Cursul de prim-ajutor ar putea fi noua piatră de încercare pentru viitorii şoferi

Cursul de prim-ajutor ar putea fi noua piatră de încercare pentru viitorii şoferi

Viitorii ar putea să fie testaţi şi la acordarea primului ajutor

Examenul pentru permisul auto ar putea deveni şi mai greu de trecut. Cei care vor să obţină permisul de conducere ar putea fi obligaţi să treacă şi de un curs de prim ajutor în trafic.

Câteva secunde pot face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Este argumentul iniţiatorilor unui proiect de lege de modificare a Codului Rutier, prin care viitorii şoferi ar putea fi obligaţi să treacă şi de un curs de prim ajutor în trafic, pe lângă probele teoretică şi practică.

Propunere legislativă pentru completarea art.23 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost respinsă de Senat, în urmă cu două săptămâni, dar proiectul a ajuns acum pe masa deputaţilor, ca for decizional.

Concret, cursul de prim ajutor ar trebui să se facă în cadrul şcolilor de şoferi şi să fie subiect de testare pentru cei care vor să obţină permisul de conducere.
Potrivit proiectului, în vederea obţinerii permisului de conducere, „candidaţii au obligaţia de a efectua, pe parcursul activităţilor de pregătire teoretică şi practică, şi promova un curs de prim ajutor în trafic“. Proiectul nu detaliază alte aspecte în legătură cu organizarea cursului de prim ajutor, însă arată că programa şi modul în care se va desfăşura, precum şi baremul de promovare pentru candidaţi vor fi stabilite printr-un act normativ ulterior, la iniţiativa comună a ministrului Sănătăţii şi a ministrului Afacerilor Interne.

Iniţiativa care poate salva vieţi

Specialiştii spun că iniţiativa poate salva vieţi. „Orice cetăţean trebuie să cunoască paşii simpli de acordare a primului ajutor, să ştie când şi cum poate interveni pentru a salva o viaţă. Este necesară această pregătire pentru şoferi“, este de părere medicul Alis Grasu, managerul Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABIF)
În protocoalele de prim ajutor e specificat clar că victimele unor accidente nu trebuie mişcate din loc până la venirea specialiştilor. Totuşi, sunt situaţii în care intervenţia asupra victimelor este absolut necesară. Iar cei ce intervin trebuie să ştie cum să o facă.

„Dacă în urma unui accident există risc de explozie, de pildă, şi intervenţia rapidă poate salva viaţa victimei, atunci se impune mutarea acesteia. Dacă nu se face, victima ar putea deceda. Dar trebuie ştiut cum se face asta, cu riscurile cele mai mici“, a adăugat medicul.

Cât priveşte personalul care să susţină cursurile de prim ajutor, managerul SABIF spune că asta nu ar fi nicio problemă: „Există formatori pentru suport medical de bază, recunoscuţi, şi se pot pregăti în continuare formatori la nivel naţional. Şi la SMURD, şi la Serviciul de Ambulanţă, sunt formatori, sunt chiar şi instructori ERC, certificaţi de Consiliul European de Resuscitare. Orice medic sau asistent medical care a urmat aceste cursuri poate deveni un potenţial instructor. Deci, soluţiile pentru instructori se vor găsi“.

Potrivit specialistului, un curs de maximum 12 ore este suficient pentru cineva să dobândească noţiunile de bază ale acordării primului ajutor.

„Nu trebuie să ne găndim că acest curs este esenţa şcolii de şoferi. Vorbim de un curs restrâns, un mic modul de câteva ore. Ca să dobândeşti noţiunile de bază, nu neapărat să devii expert în acordarea primului ajutor, cred că 10-12 ore sunt suficiente“, a conchis Alis Grasu.

Ce spun şcolile de şoferi

Reprezentanţii şcolilor de şoferi recunosc importanţa pregătirii tinerilor pentru acordarea primului ajutor, dar spun că cei care dau examenul de şoferie învaţă deja aceste noţiuni, care sunt cerute şi la examenul teoretic.

„Avem deja în planul de învăţământ astfel de noţiuni. Cursanţii învaţă deja ce trebuie să facă în cazul unui accident rutier. Nu ştiu ce noutate ar mai putea să aducă această lege“, a explicat primvicepreşedintele Federaţiei Naţionale Patronale a Formatorilor din Transportul Rutier din România (FNPFTRR), prof. Constantin Cojocaru. Reprezentantul FNPFTRR recunoaşte însă că cele mai multe şcoli de şoferi închid ochii atunci când cursanţii nu vin la orele de prim-ajutor, iar testările sunt o simplă formalitate. „Problema este alta şi ţine de mentalitatea cursanţilor. Cei mai mulţi consideră că nu au nevoie de aceste noţiuni şi nu vin la cursuri. Totul rămâne doar pe hârtie. Legal, este obligatoriu, dar majoritatea şcolilor de şoferi închid ochii, ca să nu închidă şi firma apoi. Din 100 de şcoli, 90 le dau drumul cursanţilor pe bandă rulantă“, a mai spus primvicepreşedintele FNPFTRR.

„Campioni“ la accidente rutiere mortale

Numărul deceselor rutiere la un milion de locuitori a fost anul trecut în România de 97, în uşoară creştere faţă de 2015. Aceste nivel este aproape dublul mediei UE, de 50 de decese la un milion de locuitori. Singura ţară care ne depăşeşte este Bulgaria cu 99 persoane decedate la un milion de locuitori.

Ţările cel mai bine plasate din acest punct de vedere sunt Suedia, cu 27 decese la un milion de locuitori, Marea Britanie cu 28 de decese. Cu excepţia ţării noastre şi a Bulgariei, alte ţări cu număr mare de decese sunt: Letonia (80 de decese la un milion de locuitori), Polonia cu 79 decese, Grecia cu 75 decese.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările