Statul îi izolează pe locuitorii cătunelor

Statul îi izolează pe locuitorii cătunelor

Pentru că numărul de pasageri scade constant din cauza depopulării unor zone rurale şi la un moment dat unele trasee vor ajunge nerentabile din punct de vedere economic

Guvernul a dat săptămâna trecută o Ordonanţă de Urgenţă controversată care urmează să izoleze sute de localităţi lăsându-le fără legătură cu municipiile reşedinţă de judeţ. Concret, este vorba modificarea şi completarea Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale şi a Legii serviciilor de transport public.

Ştiri pe aceeaşi temă

Practic, odată cu adoptarea ordonanţei, transportul judeţean îşi pierde statutul de serviciu public şi deci obligatoriu, fiind trecut în categoria transportului comercial. „Statutul de serviciu public pe care transportul judeţean îl avea până marţi însemna că statul, prin consiliile judeţene, trebuia să se asigure că toate cătunele, comunele şi localităţile sunt legate la reţeaua naţională de transport public. În cazul localităţilor şi comunelor izolate, unde rutele de transport public sunt deseori nerentabile pentru transportatori, consiliile judeţene plătesc subvenţii transportatorilor care câştigă licenţele pentru respectivele rute tocmai pentru a se asigura că acei oameni nu rămân izolaţi complet de restul lumii”, arată expertul în politici publice Marius Ghincea.

Impact traumatic

Acesta mai susţine că OUG-ul elimină baza legală care permitea plata acestei subvenţii. Dacă transportul judeţean nu mai este serviciu public, atunci statul nu mai are îndatorirea de a asigura că toată lumea are acces la acesta. „Asta înseamnă că transportatorii nu vor mai primi subvenţiile pentru aceste rute nerentabile şi vor renunţa să le mai deservească, ceea ce va duce la izolarea a zeci de mii de oameni. O sa ajungem în situaţia în care nu se va mai putea ajunge în multe comune izolate decât dacă ai maşină personală sau căruţă. Impactul va fi cu adevărat traumatic pentru cei care fac naveta din aceste comune izolate la locurile de muncă din oraşele mai mari, pentru bătrânii care trebuie să meargă la oraş pentru a vedea un doctor sau pentru liceenii care fac naveta”, precizează Marius Ghincea. 

Se leapădă de responsabilitate

La rândul lui, sociologul Mircea Kivu susţine că prin această modificare statul se leapădă, practic, de orice responsabilitate faţă de cei care stau în localităţile izolate. „Una dintre funcţiile statului este să-i ajute pe toţi cetăţenii să trăiască omeneşte. Dacă era serviciu public, transportul judeţean era obligatoriu pentru toată lumea. Dar liniile care ajung în cătune şi care din punct de vedere economic nu rentează vor fi, evident, anulate. Şi vor ajunge izolaţi acei oamenii care şi aşa sunt necăjiţi. Oricum sunt curios ce efect va avea la următoarele alegeri locale această reglementare aprobată fără o prea largă consultare publică”, a precizat Mircea Kivu. 
 
Aşa vor ajunge izolaţi oamenii aceia din catune care şi aşa sunt necăjiţi
Mircea Kivu
sociolog
 
Prim vicepresedinte Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu,  susţine însă că în acest moment nu se pune problema desfiinţării unor linii judeţene de transport, dar admite că la un moment dat operatorii ar putea să se gândească să aibă în vedere astfel de măsuri. „Sistemul transportului judeţean funcţionează de ani de zile fără absolut niciun fel de compensaţie financiară din partea consiliilor judeţene. Pe principii pur comerciale de rentabilitate a respectivelor linii. Acestea au fost considerate de interes public, dar bani nu s-au virat de la bugetele judeţelor şi cu toate astea, în prezent, licenţele de transport acoperă toate traseele. Totuşi, autorităţile judeţene trebuie să se pregătească pentru că numărul de pasageri scade constant din cauza depopulării unor zone rurale şi la un moment dat unele trasee vor ajunge nerentabile din punct de vedere economic. Aşadar consiliile judeţene trebuie să facă studii de mobilitate pentru a avea timp să se pregătească financiar pentru subvenţionarea unor astfel de linii nerentabile”, a precizat Augustin Hagiu. 

Şi Cristian Anton, directorul Departametului Juridic, Petiţii şi Relaţii Internaţionale din Autoritatea Rutieră Română, susţine că firmele de transport nu au primit bani de la consiliile judeţene pentru finanţarea unor trasee . „În viitor menţinerea în viaţă a unei linii nerentabile va fi în aria de responsabilitate a autoriţilor din fiecare judeţ în parte, care cunosc cel mai bine situaţia”, a precizat Cristian Anton. 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările