Angajaţii de la metrou susţin că pierd 15 colegi pe an din cauza aerului toxic din subteran. Metrorex: nu sunt bani de modernizare

Angajaţii de la metrou susţin că pierd 15 colegi pe an din cauza aerului toxic din subteran. Metrorex: nu sunt bani de modernizare

Aerul de la metrou ar putea provoca cancer, potrivit unor cercetători FOTO Adevărul

Ideea că aerul de la metrou este toxic este o teorie lansată în cadrul unei conferinţe de presă ţinute pe 22 iulie, de preşedintele Sindicatelor de la Metrou, Ion Rădoi. Sindicalistul citează cercetări făcute de suedezi în mai multe oraşe din mai multe ţări, inclusiv în Bucureşti. adevarul.ro a discutat cu autorităţile pentru a vedea dacă aerul este cu adevărat toxic.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu o lună, Ion Rădoi susţinea o conferinţă de presă pe tema cererilor salariale ale angajaţilor de la metrou neacceptate de Metrorex. În cadrul evenimentului, acesta a vorbit şi despre faptul că gurile de aerisire nu sunt conforme normelor şi că limita maximă admisibilă a noxelor de la metrou este depăşită de opt ori.

„Încă din faza de proiectare aşa s-au gândit atunci gurile de aerisire, dar nici nu s-au facut demersurile şi nici nu s-au alocat sumele necesare ca să schimbăm gurile de aerisire. Am avut prilejul să citim în presă ceea ce ştiam noi toţi cei care lucram la metrou: că aerul de la metrou ne poate îmbolnăvi de cancer. Este vorba de un institut suedez care a făcut cercetari inclusiv la metroul din Bucureşti şi care a ajuns la concluzia că într-adevar se depăşeste de opt ori limita maximă admisibilă a noxelor în metrou. Studiul a mai fost facut şi la alte metrouri din lume, dar această încălcare a normelor este valabilă în Bucureşti”, a declarat Rădoi în cadrul conferinţei.

Rădoi: „Pierdem 15 colegi în fiecare an, înainte de a ieşi la pensie”

Rădoi a mai spus că din anii 1990 şi până în prezent lucrătorii din subteranul bucureştean pierd 15 colegi, în fiecare an, înainte de a ieşi la pensie.

Trebuie menţionat că declaraţiile au fost făcute în timp ce sindicalistul ameninţa autorităţile cu o grevă generală, pornind inclusiv de la ideea unor condiţii proaste de muncă.
Studiul citat de Rădoi este realizat de Hanna Karlsson, cercetător la Institutul suedez Karolinska. Karlsson vorbeşte de efectele devastatoare ale aerului de la metrou asupra organismului uman, cu toate că nu specifică nimic de un studiu aplicat şi pe Bucureşti.

Cercetător britanic: microparticule de fier şi cupru afectează organismul

Un alt cercetător care făcea afirmaţii similare este britanicul Matt Loxham de la Universitatea Southamton din Marea Britanie. Conducătorul unei echipe de cercetători de la universitate, Loxham a demonstrat într-un studiu făcut pe o analiză a particulelor de praf colectate de la una dintre staţiile de metrou din Europa, că aerul din subteran este de fapt foarte toxic.

În cadrul acestui studiu, ei au constatat că particulele pot pătrunde în organism, inclusiv în plămâni, ficat şi creier. După cum s-a dovedit, praful generează molecule reactive, având rol fundamental în crearea unui efect toxic. Mai mult, riscul de expunere creşte pe măsura scăderii dimensiunii particulelor.

Practic, cu cât particulele de praf sunt mai mari cu atât mai sigur corpul nostru, prin mucoasa nazală sau în mucusul de pe trahee, le blochează. În timp ce particulele mici pot pătrunde în bronhii şi în zone mai profunde ale plămânilor, în alveole, unde se produce oxigenarea sângelui şi eliminarea dioxidului de carbon.

Tocmai aceste particule mici, bogate în fier şi cupru, ar fi problema în cazul aerului de la metrou. „Nivelul ridicat al activităţii mecanice pe căile ferate subterane, împreună cu temperatura foarte mare, joacă un rol cheie în generarea prafului bogat în metale”, spunea conducătorul echipei de cercetători, Matt Loxham, citat de revista medicaldaily.com.

Metrorex: sistemul de aerisire trebuie modernizat, dar nu avem surse de finanţare

În răspunsul trimis de Metrorex către adevarul.ro, autorităţile au explicat care este sistemul de ventilare, dar au admis faptul că sistemul de 33 de ani este învechit şi că trebuie să fie recondiţionat şi modernizat.

„Staţiile şi interstaţiile de metrou sunt prevăzute cu instalaţii de ventilaţie generală de introducere şi evacuare a aerului. Astfel, în momentul când se introduce aer cu centrala de ventilaţie din staţie, se evacuează cu centralele de ventilaţie din interstaţiile adiacente şi invers, ventilatoarele fiind axiale şi reversibile. Funcţionarea centralelor de ventilaţie este monitorizată cu instalaţia de telemecanică ce permite oprirea şi repornirea ventilatoarelor în sensul necesar (evacuare sau introducere), de la distanţă”, au explicat reprezentanţii Metrorex. 

Aceştia au mai adăugat că temperatura şi umiditatea relativă a aerului pentru încadrarea într-una din zonele diagramei de confort termic uscăciune, confort sau zăduf se monitorizează în permanenţă.

De asemenea, în răspunsul trimis către redacţia „Adevărul“, autorităţile susţin că proiectele de retehnologizare şi modernizare a instalaţiilor de ventilaţie aferente magistralelor care au peste 33 de ani de exploatare au fost finalizate. În ceea ce priveşte studiul cercetătorului suedez, Metrorex susţine că nu ştie nimic.

„În momentul de faţă se caută soluţii de finanţare a acestor proiecte. Nu avem date privind studiul cercetătorului suedez şi nu putem comenta constatările acestuia. Sunt necesare investiţii pentru modernizarea şi retehnologizarea instalaţiilor de ventilaţie, care sunt în exploatare de peste 33 ani, în acest mod se vor îmbunătăţi condiţiile de calitate şi confort”, mai arată Metrorex.

În ceea ce priveşte nevoia bucureştenilor de metrou, potrivit autorităţilor, numărul călătorilor transportaţi cu metroul reprezintă aproximativ 20% din numărul total al celor ce utilizează mijloacele de transport în comun, în timp ce lungimea reţelei de metrou reprezintă circa 4 % din totalul reţelei de transport public a Municipiului Bucureşti. Mai mult decât atât, în ierarhia ţărilor europene metroul românesc se plasează în prima jumătate, cu o certă tendinţă de urcare în clasament.

Pe aceeaşi temă:

Când vom merge cu metroul în Drumul Taberei şi când încep lucrările la magistrala către Aeroportul Otopeni

UPDATE Şantierul amânărilor: Metrorex îngroapă lunar 3,5 milioane de euro în metroul din Drumul Taberei. Când încep „cârtiţele“ treaba şi cât va dura săparea tunelurilor

Sindicaliştii de la Metrorex şi RATB ameninţă cu proteste, dacă nu le vor fi soluţionate cererile

Circulaţia, dată peste cap în Drumul Taberei. Traficul rutier va fi deviat timp de două luni pentru lucrările la staţia de metrou Orizont

Bucureştiul nu are nevoie de metrou. Construcţia magistralei spre Otopeni, anulată de ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: