Clienţii fac încă un pas înainte în războiul cu băncile

Clienţii nemulţumiţi ai Volksbank s-au întâlnit ieri în Capitală pentru a pune la punct „planul de atac“ împotriva băncii. Mii de români îndatoraţi s-au declarat împotriva comisioanelor considerate abuzive. Ei au semnat ieri contracte cu avocaţi ce urmează să-i reprezinte în instanţă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Grupul de clienţi nemulţumiţi ai Volksbank s-au întâlnit ieri pentru a doua oară pentru a pune la cale planul de atac împotriva băncii, după ce reprezentanţii instituţiei nu au răspuns cerinţelor acestora de a înlătura comisioanele considerate abuzive, cum este cel de risc. Nici unul dintre oficialii băncii nu a fost prezent la întâlnire, deşi aceştia au fost invitaţi.

Avocatul Gheorghe Piperea, care îi va reprezenta pe clienţii Volksbank în instanţă, a anunţat că, într-o primă fază, va cere din nou băncii o soluţie pe cale amiabilă. Pasul următor, dacă nu se ajunge la o înţelegere cu reprezentanţii băncii, este de a da instituţia de credit în judecată. Piperea spune că în cazul în care banca percepe costuri abuzive, clientul trebuie să se adreseze atât Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), cât şi unui avocat. „Un proces prin intermediul ANPC durează în România până la 20 de luni. Unul naţional colectiv se poate termina în aproximativ şase luni", a declarat ieri Piperea.

Comisionul de risc, principala nemulţumire

Câteva mii de clienţi ai Volksbank reclamă perceperea comisionului de risc, care ajunge în unele cazuri până la 30% din rata lunară. De exemplu, în cazul unui credit în franci elveţieni, cu o rată lunară de 1.270 de franci, comisionul de risc se ridică la 360 de franci, respectiv 28,3%.

În procesul de modificare a contractelor de credit, pentru alinierea acestora la prevederile Ordonanţei 50/2010 (care elimină o serie de comisioane), Volksbank a transformat comisionul de risc în comision de administrare, iar asta a atras un nou val de nemulţumiţi. Mulţi au refuzat să semneze actul adiţional, au reclamat banca la ANPC şi s-au înscris în grupul de clienţi nemulţumiţi. Avocatul Piperea îi sfătuieşte pe clienţi să plătească în continuare ratele, inclusiv acel comision de risc, dar să înscrie pe chitanţă „plată nedatorată", ce va putea fi ulterior recuperată după câştigarea procesului împotriva băncii.

Haosul creat de aplicarea Ordonanţei creditelor, cu termen-limită la 19 septembrie, a stârnit nemulţumirea a milioane de români îndatoraţi la bănci. Întrucât actul normativ conţine prevederi neclare, bancherii le-au interpretat în favoarea lor. Mai mult, ei au demarat procesul de aliniere a contractelor pe ultima sută de metri, iar mii de clienţi nu au primit nici până ieri actele adiţionale pentru a le citi şi, eventual, semna. Astfel, ei au fost nevoiţi să aprobe tacit actele adiţionale.

BNR ar trebui să aplice sancţiuni drastice

Întrebat ce ar trebui să facă Banca Naţională a României pentru situaţia creată, Piperea a spus că instituţia ar trebui să intervină şi să demită conducerea sau să suspende autorizaţia de funcţionare a băncilor care refuză să aplice legea. El consideră că simplele avertismente nu sunt suficiente.

Pe de altă parte, Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, spune că „nicăieri în Uniunea Europeană băncile centrale nu se implică în relaţia dintre clienţi şi banca comercială".

GRUPURI DE NEMULŢUMIŢI

Un număr de 15 bănci şi societăţi financiare nebancare sunt ameninţate de clienţi cu procese naţionale colective. Acestea sunt Volksbank, ING Bank, Alpha Bank, Bancpost, Raiffeisen, OTP Bank, CEC Bank, Millennium Bank, Banca Românească, BRD, BCR, RBS, Banca Transilvania, Credit Europe Bank, Provident.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările