Este zahărul brun mai sănătos decât cel alb? Explicaţia nutriţionistului

Este zahărul brun mai sănătos decât cel alb? Explicaţia nutriţionistului

FOTO Shutterstock

În ultimii ani, zahărul brun a câştigat teren în faţa zahărului alb, fiind promovat ca un produs mai sănătos, care nu îngraşă şi nu este la fel de nociv precum tradiţionalul zahăr alb.

Ştiri pe aceeaşi temă

În realitate, diferenţa dintre zahărul alb şi zahărul brun este foarte mică, amândouă fiind la fel de nocive pentru organism, atrag atenţia nutriţioniştii. Creşterea consumului de zahăr brun ţine mai degrabă de strategiile de marketing ale producătorilor. 

Zahărul brun este obţinut din trestie, iar culoarea înschisă este dată de melasă, o substanţă reziduală obţinută în timpul prelucrării speclei sau a trestiei de zahăr. Melasa adaugată zahărului alb conţine vitamine şi minerale în stare pură, însă în cantităţi foarte mici pentru a aduce beneficii organismului. 

În plus, nutriţioniştii atrag atenţia că în comerţ se găsesc multe sortimente de zahăr brun, a cărui culoare este dată de coloranţi alimentari.

”Faima de care se bucură zahărul brun se datorează în mare parte ideii că ar fi un produs integral. În realitate zahărul brun din comerţ este un produs rafinat obţinut prin aceleaşi procedee cu zahărul alb. Dar nu e totul, culoarea brună a zahărului de trestie este datorată unor impurităţi care se lasă deoarece au un gust aromatic bun şi pentru a accentua culoarea se foloseşte un aditiv alimentar E150, caramel amoniacal. Atît zahărul de sfeclă, cît şi cel de trestie, sunt, din punct de vedere chimic, zaharoză, un dizaharid compus dintr-o moleculă de glucoză şi una de fructoză. Aşadar în ceea ce priveşte structura chimică, nu există nici o diferenţă între un zahăr şi celălalt, au chiar acelaşi indice glicemic, aceasta pentru a dărîma ideea celor care încă mai cred că efectul asupra siluetei este mult mai redus în cazul zahărului brun”, explică nutriţionistul Marie Vrânceanu.

Zahărul alb conţine 99,9% zaharoză pură, în timp ce zahărul brun este constituit din 97% zaharoză, 2% apă si 1% alte substanţe. Din punct de vedere caloric, zahărul are aceelaşi număr de calorii indiferent de culoare. Astfel, o linguriţă de zahăr, fie că este brun, fie că este alb, conţine între 16 şi 20 de calorii.

”Zahărul, indiferent de culoare, conţine 4 calorii/gram şi atât! Sunt aşa-numitele calorii goale, adică energie pură, fără alţi nutrienţi (proteine, vitamine, minerale, acizi grasi etc). În zahăr avem doar sucroza, un dizaharid format dintr-o moleculă de glucoză şi una de fructoză. Din punct de vedere nutritiv, diferenţele dintre agenţii de îndulcire sunt nerelevante: melasa conţine urme de calciu, magneziu şi fier, zahărul brun urme de calciu şi potasiu, iar zahărul brut impurităţi din trestia de zahăr. Prezenţa acestor minerale, în cantităţi infime, nu imbunătăţeşte calităţile nutritive ale respectivului produs. Singurele diferenţe dintre diferitele tipuri de zahăr constau în puterea lor de îndulcire şi în viteza cu care se absorb în sânge, dar numărul de calorii pe care îl conţin este acelaşi. Renuntaţi să căutaţi un zahăr "mai sănătos" decât altul, zahărul e tot zahăr, indiferent de culoarea lui”, atrage atenţia cunoscutul medic nutriţionist Mihaela Bilic, subliniind că zahărul ar trebui să fie pe masa noastră un condiment şi nu un aliment. 

Mai puteţi citi:

Zece alimente pe care ar trebui să le evităm în supermarket. Bombele calorice şi E-urile cele mai periculoase

Mituri şi adevăruri despre ouă. Când sunt „bombă“ nutritivă şi când ne otrăvesc. Ouăle din supermarket, pericol pentru sănătate pe termen lung

Cum combatem carenţele de vitamine şi minerale prin alimentaţie. Câte puţin din toate şi paharul zilnic de suc de portocale, printre „secrete”

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: