Referendumul pentru familie nu va putea fi monitorizat informatic pentru prevenirea votului ilegal. Societatea civilă solicită modificarea legislaţiei

Referendumul pentru familie nu va putea fi monitorizat informatic pentru prevenirea votului ilegal. Societatea civilă solicită modificarea legislaţiei

Viorica Dancila FOTO gov.ro

Mai multe organizaţii neguvernamentale au solicitat luni premierului Viorica Dăncilă elaborarea unei ordonanţe de urgenţă pentru introducerea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV) la referendumul pentru modificarea Constituţiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Organizaţiile semnatare, printre care se numără Expert Forum (EFOR), Freedom House, Funky Citizens, atrag atenţia asupra numeroaselor probleme pe care le prezintă legislaţia privind organizarea referendumului, mai exact Legea 3/2000. Aceste organizaţii subliniază necesitatea de a rezolva aceste deficienţe în Parlament, pentru a corespunde recomandărilor internaţionale.

Comunicatul prin care mai multe ONG-uri solicită modificarea legislaţiei privind desfăşurarea referedumului:

”Solicităm măsuri urgente pentru un referendum organizat corect: introducerea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV), folosit la ultimele scrutinuri. Organizaţiile semnatare atrag atenţia asupra gravelor lipsuri legislative aferente Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului în contextul în care pe data de 7 octombrie este previzionată organizarea unui referendum naţional privind modificarea Constituţiei. Legislaţia în vigoare este deficitară şi nu reglementează conform normelor internaţionale în domeniu procedurile privind organizarea referendumului, incluzând formarea birourilor electorale, campania pentru referendum, procedurile pentru contestaţii, cele privind observarea sau crearea transparenţei necesare pentru a asigura încrederea publică în proces.

În acest context, considerăm că una dintre problemele principale este lipsa Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV), care a fost introdus pentru alegerile locale (Legea 115/2015) şi alegerile parlamentare (Legea 208/2015). Reglementările respective nu se regăsesc în Legea 3/2000. SIMPV este un sistem care a contribuit semnificativ la creşterea încrederii publice în procesele electorale şi considerăm că este absolut necesară utilizarea acestuia în condiţiile în care nu ar exista alte metode eficiente de verificare a votanţilor în timp real şi nici pentru prezentarea unor informaţii esenţiale despre prezenţa la referendum, votul pe listele suplimentare sau utilizarea urnei speciale.

Ultimele două instrumente au generat dezbateri semnificative în sfera publică în timpul referendumului din 2012 şi a alegerilor prezidenţiale din 2014, când au existat suficiente suspiciuni privind utilizarea abuzivă a acestora. Conform legii actuale, situaţia potenţialelor voturi multiple ar trebui verificată de către AEP, fapt care este total contraproductiv şi care ar însuma resurse semnificative de timp, fonduri şi personal. Verificarea trebuie realizată preventiv, iar datele publicate în timp real.

Astfel, solicităm adoptarea cât mai curând a unei ordonanţe de urgenţă care să reglementeze utilizarea SIMPV pentru organizarea referendumului, asigurând în acelaşi timp o perioadă suficientă de timp Autorităţii Electorale Permanente şi celorlalte instituţii implicate în procesul de punere în funcţiune a SIMPV pentru a pregăti sistemul şi personalul aferent în condiţii optime. Considerăm că trebuie preluate prevederile privind filmarea procedurilor de numărare a voturilor în secţiile de votare[1] şi cele referitoare la organizarea votării şi observarea, din Legea 208/2015.

De asemenea, susţinem că organizarea proceselor electorale şi a referendumurilor nu se poate realiza exclusiv prin reglementări în regim de urgenţă, astfel că solicităm introducerea ca prioritate legislativă în Parlament modificarea Legii 3/2000 pentru a satisface recomandările internaţionale în domeniu, precum cele incluse în rapoartele OSCE/ODIHR privind România[2]. Încheiem prin a sublinia faptul că un referendum sau orice alt proces electoral nu ar trebui să aibă loc în condiţiile în care legislaţia care reglementează organizarea acestora (în speţă Legea 3/2000) nu este coerentă şi nu permite organizarea lor în condiţii de transparenţă, corectitudine şi încredere publică.”

Referendumul riscă să ajungă un haos

O analiză a Expert Forum, publicată la începutul acestei lui, arata că Legea 3/2000, ce reglementează modul de desfăşurare a referendumului, „nu a fost actualizată aproape deloc, iar prevederile ei fac încă referire la acte normative din 1991”, fiind un adevărat „mozaic legislativ”.

Spre exemplu, Legea 3/2000 nu face referire la Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV). „Fără acest sistem nu vom avea informaţii în timp real despre votul din secţii. E o problemă. Înseamnă că nu putem verifica în timp real votul multiplu, un sistem necesar în condiţiile în care la referendumul din 2012 au existat secţii de votare cu prezenţa 3-400% pe listele suplimentare. Legea 3 face referire doar la un sistem primitv de verificare manuală a listelor electorale, ce durează luni de zile”, explica pentru „Adevărul” Septimius Pârvu, autorul studiului realizat de Expert Forum. 

Astfel, potrivit studiului citat, Legea 3/2000 s-a dovedit o lege mult prea minimalistă cu numeroase trimiteri la alte acte normative, fapt ce lasă la latitudinea Biroului Electoral Central deciziile importante în privinţa aplicării acesteia. „BEC este un organism care ar trebui să vegheze la buna desfăşurare a alegerilor, dar în niciun caz nu ar trebui să aibă sarcina de a emite hotărâri care să acopere deficienţe semnificative în cazul unei legi dezlânate şi incoerente”, se mai arată în studiu. Studiul notează şi problemele de organizare a unui referendum pentru data propusă de liderul PSD. „Nu există timp pentru identificarea şi pregătirea preşedinţilor secţiilor de votare şi pentru a face achiziţia publică de softuri de centralizare a voturilor, ceea ce ar ridica serioase suspiciuni privind desfăşurarea corectă a referendumului”, se arată în analiza Expert Forum.  

Guvernul vrea două zile de vot pentru referendum

Legea referendumului a fost schimbată de mai multe ori în ultimii ani, fiind modificate atât pragul privind prezenţa, cât şi atribuţiile şefului statului. Potrivit informaţiilor vehiculate în mass media, urmează ca, prin intermediul unei OUG, referendumul să se desfăşoare pe parcursul a două zile de vot, nu una cum spune legea actuală. O astfel de iniţiativă a mai existat doar în 2003, când de schimbarea Constituţiei depindea aderarea României la UE.

Pentru ca referendumul să se poată desfăşura şi pe 6, dar şi pe 7 octombrie,  cabinetul Dăncilă ar trebui să adopte o OUG pentru a modifica restricţia actuală impusă de „ultima duminică a perioadei de 30 de zile”, dar şi o hotărâre de Guvern prin care să se stabilească legal data referendumului.

Potrivit ultimei raportări făcute de AEP, la 31 august 2018 erau 18.917.495 cetăţeni români cu drept de vot. Astfel, pentru ca referendumul să fie validat, este nevoie să se prezinte la urne 30% din numărul total de alegători, ceea ce înseamnă 5.675.249. O altă condiţie pentru validarea consultării populare este ca cel puţin 25% dintre voturi să fie valide.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările