Mersul incorect îţi afectează coloana

Mersul incorect îţi afectează coloana

Mersul incorect îţi afectează coloana

Felul în care păşeşti are un impact major asupra posturii tale şi, implicit, asupra sănătăţii coloanei vertebrale. Fiecare pas greşit înseamnă un real şoc pentru articulaţiile coloanei.

Ai observat că încălţămintea ta are talpa tocită doar pe o parte? Acesta este unul dintre semnele că, atunci când mergi, centrul tău de greutate este deviat faţă de poziţia normală.

De asemenea, dacă observi că una dintre tălpi este mai tocită decât cealaltă înseamnă că greutatea corpului tău nu este distribuită în mod egal pe ambele picioare.

Paşii greşiţi duc la dureri de spate

Una dintre consecinţele posturii incorecte şi mersului dezechilibrat este durerea de spate. O persoană face între cinci şi 10.000 de paşi pe zi cu un singur picior. Iar fiecare pas greşit implică o presiune anormală asupra articulaţiilor membrelor, dar şi asupra celor de la nivelul zonei lombare a coloanei vertebrale.

Dar ce înseamnă paşi greşiţi? Specialiştii sunt de părere că mai mult de 90 la sută din populaţie calcă incorect. Unii dintre noi au un mers prea apăsat şi calcă mai mult pe călcâi, ceea ce declanşează un şoc la nivelul vertebrelor lombare.

Alţii păşesc mai mult cu partea exterioară a piciorului sau predominant cu cea interioară. Mersul corect presupune o rulare naturală a tălpii şi distribuirea presiunii corpului pe întreaga ei suprafaţă.

Evită pantofii care sunt prea strâmţi, pentru că îţi comprimă degetele.

Încălţămintea «strică» mersul

Medicii susţin că, pentru a păşi corect, ar trebui să mergem desculţi, cea mai mare parte a încălţămintei fiind realizată în aşa fel încât ne „strică” mersul.

Încălţămintea cu talpă dreaptă nu respectă curburile fiziologice ale tălpii piciorului, iar pantofii care se îngustează spre vârf comprimă partea cea mai lată a piciorului, ceea ce duce, în mod normal la un dezechilibru al corpului.

Restul corpului încearcă să compenseze acest dezechilibru şi, de aceea, se pune o presiune suplimentară pe articulaţiile genunchilor, şoldurilor şi pe cele de la nivelul vertebrelor.

Tocurile, extrem de nocive

Coloana lombară este cea mai afectată de mersul incorect

Pentru că nu este posibil să mergem desculţi pe stradă, specialiştii ne recomandă achiziţionarea încălţămintei care permite o rulare cât mai naturală a tălpii. În primul rând, o pereche de pantofi buni trebuie să se potrivească perfect pe picior.

Dacă îţi provoacă frecvent bătături şi dureri la nivelul călcâielor şi degetelor, ar trebui să renunţi la ei. Pantofii cu toc nu sunt recomandaţi, deoarece presupun o poziţie anormală a tălpii, asemănătoare mersului pe vârfuri. Când mergem pe vârfuri, greutatea corpului nu poate fi susţinută corect şi, prin urmare, sunt suprasolicitate articulaţiile genunchilor, şoldurilor şi spatelui.

Statistică

90 la sută din populaţie prezintă un dezechilibru postural.

Care este postura corectă

Şi postura în timpul mersului este importantă pentru menţinerea curburilor naturale ale coloanei vertebrale.

În mod normal, capul, coşul pieptului şi pelvisul trebuie să fie aliniate cu călcâiele. Iar în timpul mersului, umerii trebuie să fie drepţi, dar relaxaţi.

Analiza plantară computerizată identifică problemele

Persoanelor care au dureri în partea de jos a spatelui li se recomandă efectuarea unei analize plantare computerizate. Acest test identifică zonele de presiune de la nivelul piciorului în timpul mersului prin intermediul unei platforme cu senzori.

Cu ajutorul acestui test, medicul poate observa cu precizie stilul de mers al pacientului şi poate recomanda, în cazul în care este nevoie, susţinători plantari pentru corectarea mersului sau chiar încălţăminte ortopedică. Amprenta plantară se poate realiza în cabinetele private de ortopedie.

Specialistul nostru
Dr. Gheorghe Popescu
medic primar ortopedie
Spitalul de Urgenţă Floreasca

Presiunea ce acţionează la nivelul articulaţiilor coloanei vertebrale nu este uniformă, ea depinzând de factori anatomici, fiziologici, patologici şi profesionali. În ortostatism (stat în picioare) presiunea asupra articulaţiilor creşte.

Pentru a evita o creştere patologică a presiunilor, trebuie respectate câteva elemente profilactice şi anume: greutatea corporală trebuie să se încadreze în limitele normale, ţinuta corectă a corpului, îmbrăcăminte şi în special încălţăminte cât mai comode, de preferat sport, activităţi sportive adaptate vârstei, sedentarismul determinând deteriorarea  articulară precoce.

Amprenta plantară computerizată este o investigaţie riguroasă ce pune în evidenţă modificări patologice la nivelul piciorului. În Bucureşti se poate realiza într-un centru medical de specialitate pe str. Ştirbei Vodă nr. 94, Sector 6.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: