Cum funcţiona caracatiţa şpăgii lui Gruia Stoica, potrivit procurorilor

Cum funcţiona caracatiţa şpăgii lui Gruia Stoica, potrivit procurorilor

Gruia Stoica a fost arestat preventiv pentru 29 de zile Foto Mediafax

Gruia Stoica a ajuns după gratii sub acuzaţia că în schimbul unei şpăgi de 3.000.000 de euro a încercat să influenţeze foşti sau actuali demnitari pentru a câştiga o licitaţie organizată de Complexul Energetic Oltenia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul socetăţii Grupul Feroviar Român, va sta 29 de zile după gratii pentru cumpărare de influenţă.

Aşa au decis joi magistraţii Curţii de Apel Bucureşti admiţând astfel propunerea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). 

În acelaşi caz este vizat şi avocatul Doru Boştină, acuzat de trafic de influenţă, pentru care procurorii au decis să îl lase liber, primind doar interdicţia de a nu părăsi ţara.

În documentele de la dosar care au fost trimise intanţei, procurorii vehiculează şi numele fostului secretar de stat în Ministerului Transportului Bogdan Găurean, dar şi cel al directorului general al „CFR Marfă”, Dragoş Drăghici. 
 
Acesta din urmă nu a putut fi audiat de procurori din cauza faptului că se află internat la Spitalul Elias din Capitală în comă, în urma unui atac cerebral suferit pe 23 ianuarie. 
De asemenea, în dosar este vehiculat şi numele fostului ministru al Transporturilor Relu Fenechiu, care ar fi fost contactat de Gruia Stoica printr-un mesaj în care îi cerea o întâlnire de „5 minute”. 
 
Cu privire la asta, Fenechiu a declarat joi că  el a avertizat din timp despre corupţia de la CFR Marfă. „Eu am avertizat, chiar dinainte de a fi ministru, asupra faptului că unul dintre principalele motive pentru care CFR Marfă a ajuns să înregistreze pierderi atât de mari a fost acest gen de corupţie, şi anume înţelegeri dintre conducerile ministerului şi ale companiei cu reprezentanţii companiilor private competitoare. 
 
Acestea, fiind informate cu privire la preţurile ofertate de către CFR Marfă, câştigau licitaţiile împotriva companiei de stat“, a arătat Fenechiu cu câteva minute înainte de a fi condamnat la 5 ani de închisoare în dosarul „Transformatorul”. 
 
Interceptările aflate la dosar arată cum Gruia Stoica a purtat discuţii cu avocatul Doru Boştină în cadrul cărora i-a trasat sarcini referitoare la modul de acţiune în vederea adjudecării, la un preţ avantajos pentru GFR, a contractului de transport de la nivelul Complexului Energetic Oltenia.
 
Iniţial, Gruia Stoica l-a întrebat pe Doru Boştină dacă se mai află în relaţii bune cu fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor (MT) din anul 2013: „Zi-mi şi mie, tu erai pe bune cu un secretar de stat de la Transporturi, Găurean”.
 
Anchetatorii arată că următoarele replici ale celor doi „trădează evident menirea infracţională a întrevederii din data de 22.01.2014”: Gruia Stoica: Cine este mai influent acolo, Fenechiu sau Găurean? Cătălin Boştină: Fenechiu nu mai are cum... Gruia Stoica: Aşteptăm! Găurean era omul lui. Deci după ce... îţi spun exact, vreau să-ţi fac o propunere.  Cătălin Boştină: Da. Da. Gruia Stoica: Propunerea este că a mai avut un contract. Cătălin Boştină: Da. Gruia Stoica: Asta înseamnă …scurt….Cătălin Boştină: Mă ocup?! Gruia Stoica: Da, dar nu trebuie să..., deci, trebuie să aflăm...ştii tu…
 
Imediat, avocatul, în prezenţa lui Gruia Stoica, l-a apelat telefonic pe Bogdan Găurean: „Să trăiţi! Când eraţi mare în funcţia asta, ne mai băgaţi şi pe noi în seamă, mai fumam o ţigară, mai alea, alea, alea… mă mai lăudam şi eu, uite, mă, am şi eu un prieten ministru. Păi…ne vedem la trei? Gata, că stăm mai în linişte acolo, da? Gata, te pup, pa, pa, numai bine… pa, pa”.
 
 
O licitaţie frauduloasă
 
Povestea licitaţiei începe în urmă cu cinci luni, în august 2013, când Complexul Energetic Oltenia a decis să realizeze o nouă licitaţie pentru transportul de cărbune deoarece contractul anterior, derulat cu CFR Marfă urma să expire. Mai mult, compania spera să-şi reducă, astfel, din costuri. 
 
Societatea este al doilea producător de energie din ţară după Hidroelectrica şi are nevoie să îşi transporte lignitul de la carierele din Gorj către termocentralele Craiova, Işalniţa şi Turceni. 
 
Cea de la Rovinari nu are nevoie de alimentare, deoarece se află chiar lângă o astfel de exploatare, iar cărbunele este livrat cu ajutorul unor benzi transportoare. Noul contract urma să se parafeze pentru trei ani, iar valoarea sa ajungea la 473 milioane de lei, peste 100 de milioane de euro. 
 
De altfel, Complexul Energetic Oltenia este cel mai mare client al CFR Marfă. La licitaţie au participat cinci companii, însă a fost amânată, după ce atât compania de stat, cât şi GFR au făcut contestaţii.
Următoarea cerere de oferte a avut loc în data de 29 ianuarie, însă nu s-a mai terminat, deoarece procurorii DNA au intervenit, au ridicat toate documentele, inclusiv plicurile sigilate cu ofertele.  
 
Pentru a câştiga, însă, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), avea nevoie să cunoască oferta contracandidaţilor, astfel încât să pună pe masă o ofertă puţin mai ieftină, dar îndeajuns cât să câştige. 
 
Pentru acest lucru, el îi oferă avocatului Doru Boştină trei milioane de euro. Mai departe, acesta trebuia să afle de la Bogdan Găurean, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, cum poate afla oferta celor de la CFR Marfă.
 
Gruia Stoica: „Preţul, să ştim tot…la partea asta suntem… şpăgile!“
 
Într-o discuţie pe care Gruia Stoica a avut-o cu Boştină pe 22 ianuarie într-un restaurant din Capitală, omul de afaceri i-a detaliat avocatului care era de fapt scopul intervenţiei sale pe lângă Călin-Bogdan Găurean, anume licitaţia ce urma să fie organizată de Complexul Energetic Oltenia la data de 29.01.2014 şi care avea ca obiect „un transport mare de cărbune“.
 
Stoica Gruia: Da. E o licitaţie peste o săptămână.
Boştină Doru-Cătălin: Da.
Stoica Gruia: Marţi.
Boştină Doru-Cătălin: Da.
Stoica Gruia: Un transport mare de cărbune.
Boştină Doru-Cătălin: Da.
Stoica Gruia: Ca boul ăsta să vină…
Boştină Doru-Cătălin: Să ştim preţul…
Stoica Gruia: Preţul, să ştim tot, să trimită ăla acolo să trimită un om de-al meu şi să-şi vadă de treaba lui… la partea asta suntem… şpăgile. Boştină nu te pune cu mine… cu ăsta, că nu-i arde
Boştină Doru-Cătălin: Da. Gata.
Stoica Gruia: Marţi este licitaţia! Vezi prima data dacă Găurean, dacă e sub mâna lui. Vezi cine-l ia de urechi şi cine-l controlează pe el.
Boştină Doru-Cătălin: Am înţeles!
Stoica Gruia: Şi să îi facem rost!
Boştină Doru-Cătălin: Da. Gata! Da. Gata domne, vorbesc cu omul!
Stoica Gruia: Nu ştie asta adevăratelea de problemele CFR Marfă! Să vedem cine a câştigat, că asta se face o singură data! S-o spună acolo, unii nu înţeleg… (limbaj trivial)… de prost ce e…“. 
 
În acelaşi context, Gruia Stoica îl întreba pe Boştină dacă la Ministerul Transporturilor are influenţă Relu Fenechiu sau Bogdan Găurean, pentru a afla de la directorul CFR Marfă ce preţ oferă la licitaţia pentru transportarea cărbunelui, omul de afaceri spunându-i că Dragoş Drăghici „are atâta mândrie, e atât de dobitoc“.
 
CEO prelungeşte contractul cu CFR Marfă
 
Bogdan Găurean a fost numit în luna octombrie 2013 secretar de stat, dar a fost schimbat la doar patru zile de la numire şi înlocuit cu Manuel Donescu, fost secretar de stat la Ministerul Economiei. Găurean fusese propus de către Fenechiu.
 
Laurenţiu Ciurel, managerul Complexului Oltenia, a declarat ieri că societatea pe care o conduce va prelungi cu două luni contractul actual, derulat cu CFR Marfă. 
      
Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:
 
 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: