm discuţia de acum o lună, poate învaţă şi premierul Orban şi nu mai uită (aici).

Eu nu sunt un fan al parlamentului actual, dar unde-i lege şi Constituţie nu-i tocmeală. Nu respectăm Constituţia în funcţie de cât de „fain” e parlamentul!

Acum o lună premierul a admis, era prea evidenţă situaţia, ce spune Constituţia la art 53: doar parlamentul are acest drept.

(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.

Pentru că a acceptat extrem de târziu acest articol, şi a crezut că el ştie mai bine cum pot fi protejate vieţile şi sănătatea cetăţenilor, a trimis un proiect de lege în parlament cu doar patru zile înaintea expirării Stării de Urgenţă. Parlamentul s-a mobilizat, şi după 8 zile fără legislaţie corespunzătoare, a emis în două zile legea referitoare la starea de alertă, necesară restrângerii, în continuare, a unor drepturi şi libertăţi.

Mai mult, premierul Orban declara:

„Noi aşteptăm decizia Curţii Constituţionale de miercuri, ca urmare a sesizării depuse de Avocatul Poporului şi, funcţie de această decizie, vom corecta actul normativ care reglementează starea de urgenţă printr-o ordonanţă, astfel încât să lăsăm totuşi anumite instrumente privitoare la aplicarea regulilor imediat la ieşirea din starea de urgenţă. Probabil nu vom putea da amenzi, dar regulile vor fi stabilite prin hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă”.

Premierul n-a auzit de art 115 alin 6 din Constituţie:

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

Care spune clar, ca şi deciziile CCR, că nu poate da OUG care să afecteze drepturile şi libertăţile fundamentale. Cu toate acestea, deşi nici OUG-uri, nici HG-uri nu pot restrânge drepturi şi libertăţi fundamentale, în mintea premierului Orban ele pot fi restrânse de decizii ale CNSU! Te freci la ochi şi nu-ţi vine să crezi! Este valabilă explicaţia pe care am dat-o mereu: puterea îţi ia minţile!

Ieri seară CNSU a adoptat iarăşi restrângeri ale drepturilor şi libertăţilor fundamentale, fără să aibă dreptul să o facă. Un exemplu:

Art. 7 (2) În interiorul centrelor comerciale prevăzute la alin. (1), nu se permite:

a) activitatea restaurantelor, cafenelelor sau altor asemenea localuri publice, cu excepţia celor dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanţe minime de 2 metri între mese şi cel mult 4 persoane care nu sunt membri ai aceleiaşi familii la o masă.

Art.12 Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, pentru punere în aplicare prin ordine şi acte administrative ale conducătorilor acestora.

Domnilor Orban, Arafat, Tătaru. Ordinele şi actele administrative nu pot restrânge drepturile şi libertăţile fundamentale. De câte ori să repetăm ca să înţelegeţi? Aşa scrie în Constituţie! Că dnii Arafat şi Tătaru profită de situaţia de pandemie ca să-şi arate „muşchii”, inclusiv în faţa premierului, e una. Dar să condamni mii de unităţi hoteliere să nu-şi poată relua activitatea, să obligi cetăţenii români şi străini să vină cu mâncarea de acasă în concediu, pentru că nu vrei tu să se deschidă restaurante în hoteluri, este total inacceptabil şi impardonabil.

De altfel, restricţiile impuse ieri de CNSU nu conţin amenzi şi sancţiuni. Şi nici „componentele” Sistemului Naţional de Urgenţă nu pot da sancţiuni. Atunci cum speră premierul Orban că vor fi respectate?

Concluzie

Este incredibil că se repetă situaţia de la expirarea Stării de urgenţă, după nici o lună. Orbiţi de puterea absolutia pe care cred că le-o oferă pandemia de COVID-19, premierul Orban, miniştrii săi şi dl Arafat încalcă grosolan Constituţia. Soluţia legală era să înainteze în proiect de lege parlamentului, cu restricţiile la drepturi şi libertăţi fundamentale pe care le cred necesare în continuare. Dacă parlamentul adoptă legea, intrăm în cadrul legal şi constituţional. Dacă nu, restricţiile decise de CNSU nu au nicio valoare legală. Se adresează celor speriaţi de COVID, care nu ştiu Constituţia şi legislaţia în vigoare.