EXCLUSIV Adevărata miză a greviştilor de la metrou: spaţiile comerciale care aduc peste un milion de lei anual firmei USLM. Metrorex va rezilia contractul

EXCLUSIV Adevărata miză a greviştilor de la metrou: spaţiile comerciale care aduc peste un milion de lei anual firmei USLM. Metrorex va rezilia contractul

Angajaţii de la metrou au ieşit în stradă pentru a cere mărirea salariilor pe 17 septembrie FOTO Adevărul

Greva prin care sindicaliştii de la metrou ameninţă încă o dată compania Metrorex scoate la suprafaţă o poveste care pleacă din anii 1990, atunci când conducerea Sindicatului de la Metrou primea în administraţie, prin firma Sindomet, toate spaţiile publicitare şi comerciale din subteran. În continuare, majoritatea profitului intră chiar în conturile acestei firme. Surse din Metrorex spun că ar urma rezilierea contractului.

Bucureştenii sunt ameninţaţi, aproape în fiecare an, de reprezentanţii Uniunii Sindicatului Metrou Liber (USLM) cu grevă generală, ceea ce înseamnă blocarea mijlocului de transport ce deserveşte zilnic aproape 700.000 de oameni. O astfel de grevă urma să aibă loc şi mâine, 30 septembrie, dar, în ultima clipă, reprezentanţii angajaţilor de la metrou au decis amânarea ei cu două săptămâni. adevarul.ro vă prezintă adevăratul motiv pentru care USLM ar ameninţa periodic cu o grevă generală.

Povestea pleacă încă de la începutul anilor 1990. Atunci Uniunea Sindicatelor Libere din Metrou (USLM) şi-a făcut firma Sindomet SRL şi a încheiat un contract de asociere în participaţiune cu Regia Autonomă de Exploatare a Metroului. Sub semnătura directorului Virgil Daschievici, sindicatul condus de Ion Rădoi a primit o parte din spaţiile comerciale şi spaţiile publicitare din staţii. „Adevărul“ a scris despre traseul acestui contract încă din 2010.

Profitul de pe spaţiile comerciale: 75% - Sindomet, 25% - Metrorex

În fapt, procentul care a revenit părţilor a fost mereu în favoarea Sindomet, cea mai mare parte revenindu-i aceleiaşi firme la reînnoirea contractului, din 2007. Potrivit documentului semnat de directorul Metrorex de la acea vreme, Gabriel Mocanu, şi de vicepreşedintele USLM, Florian Crişu, în calitate de administrator al Sindomet SRL, veniturile din închirierea spaţiilor comerciale erau repartizate astfel: 25% pentru Metrorex, 75% pentru Sindomet.

Acest aspect poate fi verificat chiar şi în banii câştigaţi de firmă, sume deloc de neglijat. Potrivit bilanţurilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, profitul net al ultimilor ani a înregistrat creşteri considerabile din 2008 şi până în prezent. Astfel, dacă în 2008 profitul net era de 593.160 de lei, în 2009 a crescut la 657.248 de lei, în 2010, la 1.156.034 de lei, în 2011, la 1.305.105 de lei, iar în 2012 profitul net a fost de 1.165.521 de lei.

Contractul de asociere cu USLM va fi reziliat. Corpul de control al premierului a făcut verificări

Înţelegerea stabilită în trecut între firma Sindomet SRL şi Metrorex a fost, de altfel, confirmată de surse din cadrul Metrorex care au declarat, pentru adevarul.ro, că în urma unui control trimis de premierul Victor Ponta ar arăta că există nereguli care ar putea duce chiar la rezilierea acestui contract. Tocmai această reziliere ar fi motivul real pentru care angajaţii Metrorex protestează.  

„În 2008 salariul net mediu al angajaţilor de la metrou era 2.200 de lei, iar acum este 2.900, deci a crescut cu circa 27%. Problema celor din sindicat nu este fondul de salariu, aşa cum susţin ei, ci sunt spaţiile comerciale. Ce fac ei este un fel de şantaj. În vară, Corpul de Control al premierului a găsit neregularităţi cu privire la relaţia de asociere, motiv pentru care suntem de părere că acest contract va fi reziliat, după care Metrorex va lua toate încasările“, au declarat sursele citate pentru adevarul.ro.  

USLM: „Nu are nicio legătură“

Pe de altă parte, reprezentanţii USLM au declarat, pentru adevarul.ro, că nu există nicio legătură între spaţiile comerciale sau publicitare cu greva angajaţilor care nu cer decât o creştere salarială adaptată la inflaţie şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă.

„Sub nicio formă. Nu are nicio legătură. Nu ni s-a adus nimic la cunoştiinţă în privinţa asta. Legea contractelor este în vigoare, sunt contracte în vigoare pe ani buni de acum încolo. Sunt două lucruri diferite: ăla este dreptul oamenilor de la metrou de a desfăşura activitate comercială conform legii sindicatelor, care este valabilă şi pentru noi, iar motivul pentru care noi protestăm ţine de conflictul de muncă, ţine de drepturile oamenilor la un salariu, la un trai decent şi la condiţii de muncă normale“, a explicat vicepreşedintele USLM, Marian Bărăgău. 

Salarii mici şi nu prea

Mai mult decât atât, Bărăgău vorbeşte de cu totul alt salariu decât cel enunţat de Metrorex: „salariul mediu tarifar pe grila de salarizare, retribuţia oamenilor de la metrou, este în jur de 1.900 de lei net. La acest venit se mai adaugă nişte sporuri care sunt variabile în funcţie de ocupaţia fiecăruia. Dar noi vorbim conform actelor care sunt la ora actuală. Fondul de salariu din 2008 şi până în prezent nu s-a mărit. Au fost însă mici ajustări, dar asta se datorează faptului că noi am renunţat la al treisprezecelea salariu“, a mai spus vicepreşedintele USLM, pentru adevarul.ro.

Cifrele oficiale publicate în bugetul de venituri şi cheltuieli al Societaţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti, „Metrorex“ - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii arată o situaţie diferită de cea prezentată de Bărăgău. Expirarea contractului de muncă din martie şi reînoirea lui în timp a dus la păstrarea aceluiaşi buget ca cel din 2012 şi pentru cel din 2013. Astfel, suma medie pe care un salariat o câştigă este de 3.776 de lei, iar calculat împreună cu posibilele bonificaţii sau bonusuri ajunge la 3.982 de lei.

Potrivit sursei citate, suma totală pentru cheltuielile salariale prevăzute pentru 2013 este de 215.433.910 de lei pentru un număr mediu de salariaţi total de 4.508. 

Greva generală amânată în ultima clipă

Luni, 30 septembrie, reprezentanţii Unitatea - Sindicatul Liber Metrou ar fi trebuit să blocheze transportul în subteran de la ora 04.00 la 16.00 printr-o grevă generală care urma să fie chiar continuată dacă Metrorex nu accepta condiţiile cerute de cei de la metrou. Mai mult decât atât, reprezentanţii USLM anunţau că şi angajaţii RATB urmau să se solidarizeze cu manifestaţia anunţată.

Totuşi, cu câteva zile înainte de ziua în care practic transportul public din Capitală ar fi fost îngheţat, reprezentanţii angajaţilor de la metrou au dezamorsat conflictul, amânând ziua grevei cu două săptâmâni.  

„Ca urmare a negocierilor începute pe data de 18 septembrie, între reprezentanţii Federaţiei din Trasporturi, Transloc şi Servicii Publice ATU - ROMANIA şi echipa guvernamentala, dar în primul rând din respect pentru cei peste 700.000 de călători, care folosesc zi de zi metroul bucurestean, greva de la metrou, anunţată pentru data de 30 septembrie 2013, se va amâna până pe data de 14 octombrie 2013“, au precizat într-un comunicat reprezentanţii USLM.

Pe aceeaşi temă:

Greva generală de la metrou se amână pentru 14 octombrie

Ramona Mănescu dezamorsează greva de la metrou, dar se pregăteşte de „măsuri alternative” dacă negocierile eşuează

Mafia de la Metrou: sindicalistul Ion Rădoi, ajutat de Mocanu şi de Orban, face un munte de bani din chiriile luate pe spaţiile comerciale

Bucureştenii rămân fără metrou luni. Ce spun Ponta, ministrul Mănescu şi directorul Metrorex despre grevă
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările