Cum explică Tarom periculosul incident în care, la aterizarea pe Otopeni, unui avion i-au explodat toate cele 4 anvelope ale trenului principal

Cum explică Tarom periculosul incident în care, la aterizarea pe Otopeni, unui avion i-au explodat toate cele 4 anvelope ale trenului principal

Cele patru anvelope au fost distruse la frecarea cu solul

Tarom a finalizat ancheta internă de siguranţă în urma incidentului în care a fost implicat un avionul ATR42 (înmatriculareYR-ATF) care, în ziua de 9 iulie 2019, efectua zborul RO638 Satu Mare - Bucureşti, iar când a atins pista aeroportului Henri Coandă, s-a produs o explozie la anvelopele trenului de aterizare. Practic sunt găsiţi vinovaţi piloţii deşi aceste aeronave au 20 de ani de exploatare, iar ministrul Cuc ştia de starea lor precară.

Reamintim că la începutul lui iulie toate cele patru anvelope ale unui ATR42 s-au făcut praf, iar jantele aferente acestora au fost distruse. 
 
Cei 22 de pasageri din avion au fost debarcaţi şi, temporar, au fost izolaţi pe pistă. Nimeni nu a fost rănit.
 
Din ancheta internă a Tarom rezultă că, după ce a atins pista, avionul a trecut prin vibraţii foarte puternice, iar în final cele patru anvelope au cedat pe rând. 
 
Conform raportului de anchetă, în urma discuţiilor cu echipajul şi după realizarea unei expertize tehnice, s-a ajuns la concluzia că fenomenul s-ar fi produs din cauza faptului că aeronava avea frâna de parcare trasă. Practic, roţile erau blocate şi, ca urmare, în urma frecării cu betonul pistei, acestea au cedat. “Cauza directă cea mai probabilă a producerii evenimentului <<blocare roţi tren principal de aterizare>> o reprezintă aterizarea cu frâna de parcare în poziţia <<parking>> sau<<emergensy>>. În susţinerea concluziei enunţate vin şi dovezile că echipamentele de protecţia la contact în timpul rulajului de după aterizare (…) nu au intrat în funcţiune. Defectarea tuturor sistemelor în acelaşi timp este puţin probabilă”, se arată în documentul Tarom. 
 
În plus, raportul mai arată că există o „cutumă de a utiliza la croazieră maneta frânei de parcare ca punct de sprijin pentru a facilita completarea documentelor operaţionale sau de a sprijini tava de mâncare”, se mai concluzionează în documentul Tarom. 
 
Pe de altă parte, starea tehnică a avioanelor ATR  din dotarea Tarom nu este una de invidiat iar în iunie ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a anunţat chiar înainte de acest incident că responsabilii Tarom au fost mandataţi de acţionarul majoritar să achiziţioneze un număr de nouă aeronave noi de tipul ATR, care vor înlocui cele 9 avioane ATR vechi ale companiei. "Practic vom înlocui avioane care au o vechime de 20-22 de ani cu avioane noi", afirma ministrul Transporturilor.
 
"Cele două aeronave ATR-72 erau ţinute mai mult la sol. Toată flota se schimbă, deci toate cele nouă avioane. Livrarea lor va începe cu data de 1 octombrie. Vor fi aduse gradual, (unul - n.red.) pe 1 octombrie, pe 1 noiembrie, două în decembrie, unul în februarie, două în martie şi două până la sfârşitul anului 2020", preciza Răzvan Cuc.
 
Flota de avioane ATR, deţinută de Tarom, are peste 19 ani vechime, a declarat şi directorului companiei, Mădălina Daniela Mezei.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: