ANALIZĂ Cum vor fi digitalizaţi primii doi ani de şcoală, începând din 2014

ANALIZĂ Cum vor fi digitalizaţi primii doi ani de şcoală, începând din 2014

Elevii vor putea învăţa materia şcolară şi de pe tablete, nu doar din manualele clasice

De anul viitor, elevii din clasele I şi a II-a vor învăţa să scrie, să citească, să calculeze, dar şi despre natură şi religie din manuale digitale. Mai marii de la Educaţie speră să le capteze astfel atenţia copiilor, însă învăţătorii nu ştiu cum vor face faţă predării online.

Ştiri pe aceeaşi temă

Este oficial. Din anul şcolar viitor, elevii de clasa I şi a II-a vor învăţa Religia, Matematica, Ştiinţele Naturii, dar şi Comunicarea cu ajutorul filmuleţelor, hărţilor şi al exerciţiilor interactive. Asta pentru că în şcolile din România vor fi introduse, în paralel cu manualele revizuite după o nouă programă, şi manualele electronice, ce vor putea fi accesate online, pe platforma www.manuale.edu.eu (nefuncţională deocamdată), pe baza unui cont de utilizator.

„Manualele digitale vor cuprinde atât conţinutul celor tipărite, cât şi exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări”, a explicat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.

Practic, noile manuale le vor completa pe cele de la materiile obligatorii: Comunicare în limba română/maternă, Matematică şi Explorarea mediului, Limba modernă şi Religie, şi ar trebui să ajungă în şcoli cel târziu pe 5 septembrie 2014, potrivit documentelor publicate ieri de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), în dezbatere publică până pe 22 noiembrie.

„Au ales exact materiile obligatorii care au şi manuale. Singurul manual cu adevărat nou este cel pentru
cursul de Limbă modernă, care până anul acesta a fost opţional, restul au fost probabil revizuite din punctul de vedere al conţinutului. Cât despre digitalizarea manualelor, cred că aşa vom putea să renunţăm în sfârşit la auxiliare. Elevii vor fi entuziasmaţi, vor vizualiza mai bine lecţia şi vor lucra mai rapid, dar li se va reduce aptitudinea de a scrie de mână. Nu ştiu însă câte cadre didactice se vor descurca, având în vedere că în acest moment sunt învăţătoare de peste 50 de ani care nu ştiu să folosească un calculator“, a explicat învăţătoarea Corina Bâlbâie din Capitală.

„Astfel de manuale stimulează auzul, văzul copilului şi le arată informaţiile în mişcare, asta îi va face mult mai receptivi”, este de părere şi Viorel Dolha, preşedintele Asociaţiei Învăţătorilor din România, care susţine însă că accesul la aceste instrumente ar trebui să nu fie condiţionat de înregistrarea ca utilizator, să fie deschis oricui.

Elevii vor fi entuziasmaţi, vor vizualiza mai bine lecţia şi vor lucra mai rapid, dar li se va reduce aptitudinea de a scrie de mână

Corina Bâlbâie, învăţătoare

Manuale pentru stranieri şi copiii lor

„Aceste manuale vor putea fi accesate de părinţii şi elevii români plecaţi în orice colţ de lume, dar şi de copiii care stau acasă bolnavi sau cei care sunt sportivi şi lipsesc mult de la şcoală. E iarăşi important că ei vor putea reveni oricând la aceste manuale, pentru evaluarea din clasa a IV-a de exemplu, nu sunt cărţi pe care trebuie să le predea la final de an“, a explicat Stelian Fedorca, consilier pe învăţământ preuniversitar în Ministerul Educaţiei.

În ceea ce priveşte conţinutul digital al acestora, Paul Balogh de la Read Forward, companie care produce manuale digitale, spune că cele mai interesante pentru copiii de clasele I şi a II-a vor fi cele de matematică şi explorarea mediului. „Multe lucruri nu sunt intuitive şi copiii au nevoie de ilustraţii animate şi interactive. Spre exemplu, degeaba le descrii planetele, dacă nu le şi arăţi”, a spus el.

În ceea ce priveşte manualul digital de Religie, profesorul Cristian Bârgu spune că acesta va fi o „Biblie interactivă pentru copii“. „În general, sunt noţiuni introductive despre facerea lumii, ce sunt îngerii, ocrotirea naturii, poveşti din Vechiul Testament, de ce sărbătorim Crăciunul şi Paştele. Cărţile sunt pline de poze şi jocuri, sunt ca Biblia pentru copii”, a explicat profesorul de Religie.

Însă, editorii nu sunt tocmai încântaţi de specificaţiile Ministerului Educaţiei şi susţin din nou că nu vor putea respecta termenele oficiale. „Calendarul e dezastruos, au redus timpul de elaborare a manualelor plus că abia în luna iulie sunt consultate cadrele didactice, când au concediu! Cum vor lua la cunoştinţă, cum vom putea comunica? După experienţa de până acum, este imposibil să se realizeze”, a declarat directorul executiv al Uniunii Editorilor din România, Claudiu Istrate, care mai spune că până acum, consultarea cadrelor didactice se făcea până la sfârşitul lunii mai şi de obicei existau întâzieri.

Multe lucruri nu sunt intuitive şi copiii au nevoie de ilustraţii animate şi interactive. Spre exemplu, degeaba le descrii planetele, dacă nu le şi arăţi

Paul Balogh, partener la Read Forward

Timp prea scurt pentru tipărirea noilor manuale

El mai atrage atenţia şi asupra faptului că editurile au la dispoziţie o singură lună pentru tipărirea manualelor şi abia în luna iulie reprezentanţii ministerului le vor comunica tirajul şi editorii vor putea să estimeze costurile şi să încheie contracte cu tipografiile pentru zeci şi sute de mii de exemplare. „Nu se găseşte uşor un spaţiu de tipografie, mai ales în perioada aceea, când toată lumea o să caute”, a spus Istrate.

Pe de altă parte, reprezentanţii firmelor de software spun totuşi că pe partea de digitalizare cei din minister au înţeles ce trebuie făcut. „E incredibil de aproape de ceea ce vroiam din punct de vedere al tehnologiilor manualelor. Este pentru prima dată când văd într-un document emis de MEN cuvinte magice precum HTML şi nu PDF.  Faptul că de la bun început e stabilit formatul în HTML, e un pas uriaş fiindcă putem avea manuale digitale pe orice device”, spune cu entuziasm Paul Balogh de la Read Forward.

Risc crescut de piratare a manualelor stocate pe suport electronic

În documentele publicate de MEN, mai exact în Caietul de sarcini, este menţionat că manualele digitale vor putea fi accesate de pe platforma manuale.edu.ro, care momentan nu este funcţională. Pentru aceasta se vor crea trei tipuri de utilizatori care vor putea intra pe site fiecare cu o parolă: elevul, părintele şi profesorul. Paul Balogh a explicat că aceste conturi de utilizatori sunt necesare ministerului pentru contorizarea drepturilor de licenţă cumpărate.

„În prezent, MEN achiziţionează un anume număr de manuale digitale. În varianta printată, este uşor de urmărit investiţia având un tiraj, dar în mediul digital, cum să faci? Aceste conturi de utilizatori folosesc la contorizarea numărului de manuale achiziţionate”, a explicat Balogh. De asemenea, MEN a mai precizat în caietul de sarcini că vor fi distribuite CD-uri/DVD-uri în şcoli cu manuale electronice pe ele, dar Balogh spune că lucrul acesta va face foarte uşoară munca de piratare a acestora.

Caracteristicile manualului digital

„Cel mai important element de noutate adus de manualele digitale este reprezentat de activităţile multimedia interactive de învăţare“, susţin specialiştii de la Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare al Ministerului Educaţiei. 

Acestea merg de la elemente statice, cu care elevul are o interacţiune scăzută (desene, fotografii sau hărţi statice), până la elemente educaţionale interactive: simulări, rezolvare de probleme, joc educativ, alături de urmărirea activităţilor şi progresului elevilor, prin aplicaţii software complexe. Pe scurt, ar fi vorba despre activităţi de explorare, cercetare, proiectare, observare şi autoevaluare.

Caietul de sarcini mai prevede că „manualele digitale trebuie să fie dezvoltate folosind HTML5, CSS3, JavaScript, SVG, MathML sau sisteme de redare a formulelor matematice echivalente“, iar „structura grafică trebuie să fie inovativă“. Ele trebuie să fie citite în condiţii bune pe orice fel de ecran, de la telefon la proiector HD, sau televizor Full HD, sau chiar iPad Retina.


Noile manuale la română, religie, limba modernă, matematică şi explorarea mediului de la clasele I şi a II-a vor ajunge în şcoli până pe 5 septembrie 2014

De anul viitor, elevii din clasele întâi şi a II-a vor avea parte de manuale noi la materiile obligatorii Comunicare în limba română/maternă, Matematică şi explorarea mediului, Limba modernă, dar şi la Religie, inclusiv în format digital, o premieră aşteptată în învăţământul românesc. Noile manuale electronice vor fi accesate atât de elevi şi de profesori, cât şi de părinţi, pe conturi diferite, potrivit documentelor Ministerului Educaţiei.

Editorii susţin că lansarea noilor manuale, inclusiv cele digitale, ar putea fi din nou amânată

Editorii sunt îngrijoraţi că nici anul viitor nu vor fi scoase noile manuale pentru clasele I şi a II-a, spunând că nu au mai primit niciun semn de la Ministerul Educaţiei, după ce Remus Pricopie a anunţat că metodologia a fost finalizată şi va fi aprobată cel mai probabil în septembrie, termen depăşit. Ca atare, ar putea fi amânată şi introducerea manualelor digitale.

Costoiu: peste 2.400 de şcoli, conectate la internet în 2013. Restul, în 2014

Ofertele pentru conectarea la Internet a peste 2.400 de şcoli se află în stadiul final de evaluare, în perioada următoare urmând să fie anunţat câştigătorul, a declarat miercuri ministrul delegat pentru învăţământul superior, cercetare şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu, prezent la conferinţa Future Communities. Oficialul a anunţat că anul viitor ar trebui să fie conectate toate şcolile din ţară.

Metodologia pentru noile manuale şcolare, finalizată până la 1 septembrie

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a explicat joi că introducerea noilor manuale pentru clasele I şi a II-a respectă ultimul calendar convenit cu editorii: metodologia va fi gata până la 1 septembrie 2013, urmând ca în termen de şase luni să fie gata şi primele manuale-pilot. Ceea ce înseamnă că noua generaţie de şcolari va învăţa după manualele de anul trecut.

INTERVIU Ministrul Educaţiei: „De anul viitor vom avea manuale digitale“

Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, în timp ce problema şcolilor care se dărâmă ar putea fi soluţionată abia în doi-trei ani. Aşa a anunţat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.

Liceul Kretzulescu. Cum se învaţă în prima clasă „inteligentă“ din România. „Cursurile sunt ca un teambuilding”

Prima clasă digitală, inaugurată la începutul anului, este locul unde elevii şi profesorii comunică şi învaţă împreună pe tablete şi manuale digitale. În timp ce dascălii sunt timoraţi de experienţă, tinerii spun că se simt ca în teambuilding

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările